TEMA

tirsdag 07.04 2020

Kronikk:

Sykehuspresten som har påskevakt ved St. Olav: Derfor trenger vi å feire påske nå

onsdag 01.04 2020
OSLO  20101206.
Kulturdepartementet gir Norsk Tipping grønt lys til å utvikle nettspill. Departementet mener at nettspill i statlig regi er nødvendig for å hindre at folk tyr til illegale spilltilbud.
Nettspillmarkedet er verdt milliarder av kroner. Flere aktører vil ha en bit av kaken.

Foto: Heiko Junge / Scanpix 

(Foto: Heiko Junge)

Kronikk:

Kan korona gi flere pengespill-avhengige?

mandag 30.03 2020

Kronikk:

Alle må ofre for å dempe byens voksesmerter, men vi trodde markagrensa var hellig

torsdag 26.03 2020
Pressekonferanse på rådhuset om Corona-viruset. 

(Foto: Christine Schefte)

Kronikk:

Aldri har de redaktørstyrte mediene vært viktigere. La oss håpe de overlever

Aldri har de redaktørstyrte mediene vært viktigere. La oss håpe de overlever.

Denne datoen vil skrives inn i historiebøkene

Landet rundt sitter tusenvis av lærere og prøver seg fram med oppsett av videoforelesninger og digital undervisning. Bruken av emneknaggen #digitalundervisning går rett til værs.

mandag 16.03 2020

Kronikk:

Noen få kolleger har ennå ikke funnet våre virtuelle møterom. Jeg skjønner dem godt

søndag 15.03 2020
Ap veteraner med tidligere stortingsrepresentant Kjell Helland i spissen reagerer på Auf`s innflytelse. 

(Foto: Terje Svaan)

Kronikk:

Er de eldre en byrde og belastning for samfunnet ?

fredag 06.03 2020
Verneutstyr for Helsevakta i tilfelle koronavirus 

(Foto: Håvard Jensen)

Kronikk:

Lege om korona-utbrudd: Dette er ditt og mitt ansvar

torsdag 05.03 2020
Innleggsforfatteren vil ha relevant sammenlikningsgrunnlag for barnevernet. 

(Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix)

Debatt:

Barnevernet i den norske boblen

Nav-lederne Unni Valla Skevik og Sølvi Margrethe Dahlen (t.h.) er blant kronikkforfatterne som ønsker å få frem også gode resultater ved tiltaket kvalifiseringsprogram.  

(Foto: Mariann Dybdahl)

Kronikk:

Nav i Trondheim lykkes med kvalifiseringsprogram

Kronikkforfatter Axel Christophersen i samtale med stjernekokk Heidi Bjerkan. 

(Foto: Wilhelm Hatlen)

Kronikk:

Trondheims rike historie kan utvikle det lokale gastronomiske miljøet

tirsdag 03.03 2020

Kronikk:

Hvis ingen tar grep, kan ferjeopprøret bli til motstand mot det grønne skiftet

tirsdag 25.02 2020
Rådhuset i solnedgang: Politikerne i Trondheim står foran en periode hvor vi må innse at kommunen ikke har råd til å gjennomføre alt som er vedtatt, skriver innsenderen. 

Kronikk:

Ungdata-debatten: Kunsten å ha flere tanker i hodet på samme tid

mandag 24.02 2020
Rapport om barnevernstjenesten i Østbyen
Trondheim kommune har gjenåpnet 48 barnevernssaker i Østbyen - nå får vi høre resultatene. 

Camilla Trud Nereid, kommunaldirektør

Foto: Rune Petter Ness 

(Foto: Rune Petter Ness)

Kronikk:

NTNU-professor: Kommunen har svake faglige argumenter for å droppe Ungdata

onsdag 19.02 2020
De glemte barna - barn - barnevernet

Thea og Anders reddet fra grov vanskjøtsel
barnevernets lokaler
puslespill på lekerommet 

(Foto: Kim Nygård)

Kronikk:

Ny forskning om akuttplasseringer i barnevernet publiseres nå

tirsdag 18.02 2020
Kommunaldirektør for helse og velferd Helge Garåsen, under formannskapsmøte der Emma-saken ble omtalt.  

