TEMA

fredag 26.10 2018
«Måten kjøremønstrene blir lagt opp i byen, gjør at det å gjøre en ærlig jobb med å levere varer, er et rent mareritt» skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Håvard Jensen Haugseth)

Debatt

Det å kjøre bil i Trondheim, er uten tvil noe av det mest horrible jeg har gjort

«Til sommeren flytter jeg heldigvis, og med litt flaks må jeg aldri tilbake hit», skriver forfatteren av dette debattinnlegget.

mandag 01.10 2018
- Vi har valgt farger vi ser fra gaten blått, grønt og rødbrunt i duse nyanser, og avstemt fargene etter hva de ulike delene av bygget er bakgrunn for, sier Allesandra Kosberg, ansvarlig arkitekt 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Har valgt farger til «Midtbykvartalet»

Blått, grønt og rødbrunt i myke, forsiktige nyanser blir fargeskalaen på det Reitan-eide bygget som er tenkt reist midt i Trondheim sentrum.

søndag 23.09 2018
Butikk før og nå: En handel er ikke lenger bare en handel. Det forventes at den skal være en opplevelse, mener Ordet fritt-debattanten 
        
            (Foto: Shutterstock)

Debatt

På kjøpesenteret kan du ta på deg stressmaska, men ikke i Midtbyen

Vi «gæmlissene» trives godt i Midtbyen, men vi vil nok prioritere det oftere om vi får nye tilbud som kunst og mat, kunst og drikke, klær og musikk, hårklipp og et godt glass, skriver Eli Førde Aarskog i dette debattinnlegget.

lørdag 15.09 2018
Nordre gate:  Over hele landet bygges stadig større varehus utenfor bykjernene som spiser markedsandeler fra tradisjonelle but ikker, peker kronikk-forfatterne på. 
        
            (Foto: VEGARD EGGEN)

Kronikk

Netthandel truer ikke Midtbyen

En av sommerens store debatter har dreid seg om fallende besøk og omsetning for handelsnæringen i Midtbyen. Færre folk i sentrum er hovedutfordringen.

fredag 07.09 2018
Ingrid Bouwer Utne foretrekker sykkel framfor bil når hun drar til Trondheim sentrum. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Flest innbyggere er for bilfritt sentrum i Trondheim

De fleste innbyggerne i Trondheim ønsker et mest mulig bilfritt sentrum. Det viser en spørreundersøkelse gjennomført av Opinion for Trondheim kommune.

onsdag 05.09 2018
«Jeg føler meg mobbet» skriver Torstein Hårsaker. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Debatt

Jeg føler meg mobbet. Midtbyen er blitt mer og mer utilgjengelig for meg

«Jeg tåler det meste, men når det blir så langvarig går det til og med inn på meg» skriver Torstein Hårsaker i dette debattinnlegget.

tirsdag 04.09 2018
 

Signert

Nordre burde vært under glasstak

lørdag 01.09 2018
 

- For folk flest ble det en folkefest

- Vi gikk fra trygge rammer til litt ukjent terreng, men det har gått veldig bra, sier prosjektleder Morten Rasch Eliassen i Trondheim maraton.

onsdag 22.08 2018
Elgeseter gate: Elgeseter gate: Noen har fått for seg at det tidligere studenthjemmet i nr. 30 b fra 1911 er bevaringsverdig, skriver Ordet fritt-skribenten. 
        
            (Foto: VEGARD EGGEN)

Debatt

Gården står som et fremmed miljøelement

Hvorfor spesielt sosialistene synes det er viktigere å bevare et av borgerskapets bygg fra 1911, fremfor å sluttføre det demokratiske vedtaket i bystyret om et viktig bymiljøtiltak, er meg en gåte, skriver Tore R. Jørgensen i dette debattinnlegget.

onsdag 15.08 2018
Fjorårets underskudd i Dromedar Kaffebar AS, forklares med kostnaden kjeden hadde med å pne fire nye avdelinger, ifølge daglig leder Preben Oosterhof. 
        
            (Foto: Espen Bakken, Adresseavisen)

Dromedar med underskudd etter fire nyåpninger

Trondheims-kjeden åpner to nye kaffebarer i løpet av de neste syv månedene.

mandag 13.08 2018
Nok lave trehus: Jeg savner også skikkelige signalbygg i byen som medfører at folk har lyst til å besøke byen for å se og oppleve disse byggene, skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Glen Musk)

Debatt

Byens myndigheter må snart glemme at hele byen skal se havet

Vi kan ikke bare nøye oss med at vi her i byen har Nidarosdomen, Bakklandet og Ringve, skriver bypatrioit Jostein Five i dette debattinnlegget.

