TEMA

mandag 11.11 2019
Slo ring om Hornemansgården 

(Foto: Marthe Amanda Vannebo)

Debatt:

Avgjøres politisk tirsdag: Vi som er brukere, føler stor bekymring

(Foto: privat)

Debatt:

Jeg er selv mor, og historien om Haakon gjør meg opprørt

fredag 08.11 2019
Lars Ole Bjørnbet, Pelsdyroppdretter (Grå kjeledress) Ole Ysland, Pelsdyroppdretter (Bart) Bjørnar Berg (Grå og sort genser med glidelås) pelsdyr, Agdenes, Orkdal og Orkland. 

(Foto: Terje_Svaan Terje Svaan)

Debatt:

Pelsavviklingen handler nå om folk og hvordan staten kan oppføre seg

Arne 2018 

(Foto: Picasa)

Debatt:

Det nytter ikke å diskutere homofili med folk som har Bibelen som fanatisk rettesnor

torsdag 07.11 2019

Debatt:

Tiden for den årlige hyklerske lysfesten – også kalt julen – begynner å nærme seg

Metrobuss kantstopp 

(Foto: torsten hanssen)

Debatt:

Da vi gikk av bussen ved skolen, kom bussjåføren i døra og ville snakke med oss

Åpning av utstillingen til Gruppe 5 på Trondheim Kunstmuseum. Gerd Isern. 

(Foto: Christine Schefte)

Debatt:

Takk til en snill og ærlig mann

onsdag 06.11 2019

Debatt:

Det opprørte meg. Så ble jeg sint. Jeg ønsker å si unnskyld

Debatt:

Gratis parkering i Midtbyen før jul?

Sivert Bjørnstad 

(Foto: Espen Bakken)

Debatt:

Sivert Bjørnstad (Frp) om skattelistene og åpenhet: Den offentlige gapestokken

Trine Reitan (Ap) mener en sammenslåing kan bli en utfordring når Levanger skylder 800 millioner mer enn Verdal. - Dette må ikke går utover utviklingen i Verdal, sier hun. 

(Foto: Leif Arne Holme, Adresseavisen)

Debatt:

Arbeiderpartiet må få en langt mer aktiv boligpolitikk

Hadde Arbeiderpartiets boligsosiale politikk blitt videreført den gangen på 80-tallet, ville en ny familiebolig i dag vært mulig for unge voksne å kjøpe til kroner 250 000.

søndag 13.10 2019
Oslo  20140109.   Illustrasjonsbilde.
Hodepine kan være en plage for mange. Overforbruk av smertestillende medisin kan føre til kronisk hodepine.
Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix 

(Foto: Thomas Winje Øijord)

Debatt:

Lege svarer lege om smertestillende: «Det finnes ingen pille mot alt som er ille ...»

Oslo 20191007. 
Finansminister Siv Jensen (Frp) møter pressen etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix 

(Foto: Håkon Mosvold Larsen)

Debatt:

For oss betyr statsbudsjettet at brillene til vårt barn blir dyrere

lørdag 12.10 2019

Debatt:

Nav-ansatt svarer statssekretæren: Det er åpenbart vanskelig for regjeringen å innse at noen trenger langvarig hjelp

fredag 11.10 2019

Debatt:

Kritiserer rådmannens budsjett: Vi ser vi ikke spor av vilje til å realisere kunstplanen

tirsdag 08.10 2019

(Foto: NATURVERNFORBUNDET)

Debatt:

Naturvernforbundet om lakseoppdrett på land: - Dette er ikke bra for miljøet

mandag 07.10 2019

Debatt:

Svarer på innlegget om felling av bjørketrær på Moholt

OSLO  20101103.
Logo NAV, Arbeids- og velferdsforvaltningen. Eksteriør.
Foto: Morten Holm / Scanpix 

(Foto: Morten Holm)

Debatt:

Nav-direktør svarer om uføretrygden til Kjell Oskar Olsen: - Jeg beklager feilen, og er lei meg for belastningen

onsdag 03.04 2019

Vi gjør bruden vakker og gir råd til kreftsyke, men nå er jeg lei av at vi frisører ikke får ordentlig lønn

«Jeg kjenner så mange som har sluttet i jobben de egentlig elsker, fordi de ikke overlever med den lønna vi har i dag» skriver Pia Sjule i dette debattinnlegget.

mandag 19.11 2018
«Etter saltingen er alt svart» skriver innleggsforfatteren. 