Debatt:

Kritikk fra sykepleier: Når er nok egentlig nok fra Helge Garåsen?

Jeg har tidligere jobbet i Trondheim kommune. Det vi ser nå, er en total ansvarsfraskrivelse og mangel på respekt fra de som sitter og styrer dette systemet.

søndag 16.02 2020
Vi fortsetter etterforskningen for å avdekke hvem som står bak disse meldingene, da dette er straffbare handlinger uavhengig om intensjonen ikke er å gjennomføre de faktiske voldshandlingene, skriver stabssjef Torgeir Moholt 

(Foto: Vegard Eggen)

Kronikk:

Politiets trusselvurdering: Derfor mener vi at det er trygt på skolene i Trøndelag

torsdag 13.02 2020
FILE - In this Friday. Dec. 13, 2019 file photo, Swedish environmental activist Greta Thunberg attends a climate march in Turin, Italy. Writing on sign at her feet reads in Swedish

Kronikk:

Mange unge klimaaktivister møtes av hets og latterliggjøring

tirsdag 11.02 2020
Trygve Slagsvold Vedum har fått krøll på tunga og slenger ut sentralisering, men begrepet er tomt for innhold, skriver kronikkforfatteren, Venstre-mann André Skjelstad. 

(Foto: Vidar Ruud)

Kronikk:

Nå bør rødgrønne opportunister puste med magen

mandag 10.02 2020

Kronikk:

Derfor bør vi diskutere om vi bør gå inn i EU

torsdag 06.02 2020
Trondheim 6. februar 2017 Samedag og restauranter i Trondheim har reinsdyrkjøtt på menyen. Aslaug Rustad, daglig elder Oj! Trøndersk mat og drikke Roar Hildonen, daglig leder «To rom og kjøkken» samt Ole M. Sætnan (kjøkkensjef på to rom). Foto: Morten Antonsen 

(Foto: Morten Antonsen)

Kronikk:

Vi kan ikke hylle samisk mat, og samtidig bygge ned områdene maten blir produsert i

søndag 02.02 2020

(Foto: Frode Fossvold-Jørum )

Kronikk:

Etterlatt og stipendiat: Vi må snakke om selvmord på en annen måte enn det vi gjør i dag

torsdag 30.01 2020

Kronikk:

I 2020 er Ola Nordmanns største trussel digital

Gjør det til ditt nyttårsforsett å ha sikkerhetsrutinene i orden. Som gammel ringrev i sikkerhetsbransjen vet jeg dessverre så altfor godt at hacker og svindelforsøk vil skje igjen.

søndag 26.01 2020
NTNU
Hovedbygget

FOTO: RUNE PETTER NESS 

Kronikk:

Jeg stiller spørsmål ved mitt eget rettsvern i Norge

onsdag 22.01 2020

Kronikk:

Barnehage-ansatt: Vi har fortsatt en lang vei å gå før vi oppnår den respekten vi fortjener

På tross av at vi har mange fantastiske ansatte i norske barnehager, så er det ikke nok! Vi opplever til stadighet å være utilstrekkelig.

torsdag 16.01 2020

Kronikk:

Hastverk bak regionreformen kan svekke kulturen i Trøndelag

Fylkesleder Hans Lieng i Utdanningsforbundet Sør-Trøndelag mener lønn er avgjørende for om unge vil søke seg til lærer- og sykepleieryrket. 

(Foto: Vegard Eggen)

Kronikk:

Eksplosiv økning i antallet mobbesaker meldt inn i Trøndelag

onsdag 15.01 2020
Til legekontoret kommer også de som gruer seg til julemiddagene, fordi det alltid er en far, mor eller onkel som drikker for mye, skriver vår fredagsspaltist.  

(Foto: Gorm Kallestad/Scanpix)

Kronikk:

I årets juleselskaper gikk klimapraten med slekt og venner. Mye tyder på at vi ikke vil redusere vår levestandard frivillig

tirsdag 14.01 2020
Dragvoll 

(Foto: Espen Bakken)

Kronikk:

Derfor aksjonerer ansatte og studenter ved NTNU

Teatervitenskapen, små fag og humaniora: Er dette dinosaurer fra fortiden eller en spydspiss inn i fremtiden?

mandag 13.01 2020
Trond Buchmann og fetteren hans skal legge ned en snublestein i neste uke i Innherredsveien. Innherredsveien 25, hjørnet Wessels gate. Bilder er for snublesteiner som er lagt ned tidligere i samme vei. 

