TEMA

tirsdag 09.04 2019
Formannskapet har vedtatt å fjerne sykkelfelt i Olav Tryggvasons gate mellom Søndre gate og Kjøpmannsgata. 
        
            (Foto: Håvard Jensen)

Nå har politikerne bestemt seg om Olav Tryggvasons gate

Flertallet av politikerne i formannskapet har vedtatt å forlenge prøveprosjektet med miljøgate i Olav Tryggvasons gate.

mandag 04.02 2019
«Mener vi noe med at bussen skal prioriteres, da prioriterer vi bussen! Derfor må møblene i gata fjernes, sykkelfeltene flyttes til andre gater, lysregulering for gående slås på og bussen få de feltene den trenger» skriver kronikkforfatteren. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Kronikk

Hvem finner det attraktivt å sitte midt i ei bussgate?

torsdag 31.01 2019
«Må det et fakkeltog og et «midtbyopprør» til før politikerne skjønner alvoret» spør Linda Vavik (til venstre) og Marie Hilsent i butikken Scent. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Debatt

Vi hadde en positiv kurve frem til Miljøgata ble etablert sist sommer

«Må det et fakkeltog og et «midtbyopprør» til før politikerne skjønner alvoret og hva som er i ferd med å skje i sentrum?» spør Linda Vavik og Marie Hilseth i dette debattinnlegget.

onsdag 23.01 2019
Fra vinduet har Åse Juul full oversikt over trafikken i Olav Tryggvasons gate. Fra vinduet har hun blitt vitne til det hun beskrives som nestenulykker. 
        
            (Foto: Trygve Ulriksen Skogseth)

Miljøgata

Kommunen snur og slår på trafikklysene: - Vi har hjertet i halsen

Trafikklysene i Olav Tryggvasons gate ble slukket for å gjøre det bedre for fotgjengerne, men både bussjåfører og butikkeiere har fryktet ulykker. Nå snur kommunen.

fredag 18.01 2019
Slik gikk trafikken over Bakke bru og Olav Tryggvasons gate i går klokken 15.45. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Rådmannen vil endre kjøremønsteret i Midtbyen nok en gang

Enkelte busser bruker nå dobbelt så lang tid enn før gjennom sentrum. Rådmannen ønsker strakstiltak.

fredag 30.11 2018
Innleggsforfatter: Ole R. Berg er i Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening 

Debatt

Hver gang jeg kjører buss i miljøgata sitter jeg med hjertet i halsen

«Spesielt i rushtida og på lørdager er det tilnærmet kaos» skriver bussjåføren Ole R. Berg i dette debattinnlegget.

onsdag 21.11 2018
 

Debatt

Det blir ikke gratis parkering fordi det tar tid å endre skiltene? What? Nå tuller du

«Her ligger det noe annet bak» skriver Cecilie Klein Reinertsen i dette debattinnlegget.

Vil ha kontroller: Miljøpakken ønsker at politiet skal ha kontroller i gata, men politiet sier at det skjer ikke så lenge skiltingen ikke er fullstendig på plass. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Derfor vil ikke politiet ha kontroller i denne gata – selv om folk kjører ulovlig

Politiet akter ikke å gjøre en eneste kontroll før skiltingen er på plass i Olav Tryggvasons gate i Trondheim.

fredag 26.10 2018
«Måten kjøremønstrene blir lagt opp i byen, gjør at det å gjøre en ærlig jobb med å levere varer, er et rent mareritt» skriver innleggsforfatteren. 
        
            (Foto: Håvard Jensen Haugseth)

Debatt

Det å kjøre bil i Trondheim, er uten tvil noe av det mest horrible jeg har gjort

«Til sommeren flytter jeg heldigvis, og med litt flaks må jeg aldri tilbake hit», skriver forfatteren av dette debattinnlegget.

mandag 06.08 2018
 

Slik har trafikken endret seg mens du var på ferie

Prøveprosjekt i Olav Tryggvason, stengte veier og metrobussutbygginga kan gi forsinkelser i trondheimstrafikken når folk er tilbake på jobb etter ferien.

fredag 13.07 2018
Torsdag formiddag ser Olav Tryggvasons gate sånn ut. På mandag stenges gjennomkjøringen for biler, og miljøgateprosjektet starter. 
        
            (Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen)

Mandag stenges denne gata for gjennomkjøring

Mandag starter miljøgateprosjektet, og Olav Tryggvasons gate stenges for gjennomkjøring av biltrafikk.

lørdag 23.06 2018
Miljøgate som krigssone: Olav Tryggvasons gate er i ferd med å bli miljøgate med færre kjørefelt og bedre plass til syklister. I mellomtiden ser det nesten ut som en krigssone, skriver Adresseavisen på lederplass. 
        
            (Foto: Christine Schefte)

Adresseavisen mener

Men må det være så stygt?

