TEMA

mandag 24.06 2019
I dag er Leütenhaven langt fra den perlen den kunne vært for byens sentrum, mener innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Einar Kristengård)

Debatt

Området er en blanding av asfaltørken og gjengrodd krattskog

Trondheim kommune har ikke spandert ei krone for å gjøre det litt trivelig for de som ferdes i området.

tirsdag 08.01 2019
«Politikerne bør gi de næringsdrivende i Midtbyen bedre forhold enn de på kjøpesentrene. Problemet er at de har gjort det motsatte» skriver kronikkforfatteren. 
        
            (Foto: Håvard Jensen Haugseth)

Kronikk

I høst var jeg i en butikk i Midtbyen og kjøpte noe stort, tungt og dyrt. Hvordan skulle jeg hente det?

tirsdag 20.11 2018
Bompenger, som her fra bomstasjonen ved Sluppenbrua, kan bli historie dersom forslagene til NAF blir gjennomført, hevder innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Debatt

Veiprising kan bety slutten på bilavgifter og bompenger

NAF foreslår at veiprising skal erstatte dagens bilavgifter og bompenger.

tirsdag 06.11 2018
 

Debatt

Derfor lønner det seg å betale sesonggebyr med piggdekk

Piggdekkgebyret er et svært godt virkemiddel for å redusere piggdekkandelen og sikre renhold og støvdemping, som er nødvendig nettopp på grunn av piggdekkbruk.

torsdag 20.09 2018
Une Aina Bastholm er uenig med Trondheim-ordfører Rita Ottervik. 
        
            (Foto: Morten Antonsen/Sebastian S. Bjerkvik)

MDG-Bastholm mener Rita Ottervik har en utdatert måte å tenke på

- Rita Ottervik (Ap) bør han større visjoner for byen sin når det gjelder bilfritt sentrum, sier Une Aina Bastholm (MDG).

onsdag 25.10 2017
Flere sykkelveier og bedre sykkelparkering i byen er viktige tiltak. Men i en by med mye vær og mørketid kan ikke politikerne tro at flere på sykkel skal løse alt, skriver vår kommentator. 
        
            (Foto: Håvard Haugseth Jensen)

Alt løses ikke ved å gjøre hverdagen vanskeligere for dem som må bruke bilen

Trondheim vil bli landets beste sykkelby. Men politikerne kan ikke vedta at det blir godt vær, medvind og nedoverbakke til enhver tid.

tirsdag 24.10 2017
Informerer: «I dag vil kommunen og fylkeskommunen være tilstede i Midtbyen Managements frokostmøte, for å orientere interessert næringsliv og gårdeiere» skriver Heidi Fossland. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Signert

Om å prøve seg fram i Midtbyen

Forslaget om å teste ut stenging av Olav Tryggvasons gate og Prinsenkrysset for personbiler har vakt stor debatt den siste uka. Rådmennene i fylkeskommunen og kommunen har fått både ris og ros for forslaget. Hvorfor blir slike forslag lansert?

mandag 23.10 2017
 

Debatt

Det er noen som gleder seg over at de kverker Midtbyen

«Kjøpesentrene. De vil ta ytterligere en bit av kaken» skriver Einar Aas i dette debattinnlegget.

tirsdag 17.10 2017
Økende biltrafikk: Midtbyregskapet for 2016 viste at stadig flere reiser til Midtbyen i bil. Adresseavisens kommentator kjører gjennom Midtbyen med bil - og trives med det. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Sentrum stenges for privatbiler og jeg får klump i magen

Mindre biltrafikk, CO₂-utslipp og kjappere busser. Hva mer kan en miljøbevisst urbanist ønske seg? Ganske mye.

onsdag 22.03 2017
Midtbytrafikk: «Bilen er kommet for å bli, å tro noe annet er utopi» mener innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Debatt

Vi betaler nå så mye for å humpe rundt på dårlige veier at å legge ekstra belastninger på bilistene er umoralsk og urettferdig

«En drastisk reduksjon i personbilparken vil kreve en dramatisk ombygging av hele landet» skriver Johan M. Nome i dette debattinnlegget.

onsdag 01.03 2017
 

Før var bilen hellig, nå vil alle ha den bort

Forvandlingen er slående. Før var bilen hellig, nå vil alle ha den bort.

torsdag 14.04 2016
Torsdag ettermiddag sto en Porsche Panamera i nesten en halv time parkert over to handikapplasser utenfor kjøpesenteret Lade Arena. 
        
            (Foto: ADRESSA-TIPSER)

- Du aner ikke hvor ofte det skjer

Føreren av en Porsche tok seg god plass over to parkeringsplasser for handikappede på Lade.

mandag 07.03 2016
5Kan bli bedre: Studentene vil beholde godsterminalen på Brattøra, men legge den under bakken med automatisk godshåndtering på skinner. Over bakken ønsker de seg et publikumsbygg med restauranter og burtikker. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Åtte forslag til å forandre Trondheim

To ringveier, ringbuss, bilfritt sentrum og underjordisk godsterminal på Brattøra. Dette er noen av forslagene til å endre Trondheim.

tirsdag 26.01 2016
Kollegene Janne Sunde (28) og Ann-Kristin Hyll (48) kjører bil til jobben. Ann-Kristin peker på tungtrafikken som burde vært sluset utenfor bykjernen. 
        
            (Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth)

Færre plaget av dårlig byluft i Trondheim

I Trondheim er færre plaget av dårlig byluft enn i Oslo og Bergen. Samtidig er trønderne mer skeptiske til tiltak for bedre luft enn oslofolk og bergensere.

tirsdag 03.11 2015
Grønn kritikk Grønn Ungdoms fylkesleder, Alexander Jansen, mener AUF svikter sin egen generasjon. 

- AUF velger å være miljøsinker

Grønn Ungdom sier AUF går mot sitt eget forslag om bilfri by. – Slik taler de mot sin egen generasjon, mener fylkesleder Alexander Jansen.

AUF har gjort et vedtak for en bilfri midtby. Men Julie Indstad Hole (nummer tre f. h.) vil ikke si når det skal skje, og støtter ikke de som i forrige uke gikk inn for bilfri midtby. Her sammen med de andre AUF'erne i bystyret, f.v. Gard Storø, Marek Jasinski, Sara Shafighi, Ellen Reitan, Muzaffer Kara, Eirik Schrøder, Julie Indstad Hole, Mathea Pedersen og Sandra Skillingsås. 
        
            (Foto: Kristian Helgesen)

- AUF vil ikke ha en mur rundt Midtbyen

AUF har vedtatt bilfri midtby i Trondheim. Men AUF-leder, Julie Indstad Hole, mener de som nå har gått inn for bilfritt sentrum driver symbolpolitikk og vil bygge mur rundt byen.