«Fortsatt er det svært sjelden man observerer småbarnsfamilier eller eldre som sykler til eller i Midtbyen. Dette skyldes ventelig at de i liten grad opplever det trygt og attraktivt å velge sykkel» skriver kronikkforfatteren. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Kronikk

Midtbyen kan bli mer tilgjengelig og attraktiv

Heldigvis er det mange grep som kan tas for å oppnå dette.

onsdag 08.08 2018
«Personlig tror jeg at det ikke finnes en enkelt årsak til utviklingen. Tilgjengelighet med personbil er likevel en av de opplagte årsakene» skriver kronikkforfatteren. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Kronikk

Å styrke Midtbyens konkurranseevne er et miljøriktig valg, men vi gjør det motsatte

tirsdag 07.08 2018
Flertallet sa nei til sykkeltiltak på flere steder i Midtbyen. Deriblant oppmerket sykkelbane i Søndre gate. 
        
            (Foto: Miljøpakken/Trondheim kommune)

Formannskapet

Uenighet om sykkelfelt i Midtbyen

- Det er to superenkle tiltak som bør gjennomføres med det samme, sier MDGs Line Fjørstad.

Søndre gate: Miljøpakken foreslår at gata blir enveiskjørt mot sør og at det blir laget et bredt sykkelfelt på 2,2 meter. Men næringslivet vil gjerne ha utsatt spørsmålet slik at ikke alt byggearbeid i Midtbyen kommer samtidig. Saken skal behandles i formannskapet tirsdag. 
        
            (Foto: Håvard Jensen Haugseth)

Rådmannen vil utsette nye sykkelfelt i Midtbyen

Næringslivet ber kommunen utsette sykkelfeltene. Det er nok bygging i Midtbyen nå med Torget og Olav Tryggvasons gate, mener de næringsdrivende.

fredag 03.08 2018
«Jeg har brukt mange timer på å få hjelp til å fjerne sykkelen» skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Kjell-Ivar Myhr)

Debatt

Jeg gir opp å få hjelp til å fjerne denne sykkelen. Kan noen komme og stjele den?

«Ingen vil bry seg om du stjeler denne sykkelen, så vær så god – og jeg vil bli kjempeglad» skriver Bente Gätzschmann i dette debattinnlegget.

mandag 30.07 2018
Alkoholservering: Crispin Glover Record Shop åpnet i oktober 2017 i Olavshallen med et ønske om å være noe mer enn en ren platebutikk, skriver Torgeir Lund i dette debattinnlegget. Her er han sammen med Gunnar Øra. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Ordet fritt

Debatten sporer av og blir til spørsmål om overskjenking og fyll

Jeg har vært på utallige platebutikker rundt om i verden som tilbyr enkel alkoholservering. Det fungerer helt uproblematisk, skriver Torgeir Lund i dette debattinnlegget.

torsdag 26.07 2018
«Midtbyen må bli mer tilgjengelig med bil» skriver innleggsforfatteren. Bildet er fra den nyetablerte miljøgata i Olav Tryggvasons gate. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Debatt

Problemene for Midtbyen tårner seg opp som følge av det ene «tiltaket» etter det andre

Marielle Mortensdatter er klar for ny jobb som sosiale medier-ansvarlig i Bogart Cosmo. - Jeg ser viktigheten av å profesjonalisere denne delen av butikken, sier eier Hans Klein. 
        
            (Foto: Helene Mariussen)

Vekststopp for luksusbutikkene i Trondheim

Et tøffere år enn vanlig. Det sier Hans Klein, eier av luksusbutikk, om 2017. Nå håper han nyansatte Marielle Mortensdatter kan hjelpe med å snu trenden.

onsdag 25.07 2018
 

Kronikk

Netthandelen endrer våre byer

Netthandelen har tatt av. Det endrer våre byer. Det betyr derimot ikke at det er slutten for Midtbyen og andre bysentrum.

tirsdag 24.07 2018
Carma AS solgte i fjor klær og tilbehør for 32 millioner kroner. Eier Hilde Wedø mener synlighet på nett og en god atmosfære i butikken er avgjørende for å lykkes med butikkdrift. Bilde er tatt ved en tidligere anledning. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

På tre år har klesbutikken seksdoblet størrelsen på nettbutikklokalet

Netthandelen har skutt fart i Norge, og øker med en tosifret prosentandel hvert år. Hilde Wedø gir nettbutikken mye av æren for den fysiske butikkens suksess.

mandag 23.07 2018
Butikkene i Midtbyen sliter og bare det siste året har flere stengt dørene på grunn av omsetningssvikt. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Butikkdøden er verre i andre byer

Omsetningsfallet i Midtbyen er del av en større trend. Både kjøpmenn og kommune må tenke nytt for å revitalisere sentrumshandelen.

fredag 13.07 2018
 

Ikke et isolert fenomen i Trondheim

Nedgang i sentrumshandelen i flere norske storbyer

Midtbyen har siden 2008 tapt en stadig større andel av den totale handelsomsetningen i Trondheim. Situasjonen er ikke unik. Flere norske storbyer opplever nøyaktig det samme.

