TEMA

lørdag 06.07 2019
Oslo  20190617.
SJ vant anbudet om å drive togtrafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix 
        
            (Foto: Terje Pedersen)

Svenskene har bestemt seg for hva togene i Trøndelag skal hete

Når svenske SJ tar over togdriften rundt Trondheim, blir merkenavnet Nord. Selskapet tar over sju jernbanestrekninger fra juni 2020.

onsdag 19.06 2019
Må investere: Direktør Øystein Risan i Norske tog sier han trenger 3 milliarder kroner årlig til å investere i nye tog. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Adresseavisen mener

Det viktigste er at toget går raskt

I skarp konkurranse med Vy vant svenske SJ Norge anbudet om å kjøre tog på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

lørdag 15.06 2019
 

Mandag blir det klart hvem som skal betjene Dovrebanen, Nordlandsbanen og Trønderbanen

Det melder Jernbanedirektoratet i en pressemelding.

fredag 31.05 2019
Innleggsforfatteren ønsker et landsomfattende system av fylkesveier og havner med effektive tilknytningspunkt til moderne jernbane mellom de store byene. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Adresseavisen mener

Nå må det ryddes opp i togrotet

I årevis har det blitt snakket om en stor satsing på Trønderbanen og Meråkerbanen. Nå viser det seg at de nye togene som er kjøpt inn, er for tunge til å kjøre på enkelte strekninger. Vi begynner å bli lei av togrotet i Trøndelag.

lørdag 05.01 2019
Forsinkelser: Trønderbanen greide ikke Bane Nors punktlighetsmål i fjor, men er likevel mer presis enn Dovrebanen og Rørosbanen. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen)

Adresseavisen mener

Skal flere velge tog, må reisen gå mer på skinner

Bane Nors oversikt over jernbanens punktlighet i 2018 er ingen gledelig lesning.

onsdag 19.12 2018
KRITISK: Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø er svært kritisk til de nye togkjøpene for Trøndelag. Nå frykter hun hybridtogene blir en sovepute som fører til nye utsettelser av elektrifiseringen av Trønderbanen. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Kritisk til togfornying:

Slakter de nye togkjøpene

Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø mener innkjøpene av nye hybridtog til banene i Trøndelag er et feilspor. - Viser fullstendig mangel på langsiktighet, sier hun.

torsdag 29.11 2018
Oversiktsbilde. Slik ser hele det nye stasjonsprosjektet ut fra luften. 
        
            (Foto: Banenor)

Slik blir den nye holdeplassen til 170 millioner på Leangen

Når den nye perrongen står klar kan du ta heisen direkte fra Leangenbrua ned til sporet.

mandag 19.11 2018
 

Togene må fortsatt kjøre i 70 km/t tross dobbeltspor til Stjørdal

Hvis det bygges dobbeltspor på jernbanen mellom Trondheim og Stjørdal kan det bli mulig å kjøre i 200 km/t inne i tunnelene. Utenfor blir imidlertid hastigheten omtrent som i dag, ifølge Bane Nor.

fredag 16.11 2018
Politikerne i Trøndelag har i snart ti år utredet mulig elektrifisering av Trønderbanen. Innleggsforfatteren mener hydrogentog er mer fremtidsrettet. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Kronikk

Toget har gått for å elektrifisere Trønderbanen

Trønderske politikere bør skifte spor på Trønderbanen, fra elektrifisering til hydrogentog.

onsdag 07.11 2018
«Kanskje Go-Ahead ikke prøver seg på Trafikkpakke Nord, kanskje NSB får det? Det som er sikkert, er at løsningen ikke er oppsplitting og forvitring. Løsningen er å ruste opp. Reverser privatisering og oppsplitting av jernbanesektoren» skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Debatt

NSB eller britiske Go-Ahead? Nå kommer jernbane-anbudene til Trøndelag

«Go-Ahead slaktes i en passasjerundersøkelse: Dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser» skriver Geir Skavern i dette debattinnlegget.

torsdag 25.10 2018
- Det riktige er å fly mer, mener fylkesordfører Tore O. Sandvik. Samtidig lover han at det ikke kommer høyhastighetstog over Dovre med en evetuell ny Ap-regjering.  

