TEMA

onsdag 29.11 2017
« 

Debatt

3 min, 2 min, 1 min, nå ... men hvor er bussen? Så plutselig: 9 min, 8 min ... og der forsvant oppføringen

«Jeg overdriver skremmende lite om jeg påstår at jeg har brukt mer tid på holdeplasser enn på bussen» skriver Kamilla Paulsen i dette debattinnlegget.

torsdag 26.10 2017
Fylkesutvalget vedtok i forrige uke midtstilte kollektivfelt og stasjoner for metrobussen langs tre hovedveier i sentrum av Trondheim. 
        
            (Foto: Tegning: Miljøpakken)

Uenighet om kollektivfelt vil stoppe metrobussplanlegging i sentrum

Bystyret kan komme på kollisjonskurs med fylkeskommunen om plasseringen av kollektivfeltene langs hovedveiene til og fra sentrum. Det vil utsette all videre planlegging i saken.

torsdag 19.10 2017
Miljøgate. Dersom Olav Tryggvasons gate blir stengt for biltrafikk, blir gata en miljøgate for busser, syklister og fotgjengere. 

- Bilfri Olav Tryggvasons gate kan bety et løft for handelen

Sier bystyret ja, kan Olav Tryggvasons gate bli en bilfri miljøgate fra 2018. Blant næringsdrivende i gata er oppfatningene sprikende og meningene sterke om prøveprosjektet.

fredag 15.09 2017
Blindvei. Veien mellom Haakon VIIs gate og Lade Allé er i dag sperret med bom. Metrobussprosjektet vil fjerne sperringen, men bare tillate at metrobusser kjører ut og inn på Lade Allé via dette punktet. 
        
            (Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen)

Tidsnød for metrobussen på Lade: Denne veien kanbli nymidlertidig trasé

Tidsnød tvinger Metrobussprosjektet til å lansere en alternativ trasé for metrobussen på Lade. Prosjektet foreslår Lade Allé i stedet for Haakon VIIs gate fram til 2023.

tirsdag 05.09 2017
Metrobuss. Formannskapet vedtok tirsdag at metrobusslinje 1 skal gå via Sivert Thonstads vei på Heimdal. 
        
            (Foto: Peter Breivik)

Nå har politikerne bestemt hvor metrobussen skal gå på Heimdal

Metrobusslinje 1 skal gå via Sivert Thonstads vei på Heimdal, men det skal ikke bygges sykkelvei med fortau langs veistrekningen. Det vedtok formannskapet tirsdag.

tirsdag 22.08 2017
Metrobuss.  Slik blir de 58 metrobussene i Trondheim fra august 2019 
        
            (Foto: van Hool)

Metrobussprosjektet

Fire utfordringer for metrobussen for å bli ferdig i tide

Ledelsen i Metrobussprosjektet oppfordrer politikerne om å unngå forsinkelser og utsettelser for å unngå at tidsplanen ryker.

fredag 18.08 2017
Metrobusstrase.  AtB advarer om at traseen for metrobuss i Sivert Thonstads vei på Heimdal blir så smal at speilene på bussene kan knuses når de møtes langs veien. 
        
            (Foto: Leikny Havik Skjærseth)

Langs denne veien blir traseen for metrobussen så smal at speilene kan knuses

Rådmannen har bestemt seg: Traseen for metrobusslinje 1 mellom Heimdal og Rosten skal gå via Sivert Thonstads vei. Alternativet med trase via Bjørndalen blir forkastet.

tirsdag 08.08 2017
Metrobuss. Stasjonen på Gildhiem (fra sentrum) er den eneste av 147 metrobusstasjoner som er ferdig mindre enn to år for åpningen av metrobussen i Trondheim. 
        
            (Foto: Frank Lervik)

AtB: - Byggingen kom for sent i gang

To år igjen til metrobuss: Bare én av 147 stasjoner er ferdig

To år før premieren for Trondheims tre nye metrobusslinjer (tidligere superbuss), mangler nesten alt av infrastruktur.

mandag 24.07 2017
– Jeg trives med å kjøre buss, sier sjåfør Andreas Håland (24) i Nettbuss. Han tok sjåførutdanning i 2015 og begynte i selskapet umiddelbart etterpå. 
        