Torsdag formiddag ser Olav Tryggvasons gate sånn ut. På mandag stenges gjennomkjøringen for biler, og miljøgateprosjektet starter. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Mandag stenges denne gata for gjennomkjøring

Mandag starter miljøgateprosjektet, og Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomkjøring av biltrafikk.

onsdag 11.07 2018
Nei til mer bil: Restriksjonene på bilkjøring som nå blir satt i gang i Midtbyen er helt nødvendige, mener Ordet fritt-forfatteren. 
        
            (Foto: Marianne Tønset)

Ordet fritt

Bilene tar for mye plass i Midtbyen

Restriksjonene på bilkjøring som nå blir satt i gang i Midtbyen er helt nødvendige, skriver Johannes Mauritzen i dette debatt-innlegget.

tirsdag 10.07 2018
Byggegrop: Nå er arbeidene i full gang med å støpe en teknisk kulvert som skal gå tvers over Torget under bakken. Betongrør på opptil 7,5 tonn er heist ned i gropa til fordrøyningsbasenget. 
        
            (Foto: Finn Walther, Adresseavisen)

Torget bygges om - dette er det de putter ned i bakken

Torget ligner mer og mer på en diger byggegrop. Nå pågår støping av en ny teknisk kulvert – eller tunnel – som skal gå tvers over Torget under bakken.

onsdag 04.07 2018
Fint vær var med og bidro til at mange dro til årets martna i Trondheim. 
        
            (Foto: Helene Mariussen)

Årets martna brøt med en flere hundre år gammel tradisjon

Årets martna brøt med en flere hundre år gammel tradisjon. Det påvirket verken stemningen eller besøkstallene, ifølge martnasjefen.

onsdag 20.06 2018
«Jeg anbefaler å oppleve Olav Tryggvasons gate i sommer» skriver Heidi Fossland. 

Signert

Opplev Olav Tryggvasons gate i sommer

I sommer vil Olav Tryggvasons gate friskes opp og bli mer attraktiv. Det blir flere utekafeer, bredere fortau å boltre seg på og tryggere å sykle. Arbeidet med å transformere gata starter denne uka.

fredag 15.06 2018
Omstridt: Kvartalet mellom Olav Tryggvasons gate og Thomas Angells gate. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Debatt

Rent estetisk er byggene ikke vakre. Nei. Man burde rive hele kvartalet

«Er det virkelig høyden som er problemet?» spør Jon-Jon Vinkenes i dette debattinnlegget.

torsdag 24.05 2018
 

Debatt

Vi er tre jenter som kom hit for å bli kloke, men Trondheim så ikke ut som en klok by dagene etter 17. mai

«Kommentaren som kanskje festet seg mest i tankene våre, kom fra vennegjengen som gikk forbi og sa høyt til hverandre: «Oi, de har hatt fest, ja!» skriver Kari Saxhaug, Emilie Wittemann og Kristianne Landmark Ytterdal i dette debattinnlegget.

torsdag 05.04 2018
«Fortau og gangveier har jevnlig innlagte basseng i ankel- til knedybde» 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Debatt

Trondheim kommune har i sin grenseløse sjenerøsitet lenge tilrettelagt gratis fotbad for fotgjengere

«Det finnes nok en kommunal forskrift om sprekker, humper og damanlegg i alle gang- og sykkelveier» skriver Tor G. Syvertsen i dette debattinnlegget.

torsdag 22.03 2018
 

Debatten

Kaffen gikk i vrangstrupen, da NRK viste en prøvekjøring med de nye metrobussene

«Dette var første test, og jeg er skræmt» skriver Tore Sørung i dette debattinnlegget.

mandag 19.03 2018
Miljøgate.  Slik blir Olav Tryggvasons gate i prøveperioden fra juli med sykkelfelt på begge sider av gaten og ett kjørefelt i hver retning mellom Kjøpmannsgata og Munkegata, reservert for buss.  
        
            (Foto: Illustrasjon: Miljøpakken)

Prøveprosjekt for miljøgate i Midtbyen

Prøveprosjekt: Olav Tryggvasons gate stenges for all biltrafikk fra juli

I sommer blir det omfattende endringer for biltrafikken i Midtbyen. Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomkjøring mellom Munkegata og Kjøpmannsgata og Bakke bru stenges for biltrafikk mot sentrum.

lørdag 17.03 2018
Utålmodig: – Man kan ikke være evig sur for at det ikke blir sånn som en sjøl mener. I et demokrati er det sånn, vi er mange. Men ting kunne kanske gått litt fortere da, sier Odd Reitan, som mener mye om byutviklingen i fødebyen. 
        
