TEMA

torsdag 28.05 2020
 

Nye Veier - billigere og raskere enn hva og hvem?

fredag 20.03 2020
Nye Veier planlegger ny E6 mellom Ranheim og Værnes. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Nye Veier))

Debatt:

Viktig at politikerne setter ned foten for motorveiplanene

onsdag 19.02 2020
Strekningen fra jernbanebrua til Melhus har nå fire kjørefelt og fartsgrense på 100 km/t. 
        
            (Foto: Martin Andersen)

Debatt:

E6 sør, et monument eller en vandalisering?

tirsdag 11.02 2020
Ola Lund Renolen 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Debatt:

Jeg tror vi bygger raske og «fete» veier fordi vi liker det

onsdag 29.01 2020
HEIMDAL: Barn på Duttestien familiebarnehage på Lundåsen, som ikke kan gå til bussen med de små barna fordi det ikke finnes fortau på vei dit. Man må derfor gå langs en trafikkert vei, noe som er utrygt. Merete Næss (leder) Pernille og Sander (barn) Camilla Sivertsen (ansatt). Foto: RICHARD SAGEN, Adresseavisen 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Denne veien har ikke fortau - naboene frykter ulykke

Manglende fortau i Lundvegen gjør beboerne på Lundåsen bekymret for både egen og andres sikkerhet.

onsdag 15.01 2020
Høy pris: Roar Melum, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund synes nesten 1500 kroner i bompenger mellom Ulsberg og Åsen er dyrt. Samtidig er han glad for at det bygges nye og bedre veier. 
        
            (Foto: Adresseavisen, RICHARD SAGEN)

Debatt:

Vi trenger fire felt og en høyere fartsgrense på nye E6

Det er riktig at tungtransport har en fartsgrense på 80 km/t, men slik trafikken er i dag klarer vi ikke å holde denne gjennomsnittsfarten.

tirsdag 14.01 2020
Knut Selberg synes det er bra at Koht Arkitekter har alliert seg med etablerte fagfolk. 
        
            (Foto: Glen Musk)

Debatt:

Nei, her skal det tenkes smått, vi må slutte med denne mentaliteten

Firefelts veier har en annen fordel enn levetid og lave ulykkestall. De er enklere å utvide om man legger til felt der det er nødvendig i ettertid.

torsdag 12.12 2019
 

Debatt:

Fire felt og fartsgrense på 110 km/t er ikke en drøm, men et fornuftig grep

Et veiprosjekt er lønnsomt når reisetida blir redusert for mange veibrukere, og når verdien av denne sparte reisetida er større enn kostnadene ved å bygge ut veiene.

mandag 09.12 2019
OPPRØRT: Leif Gunnar Smistad ved anleggsområdet i Smistadvegen. - Jeg får ikke sove om nettene fordi jeg tenker på dette hele tiden.  
        
            (Foto: Edward Stenlund)

Veien har vært stengt i et halvt år. Beboerne frykter for fremtiden

Beboerne i Smistadgrenda har måttet kjøre flere mil omvei hver eneste dag siden Smistadvegen ble stengt i sommer. Nå frykter de for fremtiden.

mandag 02.12 2019
FULL FART: Nye Veier lover fartsgrense 110 km/t på mye av den nye motorveien mellom Ranheim og Værnes. Nå starter jakten på entreprenøren som skal bygge ut veien. 
        
            (Foto: Skjermdump fra Statens Vegvesen)

Debatt:

Kjære Nye Veier: Dropp fartsgrense 110 km/t på E6!

tirsdag 12.11 2019
Rissa-raset - 25 år etter Dette er et bilde fra 29.april 1978 - så godt som hele Fissa- grenda raste ut, det som var igjen ble sprengt bort. 
        
            (Foto: Ivar Mølsknes)

Olga (78) flytter hjemmefra. Frykter nytt ras når nyveien bygges

Hylene glemmer hun aldri. Husene som seilte nedover leirehavet.

fredag 19.04 2019
Ny tunnel under bygging i Soknedal. AF-gruppen, Statens vegvesen, Risa-ansatte 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Det har tatt ett år å sprenge ut denne tunnelen

Tre menn i arbeidsklær og med hodelykt spaserer gjennom Soknedalstunnelen

lørdag 02.02 2019
Fotobokser reduserer farten, og det er grundig dokumentert at strekningsmålinger redder liv. 

Adresseavisen mener

Fotobokser redder liv. Vi trenger flere

Regjeringen vil begrense bruken av fotobokser som måler gjennomsnittsfarten over en lengre strekning. De burde gått inn for det motsatte.

fredag 05.10 2018
Veiene forfaller til Niklaus Haugrønnings store fortvilelse. Han mener det er utrolig at man ikke klarer å prioritere mer penger til veivedlikehold slik at man kan ta igjen noe av etterslepet som er på 1,4 milliarder kroner i Trondheim. Her er bystyrerepresentanten for Høyre fotografert i Klefstadbakkene på Byneset. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Bystyret sier nei til å gjøre veiene i Trondheim bedre enn de er i dag:

- Det er fullstendig galskap

Høyres Niklaus Haugrønning er forbannet og frustrert over at det ikke tas krafttak for å bedre de kommunale veiene.

fredag 28.09 2018
E6 Ranheim – Værnes: Nye Veiers første utbyggingskontrakt i Trøndelag, E6 Ranheim–Værnes, er blant Norges største veikontrakter. Den er tildelt det verdensomspennende spanske konsernet Acciona Construcción og har en verdi på ca. fire milliarder kroner. 

Kronikk

Nå tas det store E6-løftet

torsdag 13.09 2018
 

Tre av disse stortingstrønderne vil ha firefelts motorvei helt til Oslo

Både Ap, Høyre og Frp ønsker seg firefelts motorvei hele veien mellom Trondheim og Oslo, men er uenig om hvor veien bør gå. SV vil ikke ha motorvei, verken i Østerdalen eller Gudbrandsdalen.

tirsdag 11.09 2018
 

Ulykkesstrekning på E6 får nytt kryss til 19 millioner

En ulykkesutsatt E6-strekning mellom Levanger og Verdal skal få et nytt og mer trafikksikkert kryss.