            (Foto: Håvard Haugseth Jensen)

Sjåførmangel truer det nye kollektivtilbudet i 2019

Mangel på bussjåfører truer den nye rutestrukturen i Trondheim fra august 2019. Det trengs godt over 100 nye bussjåfører for å bemanne alle rutene.

onsdag 19.07 2017
 

Fire spørsmål om metrobuss som trenger svar

Jo mer vi får vite om den gigantiske bussomleggingen i Trondheim, desto flere spørsmål oppstår.

tirsdag 18.07 2017
Spennende. - Det blir spennende for selskapet å få være med på den største omleggingen av kollektivtrafikken i Trondheim noensinne, sier regiondirektør Jon Olav Sætertrø for Nettbuss i Trøndelag. 
        
            (Foto: Håvar Haugseth Jensen)

Slik blir de nye metrobussene i 2019

Bussparken i Trondheim blir fullstendig fornyet ved innføring av ny rutestruktur fra 3. august 2019. Operatørene Nettbuss og Tide kjøper totalt 290 busser.

onsdag 12.07 2017
Den nye metrobusstasjonen på Gildheim skal stå ferdig 21. juli. 
        
            (Foto: Petter Brevik)

Trondheim:

Det skal bygges 16 metrobusstasjoner i Trondheim i 2017 - her kan du se hvor og når

Byggingen av stasjoner til de nye metrobusslinjene (tidligere superbuss) i Trondheim fra august 2019, kommer i gang for alvor de neste månedene.

fredag 09.06 2017
Nå heter det ikke lenger superbuss, men derimot metrobuss. 

Nå heter det ikke lenger superbuss

Fra nå av skal det nye bussystemet kalles metrobuss.

mandag 29.05 2017
Holdeplass. Det må bygge en superbusstasjon annenhver dag i byggesesongen i 2018 og 2019 for å bli ferdig til åpningen av superbussen 3. augsut 2019. 

Tidsnød: En slik superbusstasjon må stå ferdig annenhver dag i 2018 og 2019

Tidsnøden øker i superbussprosjektet. I 2017 blir det bare bygd 24 av 41 planlagte stasjoner og ikke et eneste omstigningspunkt eller knutepunkt.

torsdag 25.05 2017
Superbussholdeplass. Det blir byggestart for den første av i alt 147 superbussholdeplasser på Gildheim etter pinse. Akkurat nå bygges det en gang - og sykkelvei som skal gå på baksiden av stasjonen. Prosjektleder Terje Fiksdal (t.h.) i prat med John Nøstmo fra BN Entreprenør. 

Se hvilken bydel som får den første superbussholdeplassen

Om to uker er det byggestart i Trondheim. Da stikkes spaden i jorda for den første av i alt 147 superbussholdeplasser.

mandag 22.05 2017
Perleporten. I rushtiden passerer det 20 busser i timen gjennom Perleporten på Gløshaugen. 

Denne veien stenges snart for gjennomkjøring i 18 måneder

Flere tusen bilister i Trondheim må finne nye ruter når Høgskoleringen stenges for gjennomkjøring i 18 måneder fra slutten av mai.

torsdag 18.05 2017
 

Vurderer ekstra kjørefelt øverst i Okstadbakken

Superbussprosjektet ser på muligheten for å utvide fra to til tre felt i Okstadbakken på vei inn mot Trondheim. Dermed kan E6 bli sammenhengende seksfelts mellom Tonstadkrysset og avkjøringa til Omkjøringsveien.

tirsdag 09.05 2017
Flaskehals. - Bygging av kollek tivfelt langs Jonsvannveien vil få superbussen fortere fram, sier prosjekt ansvarlig Sissel Herstad (t.v.) og prosjektleder Ingrid Eidsvaag Haagensli. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Bussen får 900 meter kollektivfelt på Moholt

Med en miljøpakkeinvestering på 130 millioner kroner, forsvinner en flaskehals for AtB, akkurat i tide til superbusspremieren i august 2019.

onsdag 03.05 2017
2017-prosjekter.  Det er satt av 227 millioner kroner til bygging av 42 stasjoner, fire omstigningspunkt og ett knutepunkt. 