Klimatrusselen

- Vi skal ikke fly mindre, vi skal fly mer

- I Trøndelag har vi planer om å fly mer og vi kommer til å fly mer. Det er en ønsket samfunnsutvikling.

onsdag 10.10 2018
«Det er snart bare oss trøndere i hele vesten som har en molboaktig togavvikling til og fra flyplassen» skriver Bjørn Erling Eggen. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Debatt

Ingen tar toget til flyplassen. Årsaken er like enkel som 2 + 2

«Det er snart bare oss trøndere i hele vesten som har en molboaktig togavvikling til og fra flyplassen», skriver Bjørn Erling Eggen i dette debattinnlegget.

mandag 08.10 2018
Trønderbane: Nå må pengene komme, ble det krevd før regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2019. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Slik gikk det med de trønderske kampsakene i statsbudsjettet

NTNU-rektoren er skuffet over pengene til campusplanlegging, mens trønderske politikere river seg i håret over satsingen på Trønderbanen.

Anne Skolmli, regional plandirektør 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Politikerne river seg i håret, men jernbanesjefen er god fornøyd

- Slik jeg ser det, betyr ikke dagens vedtak noen utsettelse. Publikum må smøre seg med litt tålmodighet. De vil merke bedrede forhold våren 2021.

Det er spist mye kake for realisering av elektriseringen av Trønderbanen, og feiret på andre måter: Her Torhild Aarbergsbotten (H), Geirmund Lykke (KrF), Frank Jensen (H) og Sivert Bjørnstad (Frp) avbildet i lystig markering januar 2017. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Ny smell for Trønderbanen i statsbudsjettet:

Ny smell for Trønderbanen i statsbudsjettet: - Som trønder er jeg skuffet i dag

Jon Gunnes (V) jobbet for en halv milliard til å komme i gang med Trønderbanen, men endte opp med bare 10 millioner.

mandag 17.09 2018
Trønderbanen har et langt større potensiale enn i dag. Flere avganger og kortere reisetid må være hovedmålet når jernbanen skal utvikles, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Adresseavisen mener

Flytog til Værnes må komme på skinnene

Flere avganger og kortere reisetid på Trønderbanen må være hovedmålet når jernbanens fremtid i Trøndelag skal utvikles. Det vil få flere til å velge toget som transportkilde.

tirsdag 07.08 2018
«Kom dere på banen!» skriver Ola Borten Moe, som vil ha mer oppmerksomhet om de viktige sakene for Midt-Norge. 
        
            (Foto: Leikny Havik Skjærseth)

Signert

Hvem driver frem de viktige sakene for Midt-Norge?

Det er til enhver tid en rekke saker som er av stor betydning for enhver landsdel, også vår. Ingen saker er viktigere enn de blir gjort til. Uten oppmerksomhet blir heller ikke sakene viktige.

«Tida går, dagens togmateriell blir eldre for hver dag som går. Ingen kjøreledning og dermed ikke noe nytt togmateriell. Det ser ut som det hele er gått i vranglås.» skriver kronikkforfatterne. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Kronikk

Det er én ny mulighet for Trønderbanen

Elektrifisering av Trønderbanen – blir det noe av det?

tirsdag 10.07 2018
Forlaget om delelektrifisering av Trønderbanen kan lede til langt høyere utslipp enn helelektrifisering. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Hybridtog forurenser 15 ganger så mye

Delvis elektrifisering av Trønderbanen vil gi femten ganger større klimagassutslipp enn fullelektriske tog. Det tilsvarer utslippene til 19 000 nye norske personbiler i året.

fredag 06.07 2018
 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Vil kutte strømmen på halve Trønderbanen: – Håpløst med en slik endring

Jernbanedirektoratet endrer spor og anbefaler bare delvis elektrifisering av Trønderbanen.

onsdag 13.06 2018
 
        
            (Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen)

