TEMA

tirsdag 19.10 2021
En av de mest ihuga Rosenborg-supporterne Kjell E. Stølen har eget RBK-museum med over 4000 effekter 

Supporter Kjell har 4000 RBK-effekter. Vi trenger et museum!

torsdag 23.09 2021

Heimdal blir en bærekraftig bydel

mandag 06.09 2021

Til deg som skal studere ved Nord universitet

onsdag 07.07 2021

Advarer kommuner: I 2040 vil Trøndelag ha  8 000 flere med demens

torsdag 24.06 2021
TRONDHEIM Eks-topp i Trønderenergi, Ole Jørgen Frostad, går i tottene på sine egne, fraråder milliardsatsing på vindkraft. 

(Foto: Glen Musk)

At Tensio får utbetalt flere hundre millioner i utbytte, er nærmest uhørt

onsdag 23.06 2021

Ocean Space Centre: Jeg ser spillet som foregår foran øynene på meg

lørdag 19.06 2021

Olavsfest:

- Disse samtalene blir noe vi har lengtet etter

- Det er viktigere enn på lenge å samles og snakke sammen, sier Siv Sandvik, Adresseavisens politiske redaktør. Under Olavsfest inviteres det til seks samtaler om kunst og kultur etter karantene, rasisme, naturvern, terror og fattigdom.

lørdag 12.06 2021
 Kanalen, Ravnkloa, autonome skip, selvkjørende skip, Zeabuz og Erik Dyrkoren. Byline: Zeabuz.  selvgående skip over Kanalen fra Ravnkloa til Brattøra. 

(Foto: Zeabuz)

Ocean Space Senter gjør oss modigere og tryggere

Norge er bygd på ressurser fra havet og en sjønasjon med lange tradisjoner. Vi kan skipsfart og skipsbygging. Transport av varer og folk, innaskjærs og utaskjærs.  Nå skjer det et grønt skifte i blå sektor. Trondheim og Trøndelag kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet.

onsdag 05.05 2021
Jeg er bekymret for norsk landbruk under den sittende regjeringen, men jeg er også bekymret dersom bønder ikke ser behovet for å bygge de politiske og folkelige alliansene som må til for å sikre norsk landbruk også i framtiden, skriver Ronny Kjeldsberg, som er odelsgutt til nedlagt småbruk og medlem av Rødt. 

(Foto: PRIVAT)

Odelsgutt: Hat mot veganere og rovdyr bør ikke være en vinnersak

I stedet for kulturkrig-strategier og sinte utspill mot «kaffe latte-veganere i Oslogryta» trenger vi å bygge en bred allianse for norsk landbruk.

fredag 23.04 2021

NTNU-professor: Aps knefall er ikke overraskende

Universiteter blir ikke gode av å trykke ansatte og studenter sammen på egne steder, hvor de kan være for seg selv og leve i sin egen produksjonssfære.

tirsdag 20.04 2021

Det er fint, rørende og vondt å lese sakene i Adressa

mandag 19.04 2021

Kulturminister Raja (V): Vi stiller opp for kulturlivet, Adrian

søndag 04.04 2021
SATSER: Denne hytta heter Corner, og er tegnet av Agnar Knutsbø i Nordbohus i Trondheim. Torbjørn Tørset er tilhenger av store vindusflater på kysthyttene han skal få bygd i Agdenes. 

(Foto: Foto: LARS GISNÅS)

Skiferuttak ved hyttefelt? Fy skam, Orkland kommune!

onsdag 31.03 2021
Vi vil nå invitere lærere, elever, og fagfolk fra universiteter og høyskoler til å utrede og komme med innspill til hva som må være kjernen av fag i videregående skole, skriver kunnskapsministeren, 

(Foto: NTB / Scanpix)

Guri Melby (V): Vi ønsker en bred debatt om fagene i skolen

tirsdag 30.03 2021
Ambulanse Verran 

(Foto: LEIF ARNE HOLME)

Kommunelege advarer: Færre ambulanser rammer alle som oppholder seg i distriktene

mandag 29.03 2021
Lade-beboer Geir Arild Sivertsvik påpekte at det ikke bare er snakk om et sikkerhetsbygg, men et mye større område og vil ha konsekvensutredning av folkehelseverdiene som han mener vil bli forringet. 

(Foto: Michael Schult Ulriksen)

Makshøyden på de nærmeste blokkene burde vært to til tre etasjer, ikke åtte

lørdag 27.03 2021

Lærer i Trondheim: Skolen trenger ny mobbeparagraf!

Det kan være forskjell på å oppleve seg mobbet og faktisk være det. Her må loven bli tydeligere.

torsdag 18.03 2021
M 

(Foto: Rune Petter Ness)

Mangelen på handling er ikke bare farlig. Den er livsfarlig

Mangelen på handling fra kommunens og landets politikere er ikke bare farlig. Den er livsfarlig.

mandag 08.03 2021

(Foto: Christine Schefte)

Elever må få lov til å game i skoletid!

torsdag 25.02 2021

Følelser er gode moralske kompass, men vi kan ikke la følelsene kontrollere oss

fredag 19.02 2021
Øyvind Håbrekke, 1. kandidat til stortinget for KrF 

(Foto: Terje Svaan)

Er det toleranse å endre sentrale begreper om kjønn?