Skal bygge superbuss-stasjoner og knutepunkt for 227 millioner i 2017

Kontaktutvalget i Miljøpakken er enige: Det skal bygges holdeplasser og omstigningspunkter for superbuss for 227 millioner kroner i 2017.

onsdag 26.04 2017
- Det er ingen dramatikk i at vi må ha en ekstra runde. Det har skjedd tidligere i andre viktige saker, sier ordfører Rita Ottervik. Det er en forutsetning for sluttforhandlingene i kontaktutvalget at saken kommer opp på nytt i formannskapet. 

Splittet i synet på superbussbevilgning

Bystyret og fylkestinget er uenige om hvor mye penger som skal bevilges til superbussprosjektet i 2017. Det fører til at saken må opp til ny politisk behandling.

El-biler og drosjer må kastes ut av kollektivfeltene i Trondheim for at superbussene skal klare å holde rutetabellen. 
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Politikerne snur:

Politikerne i Trondheim snur i taxivedtak

Politikerne gjør helomvending i forbudet mot taxi i kollektivfeltet i sentrum etter at superbussen blir innført i Trondheim i august i 2019.

- Vi ønsker ikke å gi superbussprosjektet noen blankofullmakt til full utbygging for 660 millioner kroner, men vil ha full oversikt og kostnadskontroll på alle deler av prosjektet, både når utbyggingsforslaget blir lagt fram og underveis i prosjektet, sier kommunalråd Jon Gunnes (V).  
        
            (Foto: Terje Svaan)

Vil bare gi grønt lys til en fjerdedel av utbyggingen foreløpig

Nå strammer politikerne inn superbussprosjektet

Politikerne ønsker detaljert kostnadskontroll av superbussprosjektet og vil foreløpig bare gi grønt lys til finansiering av en fjerdedel av utbyggingen.

tirsdag 18.04 2017
Nå skal bystyret vedtas finansieringsramme for superbussen i Trondheim. Da er det på tide å rope etter noen som kan fungere som festbrems. 

Kommentar

- Bomstasjonene er ikke en utømmelig evighetsmaskin - også superbussen trenger en festbrems

Miljøpakken og bomstasjonene i Trondheim er ikke en utømmelig evighetsmaskin som kan sikre penger til alle gode tiltak. Også superbussen trenger en festbrems.

onsdag 05.04 2017
Bratt. Superbussholdeplassen Tvetestien i Byåsveien har en stigning på 6,9 prosent, godt over anbefalingen til Statens vegvesen. 

Bussjåførene mener dette er en «problemholdeplass» - men superbussen skal likevel stoppe her

Superbussprosjektet droppet holdeplass midt i Dybdahls vei fordi veien var for bratt. Holdeplassen Tvetestien i Byåsveien er like bratt, men skal brukes som stoppested for superbussen fra 2019.

tirsdag 28.03 2017
Vil fornye: «Dagens rutestruktur for kollektivtransporten i Trondheim er uforandret siden 70-tallet», skriver kronikkforfatteren. 

Kronikk

Trondheim fortjener et nytt og bedre kollektivsystem

Kollektivtrafikken må ivareta reisestrømmer og ønsket byutvikling.

tirsdag 21.03 2017
Bussgate. Ombyggingen av Sivert Thonstads vei på Heimdal til trase for superbuss vil koste flere titalls millioner kroner. 
        
            (Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen)

Sivert Thonstads vei på Heimdal:

Denne superbussveien på 750 meter kan koste 50 millioner kroner

Sivert Thonstads vei på Heimdal blir en av de aller dyreste superbusstrekningene i Trondheim utenfor sentrum. Sluttregningen kan bli nærmere 50 millioner kroner.

mandag 20.03 2017
Superbusstraseene i Trondheim. 
        
            (Foto: Grafikk: Espen Rasumussen)

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Lurer du hvor superbussene skal gå fra 3. august 2019, og om du bor i nærheten av en superbusstasjon? Sjekk Adresseavisens nye superbusskart!

søndag 19.03 2017
Superbusstraseene i Trondheim. 
        