Fylkestinget krever elektrifisering av Trønderbanen:

Trøndelag er igjen samlet om utbygging av Trønderbanen

Bare Frp nektet å støtte felles jernbane-uttalelse fra fylkestinget.

mandag 04.06 2018
Det spilles et høyt spill om Trønderbanen. Det er på ingen måte sikkert at pengene som er lovet til elektrifisering blir brukt i Trøndelag dersom man utsetter planene om å bygge master og kjøreledning nå, skriver vår kommentator. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Høyt spill på feil spor

Jon Gunnes, Venstre og stadig flere trønderpolitikere fra regjeringspartiene, spiller et høyt spill om Trønderbanens fremtid.

torsdag 10.05 2018
 

Signert

Reisetiden er fortsatt ikke redusert med ett sekund. Det er skandaløst

Nå har det gått mer enn ett og et halvt år, og reisetiden er fortsatt ikke redusert med ett sekund. Det er skandaløst.

tirsdag 08.05 2018
 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

NHO-direktør slakter Gunnes' Trønderbane-utspill

- Nå er det viktig at man følger opp det man har vedtatt, sier regiondirektør i NHO Tord Lien.

fredag 04.05 2018
Dagens gamle tog på Trønderbanen skal erstattes. Istedenfor elektriske tog åpner nå regjeringspartiet Venstre for at det kan være strøm eller hydrogen som bør drive togene. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Helomvending på Trønderbanen: Vil kutte elektrifiseringen av jernbanen

- Pengene til elektrifisering kommer jo ikke, så vi må se om det er bedre å bruke pengene vi har på en annen måte, sier Jon Gunnes (V)

torsdag 26.04 2018
Aps Per Olav Skurdal Hopsø (til v.) i diskusjon med partikollega Terje Sørvik. 
        
            (Foto: Frank Cadamarteri)

Trønderbanen: - Ikke mulig å vente lenger

- Hadde vi fått ansvaret for Trønderbanen i 2010, så ville det kjørt elektriske tog der for lenge siden.

mandag 09.04 2018
Nye tog: Tog lik dette blir satt inn på jernbanestrekninger i Trøndelag om to år, før elektrifiseringen etter planen skal være ferdig. Bildet er fra 2012, da Flirt-tog ble tatt i bruk på Østlandet. 
        
            (Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix)

Trønderbanen kan få nye tog

Om to år vil jernbanestrekninger i Trøndelag få nye togsett. De nye togene kan senere bli bygd om slik at de kan bruke gass eller hydrogen som drivstoff.

søndag 25.02 2018
Nå målene: Det er dyrt å bygge master for elektrifisering og det bidrar lite til å nå målene for styrking av Trønderbanen, skriver Torgeir Anda. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Linjeskifte for Trønderbanen

Arbeidet med å gjøre Trønderbanen til et bedre tilbud må starte nå. Da er det viktig å vite hva som er målet med investeringer for milliarder. Målet er et tilbud som går oftere, raskere og er renere.

tirsdag 13.02 2018
Det er på tide med en ny diskusjon om endringer i prosjektet med elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen, mener flere fylkespolitikere. 
        
            (Foto: MOrten Antonsen)

Vil bygge dobbeltspor på jernbanen tidligere

Karin Bjørkhaug (KrF) vil ha dobbeltspor Trondheim-Stjørdal før full elektrifisering av Trønderbanen.

mandag 29.01 2018
Planene om dobbeltspor i tunnel mellom Ranheim og Hommelvik er med på å sette Trønderbanen inn på riktig spor, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Adresseavisen mener

Nå er Trønderbanen inne på riktig spor

Dobbeltspor i en lang tunnel mellom Ranheim og Hommelvik, slik Bane Nor nå går inn for, er den riktige løsningen for Trønderbanen.

onsdag 06.12 2017
 

Ottervik og Sandvik tordner mot planlagt sykkelekspressvei:

- Dette milliardanlegget i Trondheim har vi ikke bruk for

Ordfører Rita Ottervik og fylkesordfører Tore O. Sandvik er provosert og oppgitt over forslaget om å bruke 2,4 milliarder kroner til sykkelekspressvei.

fredag 24.11 2017
Det blir ingen elektrifisering av Trønderbanen i år heller. Trønderske velgere har grunn til å være skuffet over sine folkevalgte. 
        
