Fosenbåten

Spør en godt voksen fosning om han husker Fosenbåten, og du får historien om en god venn.

Saken oppdateres.

Helt fram til hurtigbåtene overtok midt på 70-tallet, gikk de tradisjonelle Fosenbåtene. Fosens Aktie-Dampskibsselskab ble stiftet i 1904 og trafikkerte blant annet Stjørnfjorden. Her var det åtte stoppesteder før båten gikk fra Brekstad via Rissa til byen. Båtene gikk også innom Lensvik, Agdenes, Hitra og Frøya. Legendariske er dampbåtene «Fosen» og «Yrjar». De holdt det gående flere år etter at fjordbussen «Fru Inger» i 1950 ble starten på en ny tid. Hun gikk i rute til 1975. Da hadde flere selskap for lengst (1957) slått seg sammen til Fosen Trafikklag. I 1969 kom hydrofoilen og noen år senere westamaranen. Da var for lengst småstedene inne i fjorden kuttet ut. Fosen Trafikklag hadde i nyere tid en ren godsbåt med navnet «Yrjar». Dette er båtene: "Rein": Levert i 1892. 103 fot. Gikk i ruta på øyene og ytre del av Byfjorden fram til den ble solgt i 1916. "Fosen" Levert i 1906. 125 fot. Gikk i ruta i over 50 år. Avrigget og solgt som lekter i 1959. "Yrjar": Bygd i 1879, kjøpt i 1912. 120 fot. Forliste ved Halten i 1923 og kondemnert. Frøya": Levert i 1912. 132 fot. Gikk helt til 1954 da hun fikk navnet "Froan". Var senere skoleskip. "Hitra": Bygd i 1909, levert i 1917. 132 fot. Var lenge det raskeste passasjerskipet på fjorden. Solgt i 1956. "Yrjar" (2): Levert fra TMV i 1925. 130 fot. Senket under krigen, men reparert og forlenget til 142 fot. Gikk i rute helt til julen 1963. "Fjalir": 131 fot. En gammel båt, kjøpt inn under krigen. Ikke særlig populær blant de reisende. Solgt i 1944.

 
 
 
På forsiden nå