            (Foto: Grafikk: Espen Rasumussen)

Slik kan kostnadene til superbuss kuttes med flere hundre millioner

Kostnadene for superbussutbyggingen i Trondheim kan reduseres med flere hundre millioner kroner, viser en ny beregning Superbussprosjektet har gjennomført.

torsdag 16.03 2017
Nedleggelse. Stoppestedet Hospitalskirka er en av 28 holdeplasser som er foreslått nedlagt fra augsut 2019. 

Én av fire får lengre avstand til holdeplassen når superbussen kommer i 2019

Nedlegging av holdeplasser og traseendringer, gjør at mange tusen bussbrukere får lengre avstand til stoppestedene, når de nye superbusstraseene blir tatt i bruk i august 2019.

søndag 12.03 2017
Nytt kollektivtilbud: Direktør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, forklarer hvordan superbuss-systemet vil fungere. 
        
            (Foto: Håvard HAUGSETH Jensen, Håvard Haugseth Jensen)

Debatt

Ti svar om superbussen

fredag 10.03 2017
Superbuss: «Det bekymrer oss at det alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan få forkjørsrett» 

Debatt:

Det bekymrer oss at superbuss-alternativet vi sjåfører vurderte som det dårligste kan bli valgt

Åpent brev til fylkespolitikere og AtB fra bussjåførene som prøvekjørte superbussene.

lørdag 04.03 2017
Premiere. Superbussene i Trondheim blir satt inn i rute 3. august 2019, to og en halv uke tidligere enn planlagt. 

Ny rutestruktur fra 3. august 2019

Framskynder startdatoen for superbuss med 17 dager

Trondheim får ny rutestruktur for buss 17 dager tidligere enn først planlagt. Første sjanse for å kjøre superbuss blir den første lørdagen i august 2019.

onsdag 01.03 2017
Eiendomsutvikler Ivar Koteng mener biltrafikken i Midtbyen ikke er et problem.  
        
            (Foto: Therese Alice Sanne)

Debattmøte om trafikk

- Det er svært få biler i Midtbyen

Bilfritt sentrum, superbusser og Trondheim om 20 år ble diskutert på Byscenen torsdag kveld.

 

Før var bilen hellig, nå vil alle ha den bort

Forvandlingen er slående. Før var bilen hellig, nå vil alle ha den bort.

 

NTNU-professor mener Elgeseter bru må bli bilfri

Professor Tor Medalen tror ikke på bilfri midtby. Men Elgeseter bru mener han ikke har plass til privatbiler om få år.

Oskar Gåsø (14), Tyra Joarsdottir (16) og Bror Ingdal (14) fra Ungdommens bystyre er fornøyde med dagens kollektivtilbud i Trondheim. 

Ungdommens bystyre:

Vil ha bybane i Trondheim

Ungdommens bystyre tror bybane er fremtiden for Trondheim, men mener superbussene er et skritt i riktig retning.

tirsdag 28.02 2017
Superbussmøte: Harald Storrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, forteller beboere på Saupstad om hvordan de ser for seg at den nye busstraseen blir seende ut. 

Superbussmøte på Saupstad:

Fnyser av at det skal bli bedre å stå i superbussene:

Mener det blir for få sitteplasser og for få avganger

mandag 27.02 2017
Svaksynte Lise Gunn Eskeland fra Trondheim har ikke mulighet til å se hva som står på rutetabellen. Nå håper hun infotavlen kommer lenger ned - i øyehøyde - når nye leskur og ny rutestruktur kommer i Trondheim.  

Ber AtB ikke glemme personer med funksjonshemning

Så nær, men likevel ser ikke svaksynte Lise Gunn rutetabellen

Bussbrukere med funksjonshemning er redd superbussens inntog i Trondheim gjør ting vanskeligere.

 

Nettmøte tirsdag:

Hva vil du vite om superbuss?

 

Verneombud og sjåfører etter testing av superbuss:

- Vi prøvde å rygge superbussen, men fikk det ikke til

Buss-sjåfører i Trondheim frykter at superbusser blir stående bom fast i trafikken.

lørdag 25.02 2017
Sykkelparkering. Et av de foreslåtte sparetiltakene er å fjerne sykkelparkeringen på halvparten av superbusstasjonene utenfor Kollektivbuen. 