Er det toleranse å kreve at vi må endre sentrale begreper om kjønn for å respektere en liten minoritet?

mandag 15.02 2021
Geirmund Lykke er leder i oppvekstkomiteen. Hvis resten av komiteen støtter seg til forslaget vil det bli lagt fram for kommende bystyre sist i måneden. 

(Foto: Rune Petter Ness)

22. juli - et angrep på mine verdier

Jeg verdsetter at Sofie Rosten Løvdahl (Ap) utfordrer oss. Ugjerningen var et angrep på oss alle og de verdiene det norske samfunnet bygger på. Derfor må vi ta kampen sammen.

tirsdag 02.02 2021
Erik Kirkvold på vei over Grønsjøen i Tydal, i merket scooterløype. - Scootertraseer forebygger ulovlig kjøring, sier Kirkvold. 

(Foto: Håvard Jensen)

Tydaling svarer om snøskuter: Vi skal ikke dømme dem som latsabber

torsdag 14.01 2021

Tina Bru: Jeg forstår godt at folk kan føle seg usikre etter skredet

tirsdag 12.01 2021
Vi møter samhandlingsdirektør Tor Åm som er ansvarlig for utviklingsplanen frem mot 2035. 

(Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Sykehusdirektør etter ambulanse-kritikk: Jeg kjenner meg ikke igjen i fremstillingen

Trondheim 18. august 2020 Christian Lykke vil bygge restaurant over Bunnprisbutikken i Munkegt 

(Foto: Morten Antonsen)

Svarer Nei til EU: - Man behøver ikke være kjøpmann for å forstå at kunden er mektigere enn selgeren

torsdag 19.11 2020
Historisk bystyremøte: For første gang møtes bystyret i svært Trondheim spektrum. Det er også første fysiske møtet etter korona. På bildet: Alida Johanne Domaas i SV Foto: Therese Alice Sanne 

(Foto: THERESE ALICE SANNE)

Kjære mann: Gratulerer med mannsdagen! 

mandag 02.11 2020

Hva tenker du om Harald Eias syn på Norge? Vi mener han har helt rett!

Vil du ha god livskvalitet, så vern om velferdsstaten din.

torsdag 15.10 2020
Elever bygger plastsol på Rotvoll kunstskole. Vi møter elevene Alma Thandeka Forselius og Gustav Engevik Kristiansen. Eirik Audunson Skaar er kunstneren bak det hele som er en del av tv-aksjonen for å stanse plastforsøplingen av havet. 

(Foto: Håvard Jensen Håvard Haugseth Jensen (foto))

Felles appell fra 12 trondheimspolitikere: Denne utviklingen må vi snu sammen!

Trondheim 25. januar 2020 Kornsiloene i Ila.  Bilder av Trondheim ved test av telefoto 

(Foto: Morten Antonsen)

Hva gjør Norge med beredskapslagre?

mandag 28.09 2020

Ny analyse gir heilt ny innsikt om Midtbyen

Ismail Mahamed Muhyadin, Høyre 

(Foto: Geir Hageskal)

Jeg har selv opplevd muslimhat

lørdag 26.09 2020
Fransk original: Slik var plakaten for den franske kinoversjonen. 

Jeg kjøper ikke at jentene i filmen fremstår som sterke

tirsdag 15.09 2020
Spelet om Heilag Olav på Stiklestad starter i kveld Kongens hærskare kriger på dugnad 

(Foto: LEIF ARNE HOLME)

Slaget om Stiklestad - del 2

fredag 04.09 2020
Trondheim kommune liker å få frem at dette er en sykkelby, men syklene er iferd med å bli et problem for  gående. El-sparkesyklene parkeres gjerne midt på fortauet, som her ved Elgeseter bru. 

(Foto: Terje Svaan)

Er du provosert over ståhjulingene? Slik kan de bidra positivt

tirsdag 11.08 2020

Hvor mange av sjefene dine er kvinner?

tirsdag 04.08 2020

Spørsmål til biskopen i Nidaros: Bør ikke Olav avhelliges i god tid før jubileet i 2030?

tirsdag 23.06 2020
Gjengen i omadressert har podcast med ordfører Rita Ottervik på Rådhuset. 

(Foto: Sindre Vartdal)

Ordfører Ottervik svarer Krf-Lykke: Jeg har sagt klart ifra hva som er Aps syn i saken

fredag 12.06 2020

(Foto: Selmer Holding)

Området Overvik tar med seg nye eiere

lørdag 06.06 2020
Fylkesordfører Tore O. Sandvik langer ut mot Sylvi Listhaug (Frp). 

