Nedenfor får du tilnærmet full oversikt over ferjesambandene i Midt-Norge. Både de vi har i dag og de som har vært. Du vil også finne årstallene og ikke minst hvilke ferjer som har trafikkert de ulike sambandene. Dette er litt kronglete, for mange av ferjene har " vandret" mellom samband og mellom selskap, ofte omdøpt med nytt navn.

Møre var mye tidligere ute enn Trøndelag når det gjaldt utbygging av bilferjer. Allerede på slutten av 20-tallet var de i gang med sommerrute mellom Kvanne og Røkkum og mellom Tingvoll og Angvik. i løpet av 30-årene ble flere forbindelser etablert. Først på 50-tallet kom trønderne i gang. I 1955 åpnet sambandet mellom Skansen i Trondheim og Vanvikan på den andre siden av fjorden.

Dermed var Fosen knyttet til resten av fylket. På slutten av 50-tallet ble det også ferjer i Nord-Trøndelag med Innherredsferja og forbindelser i Ytre Namdal. 1960-årene, med frigivelsen av privatbilismen, ble starten på den store gullalderen for ferjetrafikk. Den pågikk helt fram til utbyggingen av bedre veier, bruer og tunneller kom i gang for alvor mot slutten av århundret.

Fastlandsforbindelsen til Hitra, Frøya og Fjellværøya, samt den store Krifast-utbyggingen på Nordmøre var milepæler. Da ble flere ferjesamband overflødig.

I dag er Flakk-Rørvik-sambandet som erstattet Skansen-Vanvikan det desidert største i landsdelen og et av de mest trafikkerte i hele landet. Likevel er Møre og Romsdal fortsatt det store ferjefylket her i landet med 31 ferjeruter.

FOSEN TRAFIKKLAG:

Flakk-Rørvik: Åpnet 1978. Nåværende ferjer: Fra 1989 M/F Fosen (IV) 140 biler og fra 1992 M/F Trondheim (II) 155 biler. Tidligere ferjer: M/F Fosen (III) 90 biler, M/F Trondheim 90 biler. M/F Ladejarl (II) 85 biler

Brekstad-Valset: Åpnet 1977. Nåværende ferje M/F Hertug Skule (II) (50 p.biler) fra 1989. Tidligere ferjer: M/F Kong Øystein (ex. Hitraferja), M/F Lagatun, M/F Austråt

Stokkøy-Linesøy: Åpnet på slutten av 50-årene med forbindelsen Revsnes-Stokkøy-Linesøy. Nåverende ferje M/F Stoksundferja (II) (18 p.biler) fra 1990.

Dypfest-Tarva: Rutebåt fra 1966. Bilferje fra 1993 med M/F Frøya. Tidligere båter: "Stabil" og "Auno".

Nedlagte samband:

Skansen-Vanvikan 1955-1980: Betjent av ferjene M/F Fosenferja, M/F Holger Stjern, M/F Lagatun, M/F Ladejarl, M/F Hertug Skule og M/F Austråt. Nedlagt etter at Flakk-Rørvik åpnet.

Storoddan-Sunde-Hemnskjel-Sandstad 1964-1994: Betjent av M/F Hitraferja, M/F Austråt, M/F Lagatun, M/F Ladejarl. Storoddan nedlagt i 1982. De øvrige nedlagt ved tunnellåpning.

Kjerringvåg-Flatval 1964-2000: Betjent av M/F Frøyferja og M/F Fru Inger. Nedlagt ved tunnelåpning.

Fillan-Brøttingsvåg 1967-1992: Betjent av M/F Fjellværøy, M/F Hemne og M/F Frøyaferja. Nedlagt ved bruåpning.

Revsnes-Stokkøy 195?-2000: Betjent av M/K Varholmen, M/F Stoksundferja, M/F Lauvøy, M/F Hemne og M/F Stoksundferja (II). Nedlagt ved bruåpning.

Lauvøy-Barøy 1969-1987: Betjent av M/F Lauvøy, M/F Stoksundferja og M/F Fjellværøy. Nedlagt ved moloutbygging.

FOSENLINJEN:

Garten-Storfosna: Åpnet i 1978 av Fosen Trafikklag med ferje også til Kråkvåg-Leksa-Kongensvoll-Moldtun-Værnes. Betjent av M/F Munken. Kråkvåg fikk bru i 2003. Fra 2000 konsesjon til Fosenlinjen med ferja M/F Nidaros. Kjører fortsatt "rundturen" daglig.

NAMSOS TRAFIKKSELSKAP: (Fakta under arbeid)

Seierstad-Ølhammeren: Åpnet 1989. Nå M/F Geisnes (II) (30 p.biler) siden 1999. Gikk som M/F Skarnsund (II) mellom Mosvik og Vangshylla. Tidligere ferjer: M/F Foldereid 1989-92

Hofles-Geisnes: Åpnet 1967. Nå M/F Olav Duun (II) fra 1999. Tidligere ferjer: M/F Geisnes 1967-87, M/F Haranes, M/F Olav Duun (I), M/F Geisnes (II) 1992-99

Hofles-Lund: Åpnet 1986. Nå med M/F Olav Duun fra 1999 (II). (se over)

Eidshaug-Gjerdinga: Åpnet 1983. Nå M/F Vikna (II) siden 1997. 14 biler. (ex M/F Geisnes). Tidligere ferjer: M/F Jøa (II).