Debatt

Ble liggende i salttåka bak en «tivolibil» av blinkende lys

«Når skal dette svineriet ta slutt?» spør Tore Venæs i dette debattinnlegget.

tirsdag 07.08 2018
Sommerplagg:  Med en slik sommer er det naturlig at den lange dongeribuksen som dekker det meste av beina må av og byttes ut med noe litt lettere for å overleve varmen, skriver Ordet fritt-forfatteren. 

(Foto: Shutterstock)

Debatt

Nekter å tro at alle kvinner vil ha en shorts som viser halve rumpa

Jeg nekter å tro at alle kvinner vil ha en shorts som viser halve rumpa, skriver Alida Domaas (20) i dette debattinnlegget.

onsdag 18.07 2018
Farlige forbikjøringer: Hvem i all verden kan ha det så travelt at de vil ofre sitt og andres liv, spør innleggsforfatteren. 

(Foto: Geir O. Bakke)

Ordet fritt

Han måtte kaste seg inn i køen for å unngå møtende bil

Hvem i all verden kan ha det så travelt at de vil ofre sitt og andres liv? Berit Helberg tar et oppgjør med forbikjørerne i dette debattinnlegget.

fredag 22.06 2018
«En tydelig alkoholisert mann kom på bussen, ustelt og pjusk i håret» skriver innleggsforfatteren. Bildet er et illustrasjonsfoto. 

Debatt

Idet han passerer oss, begynner de å hånflire og himle med øynene

«Hvordan ville du likt å bli møtt om du ikke hadde råd til å betale for deg selv på bussen?» skriver Sunniva Sæbø i dette debattinnlegget.

tirsdag 13.03 2018
Må ha flere voksne: Innleggsforfatteren mener det ikke er mulig å tenke på barnas beste når det i en gruppe med 24 storbarn er fire ansatte? 

(Foto: Shutterstock)

Debatt

Vi har ikke tid til å hjelpe «Lukas» som er nedstemt og mye lei seg i barnehagen

«Vi trenger flere voksne i barnehagen, flere faglærte og mer tid til refleksjon og samarbeid», skriver pedagogisk leder Marianne Kaasbøll Vagle i dette debattinnlegget.

fredag 02.03 2018
Kristoffer Melhus ble frastjålet den elektriske rullestolen for andre gang på en måned. 

Debatt

Hva er det med ungdom som velger å stjele en rullestol?

«Knuste busskur, tagging på offentlige bygg og hærverk er ikke ukjente fenomen. Men når man velger og stjele en funksjonshemmeds fremkomstmiddel?» skriver Katrine Engedal i dette debattinnlegget.

fredag 23.02 2018
«Jeg vil heller si at det er veldig trist at noen på grunn av sin sykdom har forandret sin atferd slik at den oppleves som seksuell trakassering» skriver innleggsforfatteren. 

Debatt

Ikke uakseptabelt å bli tatt på rumpa av en mann med demens

«Jeg vil heller si at det er veldig trist at noen på grunn av sin sykdom har forandret sin adferd slik at den oppleves som seksuell trakassering» skriver Unni Logstein i dette debattinnlegget.

søndag 18.02 2018
Mister sin ektemann: Urettferdigheten i det hele var at fremtidsfullmakten ble undertegnet av en person som allerede to år tidligere hadde fått bekreftet Alzheimer, beskriver innleggsforfatteren. 

(Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix)

I disse dager risikerer en kone å miste sin ektemann