Mulig å bygge superbusstasjoner til en fjerdedel av prisen

Ved å gå ned på standarden, er det mulig å bygge superbusstasjoner til en langt lavere pris enn tidligere antatt, viser beregninger.

fredag 24.02 2017
 

Slik blir superbussen:

Leddbuss mot superbuss - dette er forskjellene

Hvor lang blir superbussen opp mot dagens leddbusser. Sjekk ut vår infografikk.

torsdag 23.02 2017
Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener begrepet «superbuss» er en tabbe. - Dette handler ikke om en enkeltbuss, sier Sandvik. 
        
            (Foto: KIM NYGÅRD)

- Tabbe å kalle det superbuss

Fylkesordføreren om superbuss: * Lover at superbuss ikke gir høyere billettpris * Noen vil få en verre busshverdag * Mener bane ikke ville løst problemene * Flere vil få bedre tilbud

 

11 ting du trenger å vite om superbuss

Det er skrevet og sagt mye om superbuss i Trondheim. Her er 11 punkter som kan gjøre deg litt klokere.

onsdag 22.02 2017
Bagasjestopp. Flybusser med mange passasjerer med bagasje kan skape lange stans ved holdeplassene. Bildet viser et studentlag i innebandy fra BI Nydalen i Oslo ved holdeplassen i Søndre gate. 

Flybussene får ikke stoppe på superbussholdeplassene

Flybusser og regionbusser får stoppnekt på superbussholdeplassene i sentrum av Trondheim fra august 2019. Årsak: Lange stopp for billettering og bagasjehåndtering vil forsinke superbussene.

 
        
            (Foto: Jens Petter Søraa)

Fagforbundet:

- Busstreiken var en lovlig politisk streik

LO sentralt og Fagforbundet er uenige om busstreiken i Trondheim var tariffstridig eller ikke.

 

Elbil og taxi får ikke kjøre i kollektivfeltet

Innføring av superbuss i Trondheim får konsekvenser for elbiler og taxier. Fra august 2019 er det bare busser som får bruke kollektivfeltene i sentrumsområdene.

 

- Bussen viktigere enn drosje og elbil

- Når det er begrenset med plass, må bussen prioriteres framfor taxi og elbiler, sier kommunalråd Geir Waage (Ap).

tirsdag 21.02 2017
 

Folkets dom - dette er en super bussløsning:

- Det viktigste er at bussen er i rute

Hyppige avganger og busser som ikke er forsinket. Det er det viktigste, ifølge busspassasjerene.

torsdag 16.02 2017
 

Krever nøktern standard i superbussutbyggingen

Trondheimspolitikerne reagerer på økningen av kostnadene i superbussprosjektet. – Vi kommer til å ha et svært kritisk blikk på pengebruken i byggeprosjektene, sier ordfører Rita Ottervik.

Superbusstasjon. I sentrum med omegn må det bygges plattformer på 60 eller 45 meter, slik at det kan være plass til to superbusser eller en superbuss og en vanlig buss samtidig. 

Byggekostnad superbuss: 500 mill. kroner dyrere enn først beregnet

Byggekostnadene for superbussprosjektet blir langt dyrere enn tidligere kalkyler viser. Stasjoner og omstignings- og knutepunkt vil koste 500 millioner kroner mer enn det er satt av.

torsdag 09.02 2017
Prinsenskrysset: 
        
            (Foto: RICHARD SAGEN)

Kronikk

Den nye superbussen vil føre til at svært mange reisende som har direktelinje i dag vil bli nødt til å bytte buss

Superbussen er tidenes økonomiske satsing på kollektivtrafikken i Trondheim. Det er grunn til å stille flere kritiske spørsmål til dette prosjektet.

onsdag 25.01 2017
SVs kommunalråd i Trondheim, Ottar Michelsen. 

- Høyre må snakke med sine egne om jernbanesatsingen

SVs kommunalråd i Trondheim, Ottar Michelsen, er enig med Høyre om at jernbanen kan bli en viktig del av kollektivløsningen. Men han mener Høyre må overbevise sine egne statsråder om at det må penger til – ikke bare fagre ord.

Bergen har bybane. Spørsmålet er om Trondheim kan få det samme, og da helst med 15 minutters avganger. 
        