Borgann-Ramstadlandet: Åpnet 1977. Nå M/F Haranes siden 1997 (15 p.biler). Bygd i 1969, ex. M/F Skarnsund mellom Levanger og Ytterøy. Tidligere ferjer: , M/F Botnan (II), M/F Ramstad, M/F Lokkaren, M/F Vikna (II) (ex. M/F Geisnes).

Nedlagte samband:

Varpnes-Otterøy 1960-1977: Betjent av M/F Lokkaren (10 p.biler). Nedlagt ved bruåpning.

Varpnes-Seierstad 1962-1969: Betjent av M/F Botnan (tidl. "Jøa" og før det under en rekke navn, bygd 1914) (5 p.biler), M/F Jøa (II) (10 biler) fra 1966. Ruta innkortet i 1969.Leirvika-Kjerstivika-Viken-Varpnes : Botnan (II) 1972-76

Kjerstivika-Seierstad-Salsnes: M/F Botnan (II) (tidl. Austafjord), M/F Jøa (II), M/F Foldereid 1970

Kvernvik-Dalen-Austafjord 1968-72: M/F Austafjord, bygd i 1955.Kongsmoen

Bjørånes-Teplingan 1959-1969: M/F Foldereid (17 biler). Nedlagt ved åpning av Follabrua.Hårnes-Kilan 1976-1997: Botnan (II) 1976, Jøa (II) 1978, M/F Lokkaren 1983, M/F Geisnes 1987-94, M/F Haranes 1994-97

INNHERREDSFERJA:

Levanger-Ytterøy: Åpnet i 1964. Nåværende ferje M/F Ytterøy (40 biler). Tidligere ferjer M/F Skarnsund, M/F Mosvik (omdøpt til Olav Duun og solgt til NTS, senere til Fosenlinjen)

Nedlagte samband:

Venneshavn (Framverran)-Kjerringvik (Mosvik)-Vangshylla (Inderøy)-Hokstad (Ytterøy)-Levanger (1958-1964): B/F Innherredsferja, B/F Innherredsferja II. Tverrfjordforbindelsen lagt ned etter at ferje nr 2 ble satt i drift.

Vangshylla-Kjerringvik (1964-1991): Betjent av B/F Innherredsferja, B/F Skarnsund, B/F Skarnsund (II). Sambandet nedlagt da Skarnsundbrua kom.

LEKAFERJA:

Leka (Skei)-Gutvik: Åpnet i 1964. Nå med M/F Leka (35 biler). Tidligere ferjer: M/F Leka (I) og (II)

MØRE OG ROMSDAL FYLKESBÅTAR:

Kvanne-Rykkjem: Åpnet i 1927 som sommerrute. Helår fra 30-tallet. Nåværende ferje M/F Goma (40 biler)

Halsa-Kanestraum: Åpnet sommerrute i 1938, helår fra 1947. Nåværende ferje M/F Aukra (50 biler)

Arasvika-Hennset: Åpnet i 1965 (del av større samband). Nåværende ferje M/F Linge (28 biler)

Seivika-Tømmervåg-(Kristiansund): Åpnet i 1959 (1985 til Seivika). Nåværende ferje Glutra (96 biler)

Aukan-Vinsternes: Åpnet i 1978. M/F Gaute første ferje, nå M/F Haram (30 biler)

Aukan-Edøy-Forsnes: Åpnet i 1989. Nåværende ferje M/F Tustna (45 biler)

(MRF har i tillegg 23 andre samband i resten av fylket.)

Nedlagte samband:

Vikan-Vikhals-Stemshaug 1961-1976: Betjent av Farmand, Frigg, Fausa

Engdal-Ervik-Aresvik-Kristiansund 1961-1968: Anløp flere steder langs fjorden. Ruta kortet inn etter hvert som ny vei kom.

Ervik-Rendal 1980-1989: Var før det en del av fjordsambandet. Kai i Todal 1961-64.

Gullstein-Nordheim-Vinsternes 1963-1978. Riksvei over Stabblandet. Nytt ferjeleie på Aukan i steden.

Straumen (Smøla)-Forsnes-Kristiansund 1957-1989: Forsnes fra 1961. Ferjeleiet på Smøla flyttet til Edøy etter brubygging

Kvalvåg-Kvisvik 1932-1992: Til Kristiansund fram til 1949. Første ferje Gaute, siste M/F Nordmøre (90 biler). Slutt ved Krifast-åpning.

Høgset (Gjemnes)-Kvitnes 1938-1992: (Kristiansund til 1952) Siste ferje M/F Gjemnes II. Slutt ved Krifast-åpning.

Høgset-Bergsøya til 1992.

Angvik-Tingvoll 1929-1992: Siste ferje M/F Hareid. Slutt ved Krifast-åpning.

Aure-Ånes 1961-1995: Betjent av Solskjel, Rinna, Fausa, Jønshorn, Syvde, Edøy, Vista, Folkestad. Nedlagt ved bru/tunnel-utbygging.

Foto: Dan Ågren