TEMA

fredag 28.12 2018
Et bedre, mer miljøvennlig tilbud: Nye hybridferjer til Fosen og flere avganger om natta mellom Flakk-Rørvik, bedrer transporttilbudet til fosningene. 

Adresseavisen mener

Dobbel gevinst med nye ferjer

Fra 1. januar 2019 får ferjesambandene Flakk-Rørvik og Brekstad-Valset nye og miljøvennlige hybridferjer.

tirsdag 02.10 2018
 

Signert

Vi trenger flere biler i Midtbyen

Det har kommet ganske dramatiske tall for utviklingen av handel og bruk av Midtbyen den siste tiden.

lørdag 15.09 2018
Nordre gate:  Over hele landet bygges stadig større varehus utenfor bykjernene som spiser markedsandeler fra tradisjonelle but ikker, peker kronikk-forfatterne på. 

Kronikk

Netthandel truer ikke Midtbyen

En av sommerens store debatter har dreid seg om fallende besøk og omsetning for handelsnæringen i Midtbyen. Færre folk i sentrum er hovedutfordringen.

lørdag 21.07 2018
Transportvaner. Daglig gjøres det spørreundersøkelser for å kartlegge reise- og transportvanene i Trondheimsområdet. 

Dette spørreskjemaet kartlegger folks transportsvaner i Trondheim. Svaret betyr ja eller nei til milliarder av kroner fra Staten

Snart kommer den første samlede oversikten over lokale transportvaner som viser om Trondheim innfrir målet om nullvekst i biltrafikken. Innfrielse av nullvekstmålet garanterer for milliardoverføringer fra staten.

mandag 19.03 2018
Miljøgate.  Slik blir Olav Tryggvasons gate i prøveperioden fra juli med sykkelfelt på begge sider av gaten og ett kjørefelt i hver retning mellom Kjøpmannsgata og Munkegata, reservert for buss.  
        
            (Foto: Illustrasjon: Miljøpakken)

Prøveprosjekt for miljøgate i Midtbyen

Prøveprosjekt: Olav Tryggvasons gate stenges for all biltrafikk fra juli

I sommer blir det omfattende endringer for biltrafikken i Midtbyen. Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomkjøring mellom Munkegata og Kjøpmannsgata og Bakke bru stenges for biltrafikk mot sentrum.

fredag 01.12 2017
Senterleder Ann Kristin Oldervik ved Solsiden kjøpesenter forteller at de siden juli har hatt en omsetningsnedgang. Næringspolitisk leder Børge Beisvåg i Næringsforeningen i Trøndelags-regionen mener det må gjøres bedre utredninger i forkant av prøveprosjekter som i Innherredsveien. 

Færre handler ved dette kjøpesenteret etter at veien ble stengt

Siden Innherredsveien ble stengt for gjennomkjøring i sommer, har omsetningen på Solsiden kjøpesenter i Trondheim falt kraftig.

fredag 20.10 2017
 

Politikerne har vedtatt miljøgate i Olav Tryggvasons gate fire ganger på ti år

Byplansjef Hilde Bøkestad avviser kritikken om at forslaget om å stenge Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018 blir fremmet uten utredning og offentlig debatt.

mandag 16.10 2017
Prinsenkrysset  
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate kan bli stengt for biler fra 2018

Fra 2018 kan det bli mye vanskeligere for trondheimsbilistene å kjøre gjennom Midtbyen. Både Prinsenkrysset og Olav Tryggvasons gate foreslås stengt for all biltrafikk.

torsdag 21.09 2017
Pavens ord: Stein Arne Sæther mener det er «umulig å komme unna samfunnsanalysen som pave Frans leverer. Hans helhetlige forståelse av at klimaforstyrrelser, forurensing, ressursforbruk og ikke minst fattigdom og ufrihet også henger sammen med en økonomisk verdensordning som har spilt fallitt.» 

Signert

Pave Frans får sagt det

Timeglasset er i ferd med å renne ut. Naturen tåler ikke mer. Hvorfor gjør vi ikke noe med det?

tirsdag 19.09 2017
To felt: Jeg må jeg innrømme at jeg har større tro på prøveprosjekter enn nesten alt annet, skriver innsend eren. Han vil ha et prøveprosjekt i Olav Tryggvasonsgate med færre biler. 
        
            (Foto: Lena Knutli)

Debatt

Olav Tryggvason bør bli miljøgate med sykkelfelt, benker, bord og planter