Interessen for kåring av neonskilt har vært meget stor. Den store Freia-reklamen på Torvet er en overlegen vinner, men ellers er det meget jevnt. Absolutt alle skiltene som har vært med i kåringen, har hatt sine støttespillere, noen riktig nok med bare en, to eller tre stemmer.Her er rankingen i de to klassene (antall stemmer i parentes):

Rød gruppe (merkevarer, store firma):

1. Freia på Torvet (249)

2. Nidar på Samfundet (77)

3. Nova kino (68)

4. Kjeldsbergs kaffe (54)

5. Plantasjen (42)

6. City Lade (35)

7. Trondheim Torg (33)

8. Olavskvartalet (30)

9. Rica Nidelven Hotel (27)

10. City Syd (18)

Blå gruppe (mindre firma):

1. Lauguna (112)

2. Marit Zoo (106)

3. Fellini (42)

4. Dolly Dimple Pizza (41)

5. Irish Pub (29)

6. Vista (28)

7. Peppes Pizza (19)

8. Arne Rønning (17)

9. Irene Buxrud Hårdesign (16)

9. Down Town (16)

Bildene til samtlige som er med på de to ti-på-topp-listene (til dels ny varianter) finner du i et eget bildegalleri.

Ville veier har også gjort seks nye neon-funn, blant annet fra Fossegrenda, som vi ikke rakk å få med i kåringen. Disse er nå lagt inn det siste av de tre neon-galleriene "Enda mer neon".

Vi har fått et innspill fra Morten I. Kerr som jobber med visuell kommunikasjon. Han har laget forslag til kriterier for kåring av fineste neon.

Har fulgt serien din om neon med stor interesse – mange fine eksempler og morsomme bilder! I forbindelse med en konkurranse bør publikum få greie på hvilke kriterier og regler som ligger til grunn for bedømmelsen. Jeg har følgende forslag:

1. Utførelsen i seg selv (hva slags neon, f eks utskårne bokstaver/logoer i motsetning til neonrør montert på kasser eller i kombinasjon med vanlige lyskasser (Kjeldsberg), m a o den totale løsningen.

2. Hvorledes opptrer innretningen (skilt- eller reklame-) i forhold til bygget (jeg synes f eks at neon er et utpreget storbyfenomen, det passer liksom ikke på Røros eller Risør. Således synes jeg heller ikke at neon er mitt utpregede førstevalg på den klassiske og ærverdige trehusbebyggelsen i Trondheim!)

3. Utførelsen i forhold til andre skilt- og/eller reklameinnretninger i nærheten eller på samme bygg.