Garasjene i "K-märkt"

I Sverige er "k-märkt" et begrep for kulturminner som ofte ikke er særlig påaktet. Garasjene er så absolutt blant dem.

Saken oppdateres.

I sin bok "K-märkt på väg" skriver Staffan Bengtsson og Göran Willis begeistret om mange av fenomenene langs veien. Bensinstasjoner, moteller, rasteplasser - og garasjer. Vi siterer litt fra boken (fritt oversatt): Når man tøffer rundt på småveier gjennom Sverige er garasjeleting en morsom sysselsetting for med passasjerene. Så fort man ser et skjul med store dører i veikanten, kan det inneholde en pensjonert bil i god stand. "Ikke vinterkjørt, garasjelagret Amazon, én eier, selges billig", skulle det kunne stå i annonsen... Å bygge en privatgarasje hadde to formål. For det første å beskytte bilens lakk og slippe å måke frem kjøretøyet etter et snøfall. Det holdt at man fikk måke seg fram til garasjen. For det andre: å vise naboene at her finnes det jammen bil. Garasjen ble på femtitallet et minst like viktig statussymbol som noe TV-antennen eller våre dagers parabol. Det skal ha vært de som skaffet seg bade garasje og antenne, og først litt senere, når økonomien har tatt seg opp, også kjøpte seg bil og TV-apparat. Garasjenes arkitektur varierer veldig. Ofte er disse funksjonelle bygninger også vakre. Innen dette sørgelig forsømte området burde fylkesmuseene snarest gripe inn. Funkisstil, nyklassisisme eller bare et vindskjevt skur, varsomt forfalt men med et rikt indre.

 
 
På forsiden nå