Miljøgater og opprustning av Torget er bra, men det bør kunne gjøres med litt mer stil.

søndag 17.06 2018
Stoppestedet utenfor Nova kino blir beholdt i prøveperioden, mens holdeplassen vestover blir flyttet til nær krysset Nordre gate. 
        
            (Foto: Tegning: Miljøpakken)

I dag stengte to kjørefelt i Olav Tryggvasons gate

I forbindelse med at Olav Tryggvasons gate i sommer blir en miljøgate, stenger de allerede i dag to av kjørefeltene.

torsdag 31.05 2018
Morgenrushet i Innherredsveien tirsdag morgen denne uka. 
        
            (Foto: Richard Sagen, Adresseavisen)

Sykkelbyen Trondheim:

- Oppleves ikke trygt nok å sykle i Trondheim

- Trondheim er en by for jobbsyklisten, men bør ha som ambisjon å bli trygt for familier, mener Richard Liodden Sanders i Syklistenes Landsforening i Trondheim.

onsdag 30.05 2018
 
        
            (Foto: Richard Sagen, Adresseavisen)

Sykkelbyen Trondheim:

Syklingen til sentrum økte med 50 prosent på sju år

Gjennom Innherredsveien er det tendenser til kødannelse i morgenrushet. Stadig flere velger sykkel inn til sentrum i sommerhalvåret.

onsdag 14.03 2018
 

Rådmannens forslag:

Grønt lys for Innherredsveien som permanent miljøgate

Rådmannen vil bygge om Innherredsveien til en «moderne, framtidsrettet hovedgate» med hovedvekt på gående og syklende, og framkommelighet for kollektivtrafikk.

fredag 17.11 2017
Stenges.  Ett kjørefelt for bil mot sentrum på Bakke bru stenges for biltrafikk og bygges om til sykkelareal fra 2018. 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Bystyret: Vedtok tre prøvetiltak for trafikken i sentrum i 2018

Samtlige partiet i bystyret, med unntak av Fremskrittspartiet og Pensjonistpartiet, vedtok torsdag en rekke prøvetiltak for regulering av trafikken i Midtbyen i 2018.

onsdag 15.11 2017
Suksess: Prøveordningen med miljøgate i Innherredsveien er svært vellykket. Dobbelt så mange sykler i gata etter at ordningen ble innført i sommer. 
        
            (Foto: TERJE SVAAN)

Adresseavisen mener:

Innherredsveien som miljøgate er en suksess og må bli permanent

Allerede nå kan vi fastslå at Innherredsveien som miljøgate er en suksess. Tidlig neste år blir det etter all sannsynlighet vedtatt at ordningen blir permanent.

mandag 13.11 2017
Grønt lys. Ordningen med miljøgate i Innherredsveien blir trolig permanent. 
        
            (Foto: Terje Svaan, Adresseavisen)

Trolig grønt lys for permanent miljøgate i Innherredsveien

Forsøksperioden med miljøgate i Innherredsveien varer i to måneder til, men allerede nå kommer det signaler fra politisk hold om at ordningen vil bli permanent.

tirsdag 24.10 2017
Informerer: «I dag vil kommunen og fylkeskommunen være tilstede i Midtbyen Managements frokostmøte, for å orientere interessert næringsliv og gårdeiere» skriver Heidi Fossland. 
        
            (Foto: Glen Musk, Adresseavisen)

Signert

Om å prøve seg fram i Midtbyen

Forslaget om å teste ut stenging av Olav Tryggvasons gate og Prinsenkrysset for personbiler har vakt stor debatt den siste uka. Rådmennene i fylkeskommunen og kommunen har fått både ris og ros for forslaget. Hvorfor blir slike forslag lansert?

fredag 20.10 2017
 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

Politikerne har vedtatt miljøgate i Olav Tryggvasons gate fire ganger på ti år

Byplansjef Hilde Bøkestad avviser kritikken om at forslaget om å stenge Olav Tryggvasons gate for biltrafikk fra 2018 blir fremmet uten utredning og offentlig debatt.

tirsdag 19.09 2017
To felt: Jeg må jeg innrømme at jeg har større tro på prøveprosjekter enn nesten alt annet, skriver innsend eren. Han vil ha et prøveprosjekt i Olav Tryggvasonsgate med færre biler. 
        
            (Foto: Lena Knutli)

Debatt

Olav Tryggvason bør bli miljøgate med sykkelfelt, benker, bord og planter

lørdag 02.09 2017
Suksess. Antall syklister i Innherredsveien har blitt fordoblet siden åpningen av miljøgaten. 
        
            (Foto: Terje Svaan, Adresseavisen)

Suksess med miljøgate

Antallet syklister er blitt doblet i Innherredsveien

Prøveprosjektet med miljøgate i Innherredsveien er blitt en suksess. Antall syklister er fordoblet, det er 30 prosent flere fotgjengere, mens biltrafikken er redusert med 15 prosent.

lørdag 26.08 2017
Kommunalråd Elin Marie Andreassen (Frp) vil avslutte prøveprosjektet med miljøgate i Innherredsveien med en gang. 
        