(Foto: Javad Montazeri)

Kronikk:

Snublesteiner er bra, men ikke like viktige som denne boka

torsdag 09.01 2020
Full gass: Her produseres nå drivstoff til busser og lastebilder av avfall fra blant annet oppdrettsnæringen. Fabrikken til Biokraft AS på Skogn er i gang med produksjonen av drivstoffet flytende biogass. 

(Foto: Kenneth Kvande/Biokraft AS)

Kronikk:

Trøndelag er langt fremme, men regelverket hindrer oss

I Norge har vi drevet med sirkulærøkonomi i mange år. Besteforeldrene hadde grisbøtta i kjøkkenbenken. Matavfallet havnet som fôr i grisebingen. I dag driver det samme matavfallet bybussene i Trondheim.

onsdag 08.01 2020
Arman Vestad Navs svar på Luksusfellen. 

Kronikk:

«Økonomiekspert gikk konkurs» - det er ingen tittel jeg lengter etter

Du skjønner: Jeg sluttet i en trygg stilling i det offentlige i høst for å starte for meg selv. Nå er jeg faktisk litt bekymret for neste år. Jeg vet ikke om jeg får nok inntekt, jeg brukte mer penger i jula enn jeg hadde tenkt, og januar ser ganske vanskelig ut.

Oslo 20191219. 
Statsminister Erna Solberg (H) leser inn nyttårstalen i statsministerboligen i Oslo. Talen sendes på NRK 1. nyttårsdag.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix 

(Foto: Håkon Mosvold Larsen)

Kronikk:

Erna snakket veldig mye om bærekraftsmålene. Hva går de egentlig ut på?

Så du statsministerens nyttårstale? Hørte du at hun brukte det meste av tiden på å snakke om FNs bærekraftsmål, uten at du helt fikk tak på hva de går ut på?

tirsdag 07.01 2020
Selbu 3. januar 2019 Ole Morten Balstad, ordfører Selbu. Stokkfjellet i Selbu skal bygges ut med vindmøller for strømproduksjon. Foto: Morten Antonsen 

Kronikk:

Telenor faser ut alle kobberlinjer. Dermed mister mange nettilgangen

Norge er bare deldigitalisert og i høyeste grad skjevdigitalisert. Distriktene kommer klart dårligst ut.

fredag 03.01 2020
Serie om forvaring. Del 1. Vi følger en innsatt på forvaringsavdleingen, og dokumenterer aktivitetstilbud, innholdet i soning, fellesmiddag på ettermiddagen osv... til en forvaringsserie Snekker: Kjell Alrich Schumann benytter seg av utdanning og aktivitetstilbudet i Trondheim fengsel, her bygger han dukkehus til barne sine, om ti måneder vil han begjære seg løslatt 

(Foto: Dino Trto)

Kronikk:

Det er lenge siden fengslede ble satt til å utføre straffearbeid eller holdt isolert på cella

For 50 år siden ble ansvaret for fengselsundervisningen overført fra Justisdepartementet til Utdanningsdepartementet. Trondheim fengsel var blant de første i landet til å importere lærere fra det ordinære skoleverket.

onsdag 01.01 2020
Oslo  20180910.
Mandag kveld var det lysmarkeringen av  verdensdagen for selvmordsforebygging på Jernbanetorget i Oslo.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix 

(Foto: Terje Bendiksby)

Kronikk:

Bør vi ha en nasjonal nullvisjon for selvmord?

Hvert år velger ca. 600 personer i Norge å ta sitt eget liv. I 2018 var antallet høyere enn noen gang, med hele 674 registrerte selvmord ifølge helt nye tall.

torsdag 19.12 2019
Oslo 20160416. 
Under slagord som

Kronikk:

Forsker med krass kritikk: Vi har gjort noe grunnleggende galt i barnevernet i for lang tid nå

Rådhuset i solnedgang: Politikerne i Trondheim står foran en periode hvor vi må innse at kommunen ikke har råd til å gjennomføre alt som er vedtatt, skriver innsenderen. 