            (Foto: Jens Petter Søraa, Adresseavisen)

Adresseavisen mener

Velgerne må kunne forvente resultater

Det er en nedtur for Trøndelag at trønderne i regjeringspartiene ikke har skaffet en krone til Trønderbanen.

torsdag 02.11 2017
Bergingspanseren som var lastet på et tog med flere stridsvogner, falt av mellom Trondheim sentralstasjon og Skansen ca. kl. 19.50 den 26. oktober. Ingen personer ble skadd som følge av hendelsen. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Panserregning etter denne ulykken

Panservognen som falt av togsporet i Trondheim, har gitt ringvirkninger for togtrafikken i mange dager etterpå. Prisen på reparasjonen blir minst 7,8 millioner kroner.

SKAL FORHANDLE: Partileder Knut Arild Hareide. 
        
            (Foto: Butt, Mariam, NTB scanpix)

Gjør familiene til budsjettvinnere:

KrF prioriterer ikke Trønderbanen neste år

KrF prioriterer barnefamilier, mer penger til distriktene, klima og frivillighet i sitt alternative statsbudsjett. Penger til fortsatt drift av elektrifiseringen på Trønderbanen er ikke prioritert nå.

VIL HA ELEKTRIFISERING: Uten penger til prosjektoppstart, vil elektrifiseringen av Trønderbanen spore fullstendig av, frykter Venstres Jon Gunnes. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Venstre varsler omkamp om Trønderbanen

Regjeringen nullet bevilgningene til elektrifisering av Trønderbanen i sitt forslag til statsbudsjett neste år. Nå lover regjeringens lillebror omkamp.

onsdag 18.10 2017
Fylkespolitikerne har ikke gitt opp å få fortgang i elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

Trønderpolitikerne til regjeringen: - Skaff penger til elektrifisering nå

Politikerne i det nye fylkestinget vedtok felles uttalelse om Trønderbanen.

Stortinget avgjør: Regiondirektør i NHO, Tord Lien, setter sin lit til at Stortinget likevel bevilger penger til elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Her sammen med fylkesordfører Tore O. Sandvik (t.v.) og Kristian Tangen fra LO. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Næringslivet kan tape over én milliard på utsatt elektrifisering av Trønderbanen

- Et solid løftebrudd fra politikerne i valgkampen hvis ikke Trønderbanen blir elektrifisert, sier regiondirektør i NHO Trøndelag, Tord Lien.

fredag 13.10 2017
Kamphaner. - Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) har holdt utsettelsen skjult gjennom hele valgkampen, freser Tore O. Sandvik (t.h.) etter at elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen ikke var med på statsbudsjettet. 
        
            (Foto: Foto Kristin Svorte)

Mener statsråden har bevisst lurt velgerne i Trøndelag - vil be sverige om hjelp

Da finansminister Siv Jensen la fram statsbudsjettet for 2018, var den tydeligste beskjeden at den norske økonomien ikke trenger drahjelp fra regjeringen lenger. 
        
            (Foto: NTB scanpix)

Adresseavisen mener

Når det regner penger over landet, bør det også dryppe på trønderne

Veksten i årets statsbudsjett er mer moderat enn fjorårets, men Norge er fremdeles for avhengig av Oljefondet.

torsdag 12.10 2017
 
        
            (Foto: RUNE PETTER NESS)

Dette var på mange måter en lenge varslet skuffelse

Skuffelsene var tatt ut på forhånd. Nå blir det opp til Venstre og KrF å sette farge på budsjettet.