(Foto: jens petter søraa)

«Jeg mener dette er et ansvar vi ikke trenger eller bør legge på barn»

søndag 10.05 2020
Dag Svanæs, professor ved institutt for datateknologi og informatikk. Opptatt av å stoppe koronasmitten. Foto: Aagot Opheim 

Politiske og faglige korona-råd spriker: Norge trenger én felles handlingsregel

torsdag 09.04 2020
Adresseavisens kommentar om hyttekommunene. 

(Foto: Skjermdump midtnorskdebatt.no)

Debatt:

Utallige forsøk på å spille hyttefolk og hyttekommuner mot hverandre

Klimaendringer utgjør en krise for hele verden, og dermed for alle lokale samfunn. Trondheim inkludert, skriver ordfører Rita Ottervik. 

(Foto: Håvard Jensen)

Debatt:

Ordføreren svarer: Klimakrisen er reell. Også i lille, store Trondheim

mandag 30.03 2020

Den tidvis utskjelte butikken har betydd uendelig mye for meg - nå er den lagt ned

torsdag 12.03 2020
- Håkon Bleken er den av våre kunstnere med flest separatutstillinger i galleriets snart førtiårige historie, forteller Per Høiem hos Galleri Ismene. 

(Foto: Ivar Mølsknes)

Debatt:

Det er sikkert billigere med én direktør, men hva kan gå tapt?

fredag 06.03 2020

Omadressert

- Nei, jeg har ikke droppet Facebook

Tonje Hessen Schei har laget dokumentar om kunstig intelligens. - Det som før var fantasi har blitt virkelighet.

onsdag 04.03 2020

Debatt:

Prisen for barnas sikkerhet er en kulvert, men kommunen sier nei

torsdag 27.02 2020
TRONDHEIM Sverresdalsveien: Kari Løvendahl Mogstad uttaler seg om økt kroppspress blant ungdom i kjøløvannet av kjønnsdelt svømmeundervisning ved Huseby skole. 

(Foto: Glen Musk)

Ungdata-debatten fortsetter: Når håp og drømmer trumfer fakta og virkelighet

søndag 22.12 2019

Debatt:

Dersom andre kan unngå å havne i vår situasjon, er hensikten med debattinnlegget oppnådd

De to sønnene skrev et debattinnlegg om hva som skjer dersom man ikke har fremtidsfullmakten på plass når man trenger den. - Responsen har vært overveldende, skriver de i dette oppfølgingsinnlegget.

fredag 20.09 2019
Elisabeth Egseth Hansen tok nylig over som teatersjef etter Kristian Seltuns ni år i sjefsrollen. Azra Halilović sier det var et bevisst valg å starte debatten om minoritetsreprentasjon i teateret nå. – Det var ingen vits i å starte debatten i Seltuns siste år. Dette er et perfekt tidspunkt, fordi nå har hun har muligheten til å gjøre noe, sier hun. 

(Foto: bård sande)

Gjestekommentar:

Ny spaltist i Adresseavisen: «Takknemlig for alt jeg fikk, svelget jeg følelsen av å ikke høre til»

Mens vi sitter og diskuterer kulturhus og andre «målbare» verdier, sliter ungdom og voksne med å komme inn i kunst- og kulturmiljøet, de sliter med å bli sett og hørt, skriver Azra Halilović, som selv kom til Norge for 26 år siden. 

torsdag 02.05 2019
Mourners pray by the body of Sajed Mizher, 18 during his funeral in the Palestinian Refugee camp of Dheisheh, near the West Bank city of Bethlehem, Wednesday, March 27, 2019. The Palestinian Health Ministry says Mizher has been shot dead in West Bank clashes with Israeli troops. (AP Photo/Nasser Nasser) 

(Foto: Nasser Nasser)

Kronikk

Flere vil boikotte Israels MGP og gulrøtter

fredag 14.09 2018
Helge Lurås er redaktør for Resett.no. Han bør ansvarliggjøres og kritiseres for sjikane av meningsmotstandere i kommentarfelt der, men å nekte ham plass i relevante debatter er ingen god måte å røkte samfunnsdebatten på, skriver Adresseavisen på lederplass. 

Andresseavisen mener

Det skal mye til for å nekte folk å debattere

«No platform»-aktivisme er en tvilsom måte å røkte samfunnsdebatten på, men ytringsfrihet innebærer ikke nødvendigvis at alle må med.

onsdag 01.08 2018
Engasjerende debatt: Under onsdagens Vestfrontmøte på Olavsfestdagene om religion og vitenskap ble Harald Eia og nonne og fysiker Katarina Pajchel interessante motpoler, til glede for et stort publikum. 

Da Harald Eia ble parkert av ei nonne ved Nidarosdomen

Sett som en kamp mellom Gud og Darwin ble stillingen 1–1. Religionskritiker Harald Eia framsto som den mest dogmatiske i et engasjerende Vestfrontmøte.

fredag 05.01 2018
Hertevarmt: Innleggsforfatter lovpriser omsorgen hans mor fikk ved Ladesletta omsorgs- og velferdssenter.  

(Foto: Shutterstock)

Debatt

«Dette må være det nærmeste paradiset man kan komme»