Kronikk:

Trondheim og andre kommuner bryter loven - det kan få alvorlige konsekvenser for utviklingshemmede

Det bor omtrent 1814 utviklingshemmede over 16 år som mottar tjenester fra kommunen i Trøndelag. Ikke alle disse opplever å ha god livskvalitet med mulighet for meningsfull aktivitet, fritid og individuelle tilpassede tjenester.

fredag 13.12 2019
Norway's Prime Minister Erna Solberg speaks prior to a group photo at an EU summit in Brussels, Friday, March 22, 2019. European Union leaders gathered again Friday after deciding that the political crisis in Britain over Brexit poses too great a threat and that action is needed to protect the smooth running of the world's biggest trading bloc. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert) 

(Foto: Geert Vanden Wijngaert)

Kronikk:

Ikke tid for en ny omkamp om EU

Alle løftene fra EU har ett etter ett vist seg illusoriske. Vekst? Fred og sikkerhet? Uavhengighet?

torsdag 12.12 2019
- Jeg forstår at dette er en sak som har påført deg store belastninger. På vegne av Trondheim kommune vil jeg derfor sterkt beklage de feil som er gjort og de konsekvensene dette har fått for deg, skrev Wolden i et brev til kvinnen høsten 2018. 

Kronikk:

Spørsmålene fra mine barnebarn vil innhente meg

onsdag 11.12 2019

Kronikk:

En klimaskeptiker spør: Hvorfor ta fremtidshåpet fra ungdommen?

Ungdommen fortjener bedre. De skal ha drømmer om fremtiden, ikke mareritt om dommedag og verdens undergang.

Kronikk:

Dette kan du si til sjefen for å få flere pauser

Det er på høy tid å anerkjenne jevnlige pauser som en vesentlig forutsetning for helse, humør, kreativitet og effektivitet.

tirsdag 10.12 2019
Oslo 20191011. 
Berit Reiss-Andersen, leder av Nobelkomiteen, med et bilde av fredsprisvinneren Etiopias statsminister Abiy Ahmed Ali etter kunngjøringen av Nobels fredspris for 2019 på Det Norske Nobelinstitutt i Oslo.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix 

(Foto: Stian Lysberg Solum)

Kronikk:

Derfor er det kontroverser rundt tildelingen av årets fredspris

Fredsprisen var overraskende, men utvilsomt fortjent. Det er likevel lett å være kritisk til tildelingen.

fredag 06.12 2019
Hver enkelt innbygger i Brøset skulle forårsake maksimum tre tonn CO 2 -utslipp per år. Det vanlige er 8 til 11 tonn. I dag fremstår ikke alle målene som like hårete, skriver kronikkforfatterne.  

(Foto: Fra områdeplanen for Brøset/Visualis)

Kronikk:

I 2013 fremsto målene for bydelen som radikale. Nå må vi gå enda lenger

Trondheim må gripe muligheten til å realisere Brøset som en energipositiv og bærekraftig bydel som kan danne skole for bærekraftig områdeplanlegging i Norge.

torsdag 05.12 2019

Kronikk:

Vi må få frem et riktigere bilde av stormakten Kina

Offentlig debatt handler mye om hvorvidt makthaverne i Beijing vil gripe inn militært i Hong Kong. Jeg tror ikke det vil skje. Vi må heller prøve å forstå makthavernes vurderinger og slik sørge for en mer saklig debatt.

onsdag 04.12 2019

Kronikk:

«Det å oppleve at elevenes selvtillit vokser, er faktisk rørende»

Jan Tore Sanner vil ruste elevene «for selve livet». Min forskning blant 400 lærere som underviser i faget «Sal og scene», kan tyde på at Sanner kan få to fluer i én smekk hvis det satses mer på estetiske fag.

tirsdag 26.11 2019
Om man ikke mener de riktige tingene i klimadebatten, defineres man ut. Litt på samme vis som det var med innvandrings- og integreringsdebatten i Norge gjennom mange år: Du stemples, skriver Ola Borten Moe i denne kronikken. Her er han på helikopterdekket på Draugen i fjor vår. Selskapet Okea har kjøpt oljeriggen, og nå går Moe i lære her for å bli oljearbeider.  

