TEMA

tirsdag 06.08 2019
 

- Jeg var livredd, men våget ikke si i fra

Bussjåfør fylte ut papirer på vei opp Okstadbakken.

Togskinner. Togreise. Retning. På vei mot. 
Long distance of railroad tracks.
Foto: Frank May / NTB scanpix 
        
            (Foto: Frank May)

Debatt:

Toget klarte ikke å kjøre videre, men det kunne rygge, så vi rygget tilbake til Elverum

Toget gikk stadig saktere for til slutt å stoppe helt, tett granskog på alle kanter, skriver innleggsforfatteren i dette debattinnlegget.

lørdag 03.08 2019
 
        
            (Foto: Frank Lervik)

Her kjører Kalle den aller første metrobussen i rutetrafikk i Trondheim

Grytidlig lørdag ble det skrevet kollektivhistorie i Trondheim.

mandag 29.07 2019
 

Dieseltogene på Rørosbanen takler ikke varmen:

– Det var varmere inne i toget enn utenfor

Flere reisende mener togvognene på Rørosbanen er uforsvarlig varme.

Solslyng fører til forsinkelser og stenginger på togsporene i Trøndelag

Både på Meråker- og Rørosbanen opplever man problemer på grunn av solslyng.

mandag 15.07 2019
Må investere: Direktør Øystein Risan i Norske tog sier han trenger 3 milliarder kroner årlig til å investere i nye tog. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Stappfulle tog skapte kaos før Metallica-konserten:

- Vi hadde ikke lovt plass til noen

Lørdag skulle 40 000 personer i Granåsen og over 15 000 på Rosenborg-kamp. Da ble togene til og fra Trondheim fulle.

mandag 08.07 2019
Trondheim 8. juli 2019 Togpassasjerene Grethe Østmoe og Olav Tunvold forteller om forventningene til svenske SJ, som skal kjøre flere togstrekninger i Midt-Norge. Turen mellom Trondheim og Støren kjøres med

Svenskene vil øke kapasiteten på togavgangene i Trøndelag:

- Jeg er veldig spent på forbedringene svenskene lokker med

I midten av juni ble det kjent at SJ Tog skal kjøre togene i Midt-Norge fra neste år. Nå opplyser det svenske selskapet at de har et mål om å øke kapasiteten på togene.

fredag 21.06 2019
Oslo  20190312.
Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen,  presenterer nytt felles navn for NSB og Nettbuss.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix 
        
            (Foto: Berit Roald)

Debatt:

Er Vy-sjefen for opptatt med å telle penger og speile seg i ny uniform?

En kan spørre seg om toppsjefen i Vy er så opptatt med å telle penger og speile seg i den nydesignede uniformen sin, at han glemte å sikre kvaliteten.

torsdag 20.06 2019
NTB scanpix Konsernsjef Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell i Vygruppen AS ville drive tog mellom Oslo, Trondheim og Bodø (blant annet) for mindre enn en fjerdedel av det de får i dag. Likevel tapte de oppdraget til svenske SJ AB. 

Da ordet «konkurranse» dukket opp, kuttet Vy prisen fra 716 til 151 millioner. Slik var det mulig

Vy får i år 716 millioner kroner for å kjøre tog til Midt- og Nord-Norge. Men da de fikk konkurranse fra svenske SJ, lovte de å gjøre samme jobb for under en fjerdedel av prisen. Hvordan skjedde det?

onsdag 19.06 2019
Flybussen 
        
            (Foto: jens petter søraa)

Flybussen tapte kampen om Værnes-anbud

140 ansatte berøres etter at Vy Flybussen, tidligere Nettbuss Flybussen, tapte anbudet med Avinor på Værnes.

Må investere: Direktør Øystein Risan i Norske tog sier han trenger 3 milliarder kroner årlig til å investere i nye tog. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Adresseavisen mener

Det viktigste er at toget går raskt

I skarp konkurranse med Vy vant svenske SJ Norge anbudet om å kjøre tog på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

søndag 05.05 2019
Slik ser de nye Vy-togene ut. 
        
            (Foto: Roald, Berit/NTB Scanpix)

Hun etterlyste flere sovevogner på Vy-togene. Svaret hun fikk, tok av i sosiale medier

– Jeg skjønner ikke at de som har skapt denne situasjonen, ikke ser hvor absurd det er, sier tog-tilhengeren Gro Lillebø.

onsdag 01.05 2019
Slik så det ut da daværende NSB presenterte den nye Vy-logoen sin. 
        
            (Foto:  Berit Roald / NTB Scanpix)

Parodi-tvitrer skal ha fått advokaten til Vy etter seg

Vy (tidligere NSB) skal ha gått lei av satirekontoen VyNotTravel (@VyTravel) og satt advokaten sin på saken. Samtidig får mannen bak den alternative Vy-kontoen støtte fra flere jurister.

torsdag 21.03 2019
Risikerer vi at mange uttaler Vy som «Fy» eller «Fi»? Finnes det viktigere saker å engasjere seg i? 
        
            (Foto: NTB Scanpix, NTB scanpix)

Mens de unge kjemper for verdens viktigste sak, har vi voksne annet å holde på med

Mens de unge går i gatene og kjemper for verdens viktigste sak, har vi voksne annet å holde på med. Frikativer og fortiser, for eksempel.

tirsdag 12.03 2019
Styreleder Dag Mejdell og konsernsjef Geir Isaken i NSB foran et tog dekorert med den nye logoen. 
        
            (Foto: Berit Roald / NTB scanpix)

Merkevareekspert om nytt NSB-navn: – Påtatt

NSBs nye navn virker både påtatt og veldig lite kundeorientert. Det mener siviløkonom og merkevareekspert Christian Sinding.

 

Ap om NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta

SV, Ap og Sp er sterkt kritiske til at NSB og Nettbuss bytter navn til Vy. Ap frykter millionsløsing til «såkalt merkevarebygging».

Konsernsjef Geir Isaksen med den nye logoen 
        
            (Foto: Berit Roald / NTB scanpix)

Vy er det nye navnet på NSB og Nettbuss

Vy blir det nye navnet når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Endringen koster 280 millioner kroner.