            (Foto: Adresseavisen, Christine Schefte)

Drømmen om Reitan Tower lever fortsatt

Odd Reitan er både rørt og fascinert av «Trondheimsreisen». Og har allerede begynt å tenke på oppfølgeren.

lørdag 10.03 2018
«Våre nærmeste samarbeidspartnere, lærerutdanningene og Vitenskapsmuseet, vil bli naboer» skriver kronikkforfatterne. 
        
            (Foto: Per Christiansen, Adresseavisen)

Kronikk

Legges de historiske studiene på Kalvskinnet, blir gevinsten stor for byen

onsdag 07.03 2018
«Det er fritt frem for fester, høy musikk og bråk (...) I tillegg er det ikke så vakkert utenfor heller når ingen tar ansvar» skriver kronikkforfatteren om situasjonen på Møllenberg. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Kronikk

Det kommer til å bli enda verre, ikke bare for Møllenberg, men for hele sentrum

onsdag 31.01 2018
Klare for utelivet: Jørgen Sellevold, Andrew Anfinnsen, Aleksander Schei og Halvår Sivertsen vil tilby trondhjemmere både ny klubbscene, nattklubb og coctailbar i lokalene mest kjent for å huse Frakken og nå sist Resturanthuset D12. 
        
            (Foto: Terje Svaan )

Åpner nytt utested på 700 kvadratmeter i Midtbyen

Tre utelivsprofiler og en pengesterk investor åpner nytt utested på 700 kvadratmeter fordelt på tre lokaler i Dronningens gate.

lørdag 09.12 2017
Lefsebakende senegaleser: Dame-Lo selger lefser fra eget bakeri. Han kom til Norge i 2050, traff mannen i sitt liv og flyttet til gård i Angvika på Nordmøre. 
        
            (Foto: Richard Sagen)

Julemarkedet i Trondheim:

Kom fra Senegal, traff mannen i sitt liv og startet lefsebakeri

Nå står senegalesiske Dame-Lo på julemarkedet i Trondheim. Han selger lefser fra eget bakeri.

torsdag 07.12 2017
Løsning i Elgeseter gate med midtstilt kollektivfelt i de to midterste feltene. 

Debatt

Det blir vel dyrt nok om ikke ytterligere 100 millioner skal svis av til midtstilte felt

«Nå virker det som om det er å finne på ytterligere kostnadsbomber som gjelder» skriver bussjåfør Per Erik Kufås i dette debattinnlegget.

mandag 04.12 2017
Tre generasjoner: Dagens bedriftseier, Thor Arne Falkanger, står mellom farfaren Arne og faren Torbjørn ved inngangen til Falk skofabrikk på Kyrksæterøra i 1966. 
        
            (Foto: Th. Falkangers arkiv)

Vil ikke tvinge barna til å overta familiebedriften

Selv om kjøpesenterbutikkene har høyere omsetning er Falkangers grønne brygge i Fjordgata 42 fortsatt sentral i familieselskapet.

onsdag 22.11 2017
Færre plagg: Cecilie Klein Reinertsen hos Bogart Cosmo i Trondheim er genuint opptatt av naturmaterialer, og råder handlesugne til å investere i kvalitet - da trenger du færre plagg som lever lenger og krever mindre vask. 
        
            (Foto: Terje Svaan, Adresseavisen)

Bruker du buksa mer enn 30 ganger?

Såkalt «fast fashion» tar rotta både på selvtilliten, klesskapet og miljøet.

tirsdag 24.10 2017
Informerer: «I dag vil kommunen og fylkeskommunen være tilstede i Midtbyen Managements frokostmøte, for å orientere interessert næringsliv og gårdeiere» skriver Heidi Fossland. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Signert

Om å prøve seg fram i Midtbyen

Forslaget om å teste ut stenging av Olav Tryggvasons gate og Prinsenkrysset for personbiler har vakt stor debatt den siste uka. Rådmennene i fylkeskommunen og kommunen har fått både ris og ros for forslaget. Hvorfor blir slike forslag lansert?

mandag 23.10 2017
Prinsenkrysset er foreslått stengt for all biltrafikk fra 2018. Bystyret avgjør sakenn 26. oktober. 
        
            (Foto: VEGARD EGGEN)

Midtbyen:

Planla forslaget om stengte gater uten å spørre handelsnæringen

Forslaget om å stenge deler av Midtbyen for biltrafikk fra 2018, ble planlagt uten at handelsnæringen var orientert eller spurt om sin mening.