(Foto: Signe Dons)

Kronikk:

Bekymringsmelding fra Ola Borten Moe: Manglende perspektiv i klimadebatten

Jeg skriver dette som en liten bekymringsmelding fordi jeg ikke helt ser hvordan vi ivaretar en fornuftig og kunnskapsbasert tilnærming fremover innenfor den rådende debatten om klima.

onsdag 20.11 2019
MYTILINI/MORIA, Lesvos, Hellas: Det er katastofale forhold i Moria-leiren på Lesvos. Katrin Glatz Brubakk jobber som psykolog for Leger uten grenser. Foto: RICHARD SAGEN, Adresseavisen 

(Foto: Richard Sagen)

Kronikk:

I dag feires barnekonvensjonen - imens barna dør på Europas dørstokk

fredag 15.11 2019

Debatt:

Besteforeldre advarer mot helårsidretter og alvoret

Bra, Adressa! Overivrige foreldre er en del av problemet. Men ikke stopp der. Se videre, se lenger opp i systemet. For barna og deres foreldres beste.

mandag 11.11 2019

Kronikk:

Jeg og dyra mine får skylden for klimaendringene. Det føles urettferdig

Mitt klimaavtrykk er nok betydelig mindre enn det nordmenn flest har, selv om jeg er sauebonde, spiser rødt kjøtt, kjører dieselbil og nekter å bo innenfor asfaltkanten i Oslo.

Frøya 2. mai 2017 Tord Lien, regiondirektør i NHO Trøndelag og tidligere Olje- og energiminister, besøkte Salmars lakseslakteri på Frøya. Foto: Morten Antonsen 

Kronikk:

Derfor er lakseskatt en veldig god idé

Kven eig grunnrenta frå norsk natur og kven eig dei norske fjordane? Dette er viktige spørsmål som alle i Noreg bør vere interesserte i og meine noko om. Det angår nemleg oss alle.

mandag 04.11 2019
OSLO  20171124.
Oslo Tinghus. Interiør rettssal, Norges lover, klubbe.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix 

(Foto: Berit Roald)

Kronikk:

Blir barna taperne ved sentralisering av tingrettene?

Allerede før endringer i tingrettene er et faktum, tar foreldretvistsaker for lang tid fra stevning til rettsforlik eller dom. Å konkludere med at større enheter automatisk vil ivareta «barnas beste», er ikke kunnskapsbasert.

fredag 01.11 2019
Hanne Solheim Hansen, her i et styremøte i Nord universitet, hvor det ble gitt en orientering i saken om flytting av utdanningssteder.  

Kronikk:

Rektoren ved Nord: Hvis vi ikke får lov til å ta grep, vil det få betydelige konsekvenser

Hvis vi ikke får lov til å ta grep, vil det få betydelige konsekvenser for universitetet som helhet, noe som igjen får negative følger for utviklingen av en region som er helt avhengig av de leveransene som vårt regionale universitet gir til samfunnet.

torsdag 31.10 2019
Vi er med Sunniva Kaasbøll Vagle (5), Thomas Vagle og mor Marianne Kaasbøll Vagle fra morgenen til Sunnivas første skoledag på Tonstad skole på Tiller. Foto: Therese Alice Sanne 

(Foto: THERESE ALICE SANNE)

Kronikk:

5000 elever startet på skolen i Trøndelag i høst: Sammen vil vi sørge for at det går bra med dem

Det går godt med de fleste barn og unge i Trøndelag, men vi har noen store utfordringer vi må løse. Nord universitet, NTNU og Fylkesmannen i Trøndelag har gått sammen i et tettere samarbeid om dette.

fredag 25.10 2019
Administrerende direktør Janne Sollie i AtB på vei ut av krisemøtet på rådhuset sammen med Knut Espen Øyan t.v) og Harald Storrønning, AtB (I midten) 

Kronikk:

AtBs rapport etter innføring av nytt kollektivsystem: Det meste har faktisk gått bra

Etter drøyt to måneder med nytt kollektivsystem i Trondheim, mener vi at det meste faktisk har gått bra, selv om det ikke nødvendigvis stemmer med inntrykket som gis i lokale og sosiale media.