            (Foto: Frank Lervik/Morten Antonsen)

Frp vil avslutte prøveprosjektet i Innherredsveien umiddelbart

Ordfører Rita Ottervik er også bekymret over trafikksituasjonen i boligområdene, men vil vente på nye trafikktellinger.

tirsdag 22.08 2017
Tellinger viser at 15 prosent av alle bilistene i Innherredsveien bryter påbudet om å svinge til høyre eller venstre. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness)

I dette krysset kjørte over 600 av bilistene ulovlig

Det viser ferske tellinger utført av miljøgateprosjektet i Innherredsveien.

mandag 21.08 2017
Trafikkøkning: Beboerne på Rosenborg får ulempen ved miljøgata i Innherredsveien. Her er Nonnegata 1. august. 
        
            (Foto: Tonje Jacobsen)

Debatt

Trafikken går i ett. Det er tross alt tidligere E6 vi snakker om

fredag 04.08 2017
Økt trafikk i Nonnegata Hege Melting bor i Nonnegata og er bekymret for alle barna som skal gå og sykle her når skolene begynner. 
        
            (Foto: Tonje Jacobsen/privat, Adresseavisen)

Økt trafikk på Møllenberg etter miljøgateprosjekt

- Jeg er bekymret for sikkerheten til alle skolebarna i området

Beboere på Møllenberg reagerer på økt trafikk etter stenging av Innherredsveien.

fredag 09.06 2017
Omtrent slik blir veibanen seende ut ved Lademoen kirke inn mot sentrum i forsøksperioden. 
        
            (Foto: Illustrasjon: Antonia Jaryd Johansen)

Innherredsveien stenges for gjennomkjøring i slutten av juni

Nå telles alle kjøretøyene i Innherredsveien for å måle effekten av prøveprosjektet med miljøgate som starter senere i juni.

tirsdag 25.04 2017
Trafikkfarlig for skoleelever: Her vil beboerne ha miljøgate, skriver innsenderen. 
        
            (Foto: Google Street View)

Debatt

Å krysse veien ved Skovgård er farlig for myke trafikanter

mandag 03.10 2016
Uenighet: Trond Åm (V) ønsker miljøgate i Innherredsveien, men møter motbør for forslaget om å omklassifisere den til kommunal vei. 
        
            (Foto: Håvard Haugseth Jensen)

- Prioriter kollektivtrafikken i Innherredsveien

- Når Venstres Trond Åm sier at hensynet til superbussen i Innherredsveien ikke må få skygge for alt annet, synes jeg det er en merkelig uttalelse, sier Karin Bjørkhaug (KrF).

fredag 03.06 2016
Demonstrerer for miljøgate: Naboer ved Innherredsveien plasserte tidligere i vår ut blomster langs veien i kampen for miljøgate og mindre trafikk. 
        
            (Foto: THERESE ALICE SANNE)

Ny runde om miljøgate i Innherredsveien

Innherredsveien er nok en gang til politisk behandling. Byutviklingskomiteen vil nå prøve ut to kjørefelt med både busser og personbiler.

torsdag 12.05 2016
- Det var nedstemmende nyheter, sier styreleder Jan Olav Straume i Lademoen velforening, som likevel ikke har mistet troen på en miljøgate. Her sammen med sogneprest Stein Ellinggard og Sofie Engelstad. 
        
            (Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen)

Staten krever at superbussene ikke forstyrres av biler i Innherredsveien

Nytt tilbakesalg for miljøgatetilhengerne.

tirsdag 26.04 2016
Gir seg ikke: Styreleder Jan Olav Straume (i midten) i Lademoen velforening, sammen med sogneprest Stein Ellinggard og Sofie Engelstad. 
        
            (Foto: RICHARD SAGEN)

- Det blir ingen miljøgate i Innherredsveien nå

Politikerne i Trondheim kommune og i Sør-Trøndelag fylkeskommune har ikke klart å komme til enighet om et prøveprosjekt med to felt i Innherredsveien. – Nå blir det ingen miljøgate, fastslår KrFs fylkestopp Karin Bjørkhaug.

tirsdag 19.04 2016
Tofelts miljøgate: Selberg Arkitekter foreslo allerede i 2006 å gjøre om Innherredsveien til tofelts miljøgate med brede fortau. Tirsdag behandlet formannskapet saken. 
        
            (Foto: Illiustrasjon: SELBERG ARKITEKTER)

Utsetter behandling av miljøgate i Innherredsveien i to uker

I helga satte beboerne på Lademoen blomsterpotter langs Innherredsveien for å markere at de vil ha bare to kjørefelt. Tirsdag utsatte formannskapet behandlingen av saken.