            (Foto: Helge Sunde/Samfoto)

Slik kan toget bli Trondheims bybane

Flere tiltak må til før det er realistisk med kvarters intervaller på tog mellom Heimdal og Ranheim. Sum: 1,5 milliarder kroner.

tirsdag 24.01 2017
- Klarer vi å jobbe for økt frekvens kan vi på sikt også bygge opp jernbanen som en bybane i Trondheim med overganger mellom buss og tog på ulike knutepunkt som skal bygges i fremtiden, sier Høyres Michael Momyr. 

- Toget må bli en ny superbuss

Høyre i Trondheim mener jernbanen mellom Heimdal og Ranheim må bli en viktig del av fremtidens kollektivløsninger i Trondheim.

torsdag 12.01 2017
Ut på anbud: Fra 2019 vil langt færre busser gå innom sentrum, det vil bli mulig å reise direkte mellom bydeler. Her adm.dir. Janne Sollie og plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB. 

- Bussen skal konkurrere med privatbilen

Når det nye busstilbudet i Stor-Trondheim åpner lørdag 3. august 2019, skal det være så godt at mange vil finne det mer attraktivt å reise kollektivt fremfor å kjøre egen bil – også på fritiden.

tirsdag 10.01 2017
Superbuss: «Bussen skal være et gode for byens innbyggere, ikke en trussel.» skriver Ingrid Skjøtskift. Hun kritiserer måten superbussprosjektet går i dialog med beboerne på. 

Kronikk

Bussen skal være et gode for byens innbyggere, ikke en trussel

Høyre i Sør-Trøndelag og Trondheim vil dempe ambisjonsnivået for superbussen. De er redd fokus på fine holdeplasser og dyrt utstyr skal få prosjektet inn på feil spor. 

Høyre vil slanke superbussen

- Vi må ikke la oss overkjøre av superbussen. Det er på tide å innføre litt mer nøkternhet i prosjektet. Superbussen må ikke bli så super at vi sprenger alle budsjettrammer.

søndag 08.01 2017
Superbusskrav: Pensjonistene stiller krav til avstand til holdeplass og at eldre må få tid til å komme seg på bussen. Da er 15 sekunder på holdeplassene for lite. 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Ordet fritt

«Rekker jeg å komme meg på og av bussen uten å være til hinder for andre?»

onsdag 21.12 2016
Geir Vikan rektor ved Byåsen VGS som snakker om hvorfor det er viktig at han får bedre mulighet til å styre lærernes tidsbruk. 

Debatt

Rektor frykter kaos med ny holdeplass på Byåsen

fredag 09.12 2016

Tidsplanen for superbussprosjektet sprekker

Superbuss: «På langt nær alt vil stå ferdig i 2019»

Tidsplanen for superbussprosjektet i Trondheim sprekker. En lang rekke av byggeprosjektene i superbussatsingen, vil ikke stå ferdig til åpningen 20. august 2019.

 

kronikk

Kronikk: Trondheim skal være best på buss

Deadline er august 2019. Da legger Trondheim om busstrafikken over natta – mer radikalt enn noen norsk by har gjort noen gang før.

onsdag 07.12 2016
 

Endret superbusskrav slik at bare én leverandør innfrir kravet

AtB har endret lengden på superbussene fra 21 meter til 24 meter på 60 busser, noe som gjør at det nå kun er én leverandør som kan levere superbuss til Trondheim.

tirsdag 06.12 2016
SVs Ottar Michelsen, til venstre og Lars Haltbrekken henter nok en gang frem planene for en bybane i Trondheim. De ser for seg et eget prosjekt, uavhengig av superbuss-planene og ønsker skinnegående transport gjennom det nye campus-området. 

SV ikke fornøyd med bare superbuss i Trondheim:

Vil bygge bybane gjennom nye NTNU

Bybanetraseer fra Sluppen, gjennom det nye campus på NTNU og inn til byen. Og med forbindelser videre østover til Rotvoll og Overvik. SV i Trondheim blåser nytt liv i bybanen.

søndag 04.12 2016
 

656 dager med veistenging er over

Nesten to år med arbeid tok det å lage superbusstrase ved Lerkendal.