onsdag 23.10 2019

Kronikk:

Sykehusprest: På denne måten kan religion bedre folks psykiske helse

I kjølvannet av verdensdagen for psykisk helse kan det være på sin plass å rette oppmerksomheten mot et fenomen som kan ha stor betydning for folks psykiske helse, men som ofte blir neglisjert: Religion.

tirsdag 15.10 2019

(Foto: Heiko Junge)

Kronikk:

Derfor bruker suksesstrenere 60 timer i uka sammen med de han trener

Suksesstrener Leif Olav Alnes tilbringer nærmere 60 timer i uka med utøveren. Ifølge han selv er det helt nødvendig for å maksimere sjansen for å lykkes. Arbeidet må gjøres fullt og helt, hvis ikke må man senke målet.

mandag 14.10 2019
Kjære statsminister, dette handler ikke om fastlegene. Dette handler om pasientene. Dette handler om kampen for en likeverdig helsetjeneste. En helsetjeneste der alle kan få den hjelpen de trenger, uavhengig av hvem de er eller hvor god økonomi de har, skriver kronikkforfatterne. 

(Foto: Terje Pedersen)

Kronikk:

«Trønderopprøret» til Erna Solberg: Vi kjemper med nebb og klør

Som fastleger vet vi godt at små endringer kan utgjøre store forskjeller. Selv lommerusk kan skjule skatter.

søndag 13.10 2019
Oslo  20140109.   Illustrasjonsbilde.
Hodepine kan være en plage for mange. Overforbruk av smertestillende medisin kan føre til kronisk hodepine.
Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix 

(Foto: Thomas Winje Øijord)

Debatt:

Lege svarer lege om smertestillende: «Det finnes ingen pille mot alt som er ille ...»

fredag 20.09 2019
Oslo 20160416. 
Under slagord som

Kronikk:

Ny dom fra EMD: Påpeker alvorlige mangler ved det norske barnevernet

Én domfellelse er til å leve med, forutsatt at norske myndigheter retter manglene. Flere domfellelser på et så følsomt område kan derimot skade Norges omdømme.

søndag 08.09 2019
Et nasjonalt register kan sikre at alle som rammes av ALS, sikres kvalitativt god og lik behandling og at det på sikt fører til at det blir et adekvat behandlingstilbud over hele landet, skriver kronikkforfatterne. 

Kronikk:

Norge mangler et nasjonalt register for ALS

Norge står foreløpig uten en fullstendig oversikt over utredning, oppfølging og behandlingstilbud med hensyn til ALS-pasienter rundt om i landet.

lørdag 07.09 2019
Camilla Trud Nereid,Kommunalsjefer på skole (Eva Elisabeth Belboe) og barnehage (Ella Ingdal) for å diskutere skolene uten lekser og tilrettelagt skolestart på barneskolen. 

(Foto: Kim_Nygaard)

Kronikk:

Derfor er det lurt å prøve ut leksefri skole

Lekser er et omstridt tema i den norske skolen. Foreldre, lærere og politikere hører ulike ting når du sier ordet «lekser». Noen hører forventninger og optimalisering av elevenes læringspotensial, mens andre hører prestasjonskrav og stress.

mandag 02.09 2019

Kronikk:

Et godt barnevern koster penger. Det gjør også ødelagte liv

Barn og unge får ikke den hjelpen de har krav på, og hjelpeinstansene klarer ikke å samarbeide om barnets beste. I media debatteres det om krise i barnevernet. Hva gjør vi med det?

torsdag 15.08 2019
Skruk og Lova i Vår Frue kirke, Olavsfest 2019 

(Foto: Emilie Sofie Olsen)

Kronikk:

Forvandling er å komme hjem. Derfor må vi forvandle kulturen, kirken - og oss selv

Det gjelder for klimaet på kloden. Det gjelder for måten vi lever på. Og det gjelder for måten vi forstår verden på – eller snarere ikke forstår den.

mandag 12.08 2019

Kronikk:

Studiestart: «Vi tegner noen kruseduller og forstår ikke det spøtt hva den ordrike foreleseren lirer av seg»

Nye studenter må ikke fortvile over det de ikke forstår. Ny og viktig kunnskap skal en måtte slåss med.