 

Ikke penger til elektrifisering av Trønderbanen i budsjettet

- Tidenes mageplask, sier SVs Lars Haltbrekken.

fredag 15.09 2017
 

Krisetur til Oslo for å berge el-drift av Trønderbanen

Samferdselstoppene i Sør-Trøndelag reiser til Oslo for å forsøke å sikre at elektrifiseringa blir omtalt i statsbudsjettet.

lørdag 26.08 2017
 

Med egne ord

Slik vil jeg jobbe videre for å fremme Trøndelags sak

søndag 21.05 2017
 

Elektrifisering av Trønderbanen

Tror elektrifiseringen av Trønderbanen blir forsinket

Tore O. Sandvik er redd sommel gjør at elektrifisering av Trønderbanen blir forsinket – igjen. 2021 ble sagt, men nå tyder mye på at det i første omgang vil gjelde strekningen Trondheim-Stjørdal.

mandag 24.04 2017
 

Signert

Avsporing for Trønderbanen

Regjeringen Solberg vil at Trønderbanen skal settes ut på anbud. Forslaget kan være gjennomført allerede neste år. Erfaringene fra de land som har delt opp og privatisert togstrekninger er riktig dårlige. Regjeringen bør derfor velge et annet spor.

lørdag 18.03 2017
 
        
            (Foto: Sivilarkitekt Odd Håkon Byberg AS)

Stjørdal:

Her blir det sykkelhotell til 1,7 millioner kroner

Om fjorten dager åpner det eksklusive hotellet ved Stjørdal stasjon.

fredag 03.03 2017
- Han sa feil. Det er ingen planer om dobbeltspor innen 2023, sier statssekretær Tom-Christer Nilsen (t.h.) om statsråd Solvik-Olsens uttalelser. 
        
            (Foto: Kristin Svorte)

Tog-løfter fra Frp-statsråd var ikke løfter likevel

- Han føler seg kryssklippet, sier statssekretæren.

onsdag 01.03 2017
Blir elektrisk: Jernbanestrekningen mellom Trondheim og Steinkjer skal elektrifiseres, men det er helt i det blå når det blir en dobbeltsporet, moderne togstrekning. Bildet er fra Ranheim. 
        
            (Foto: Jens Petter Søraa)

Jippi, strømmen kommer til Trøndelag!

mandag 27.02 2017
Flere passasjerer: Trønderbanen er Norges mest populære lokaltogstrekning. I fjor satte den rekord i antall reisende. Her fra Sogn Stasjon. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Pendlere og studenter sørger for rekord for Trønderbanen

Aldri har så mange reist med tog på Trønderbanen.

mandag 30.01 2017
KrFs Karin Bjørkhaug mener trønderske politikere nå må konsentrere seg om å få på plass elektrifisering av Trønderbanen. - Dobbeltsporet må komme senere, vi klarer ikke å få penger til begge deler på kort sikt, sier hun. 
        
            (Foto: GEIR TØNSET)

Karin Bjørkhaug (KrF):

- Nå må vi ikke rote til for elektrifisering av jernbanen

KrFs gruppeleder på fylkestinget i Sør-Trøndelag, Karin Bjørkhaug, frykter at fokus på dobbeltspor roter bort muligheten til å elektrifisere Trønderbanen.

onsdag 25.01 2017
SVs kommunalråd i Trondheim, Ottar Michelsen. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

- Høyre må snakke med sine egne om jernbanesatsingen

SVs kommunalråd i Trondheim, Ottar Michelsen, er enig med Høyre om at jernbanen kan bli en viktig del av kollektivløsningen. Men han mener Høyre må overbevise sine egne statsråder om at det må penger til – ikke bare fagre ord.

lørdag 19.11 2016
Raskere: En kjøretid på under to timer mellom Trondheim og Steinkjer vil redusere behovet for antall tog, mannskap og kryssingsspor/dobbeltsporparseller med en tredel. Her fra Skogn stasjon. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Kan få flere togavganger på enkeltspor

Det er fullt mulig med tog hvert kvarter mellom Trondheim og Stjørdal uten å måtte bygge dobbeltspor.

mandag 19.09 2016
6Toget på full fart mot båndet.  
        
            (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Nå kan du ta toget til Hell over ny bru

Trønderbanens tog på vei til Steinkjer åpnet brua ved å kjøre ned båndet.

torsdag 14.07 2016
Får strøm: Stavne – Leangen vil bli elektrifisert først. Den vil kunne være godt egnet som testarena for de lengre strekningene som skal elektrifiseres senere. Her fra Lerkendal stasjon. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Denne strekningen på Trønderbanen får strøm først

I løpet av neste år starter elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen, men aller først får strekningen Stavne – Leangen strøm.

tirsdag 12.04 2016
Dobbeltspor: Marthe Stricker og Jon Gunnes reiser på landsmøte i Venstre for å kjempe for Trønderbanen. - Dropp elektrifisering med dagens teknologi, det må bygges dobbeltspor og hydrogentog, sier de to. 
        
            (Foto: Harry Tiller)

Landsmøte i Venstre:

Dropp elektrifisering, sats på dobbeltspor

Venstre i Sør-Trøndelag vil droppe planene om å elektrifisere Trønderbanen. – Kapasiteten må opp, og da er dobbeltspor viktigere enn strømledninger. Samtidig må vi ha ny og grønn teknologi på togene.

tirsdag 01.03 2016
Arnfinn Brechan (det lille bildet) i Jernbaneforum Midt-Norge er er overrasket over at forslaget til Nasjonal transportplan ikke konkret har satt av midler til dobbeltspor mellom Melhus og Stjørdal. 
        
            (Foto: Frank Cadamarteri)

- Seks togavganger i timen umulig uten dobbeltspor

Jernbaneforum Midt-Norge er skuffet over at dobbeltspor mellom Melhus og Stjørdal ikke er nevnt konkret i grunnlaget til Nasjonal transportplan.

 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

På dette toget sitter Norges mest fornøyde kunder

Lokaltogstrekningene i Trøndelag desidert best likt.

mandag 29.02 2016
 
        
            (Foto: Jens Petter Søraa)

Her er jernbanene og veiene de vil prioritere i Midt-Norge

Transportetatene mener blant annet det er grunnlag for seks togavganger i timen mellom Steinkjer og Melhus.

lørdag 27.02 2016
Her presenterer Ketil Solvik-Olsen jernbanereformen som blant annet sørger for at Trønderbanen og Meråkerbanen skal ut på anbud. 
        
            (Foto: Skolt, Henrik, NTB scanpix)

- Trønderbanen før planen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at arbeidet med å elektrifisere Trønderbanen er foran skjema.

fredag 26.02 2016
Aps Karianne Tung har fått svar fra samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen. Svaret tyder ikke på at det blir noe annet enn dieseltog på Trønder- og Meråkerbanen med det første. 
        
            (Foto: jens petter søraa)

- Trønderbanen må fortsette å kjøre diesel

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke sette krav om el-tog når Trønderbanen og Meråkerbanen skal ut på anbud.

mandag 22.02 2016
Pendlerne har fått viljen sin, og fra 4. april vil toget til Trondheim også stoppe på Åsen. Det fører til at morgenavgangen vil gå ett minutt tidligere fra Skogn stasjon, hvor dette bildet er tatt.  
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Trønderske togpendlere fikk NSB til å endre ruten

NSB forandrer rutene til morgentoget til Trondheim etter at kundene ba om det.

torsdag 10.12 2015
NSB Trønderbanen tildeles i år Trønders Natur og miljøpris. 
        
            (Foto: Foto: LARS GISNÅS)

NSB Trønderbanen får natur- og miljøpris

- Inspirasjon til å fortsette i samme spor, sier lederen for Trønderbanen.

lørdag 17.10 2015

Konduktør låste seg inn i førerhuset av frykt for passasjer

Passasjeren skal ha banket på vinduet og slått hardt i døra på førerhuset.

fredag 02.10 2015
I Rypetoppen kan du klatre høyt mellom trærne. 
        
            (Foto: FRANK CADAMARTERI)

Ti tips til høstferien

Ni fridager ligger foran skoleelevene. Det er utsikter til godt vær. Her er noen tips til aktiviteter i nærområdet.