– Du skal være ganske nedsnødd hvis du bruker sosiale medier og ikke har fått med deg at Temu finnes.

Det sier førsteamanuensis Arve Pettersen ved NTNU Handelshøyskolen.

Antallet nordmenn som søker etter «Temu» på Google har økt med 2850 prosent det siste året. Appen er også den nest mest populære på App Store i Norge for øyeblikket.

Unike duppedingser

Julie Granum (23) fra Stjørdal er en av mange som har brukt Temu det siste året.

Over 200 000 mennesker har sett hva hun har handlet fra nettbutikken i «haul»-videoer på Tiktok.

Hun har blant annet kjøpt oppbevaringsutstyr, solbriller og kjøkkenredskaper fra nettbutikken.

– Temu har mye som du ikke finner i norske butikker. Det er nesten som en norsk Amazon. Jeg har handlet ting som jeg ikke finner på kjøpesentrene her. Terskelen for å handle blir nok også lavere siden det er så billig, sier Granum.

Stort budsjett

NTNU-forsker og markedsføringsekspert Arve Pettersen er imponert over Temus raske vekst det siste året. Han forteller at Temu brukte 3,3 milliarder kroner på markedsføring i fjor.

– 2,2 milliarder kroner av dette har gått til annonsering på Facebook og Instagram. Det er utrolig mye penger. Den brede markedsføringen, kombinert med at flere nordmenn handler der og deler sine erfaringer, kan nok være med på å forklare noe av veksten her til lands, sier han.

Førsteamanuensis Arve Pettersen ved NTNU Handelshøyskolen. Foto: Morten Antonsen

Pettersen påpeker at selv om Temu har mange besøkende, er det en lav andel som faktisk handler fra siden.

– Statistikken viser at bare 9 av 200 som besøker Temu faktisk handler derfra. Til sammenligning er det 56 prosent av besøkende på Amazon som kjøper noe, sier han.

Deler handlevognen

Julie Granum fikk vite om Temu gjennom videoer på Tiktok. Hun ble inspirert av å se varene andre hadde handlet.

– Det var forskjellig kvalitet på det jeg bestilte, men det forventet jeg egentlig med tanke på prisen. Noen få ting var ødelagt, men jeg har fått bruk for omtrent alt jeg har handlet så langt, sier hun.

Videoene om Temu-handlingen har fått god respons.

– Det var overraskende at så mange var interessert i hva jeg har handlet, men å dele varer fra Temu har jo blitt en trend på Tiktok. Jeg synes det er gøy å se hva andre har handlet derfra også. Folk i kommentarfeltet virker nysgjerrige.

Kommentarfeltet på en av Granums videoer. Foto: Skjermdump, Tiktok

Forstår forbrukeren

Prisvekst og dyrtid har ført til at flere nordmenn har fått dårligere råd. Det kan være med på å forklare Temus suksess, tror Pettersen.

– Jeg har stor forståelse for at folk vil handle derfra. Flesteparten av varene hos Temu er billige. Mange føler nok at de sparer penger når de handler derfra.

Slik ser Temu-appen ut. Foto: Skjermdump, Temu

Samtidig er han bekymret for merkonsum. Han påpeker at nesten halvparten av varene fra de største klesbutikkene på nett blir returnert.

– Det er selvsagt ikke bra for miljøet å handle og eventuelt returnere masse importerte varer. Om du uansett trenger varene, så er det én sak – men hvis mange kjøper ting de ikke trenger fordi det er billig, så er det ikke bærekraftig.

Handler det som trengs

Julie Granum tror at de unike varene fra Temu kan være noe av grunnen til at mange nordmenn handler derfra.

– Noen mener at det ikke er bærekraftig å handle så mange importvarer. Hva tenker du om det?

– Personlig har jeg bare kjøpt ting som jeg har trengt og har hatt lyst på. Jeg er enig i at folk ikke bare bør handle for å handle, sier hun.

– Vær skeptisk

Adresseavisens kommentator Kari Hovde ba denne uken om en systemendring knyttet til importvarer fra utenlandske nettbutikker.

Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet råder nordmenn til å være skeptiske når de handler fra Temu.

– Du kan ikke være sikker på at varene deres er verken trygge eller etiske, sier han.

Thomas Iversen. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Han fraråder å handle noe som kan spises eller smøres på kroppen, matredskaper eller elektronikk.

– Mange av varene fra Temu har ikke vært innom europeisk kontroll. Det innebærer at de kan innholde kjemikalier eller sikkerhetsmangler som vanligvis ikke er tillatt på det norske markedet, sier Iversen.

Forbrukerrådet har heller ingen indikasjoner på at Temu opprettholder pliktene i den norske åpenhetsloven.

– Loven pålegger virksomheter å dele hvordan de opererer, blant annet for å sikre at gode arbeidsforhold blir opprettholdt. Per nå er det vanskelig å vite om varene fra Temu er etisk produsert og om selskapene bak produktene følger menneskerettighetene, sier Iversen.

– Har strenge krav

Michael Falk er pressetalsperson for Temu gjennom deres nordiske PR-byrå. Han forteller at Temu er strenge når de kontrollerer selgere og produkter på plattformen.

– Dette sikrer høy kvalitet som oppfyller kravene til markedene vi opererer i, skriver han på e-post.

På spørsmål om hvordan de jobber med bærekraft i Temu, svarer Falk:

– Tradisjonell detaljhandel fungerer ved å produsere en mengde ting som deretter lagres for å potensielt selges, men når det ikke selges, blir det søppel. Det er en høy andel klær som produseres i vanlig detaljhandel som ender opp som avfall, og selve Temus idé er å gå bort fra denne modellen ved å matche etterspørsel og tilbud på en mer strømlinjeformet og responsiv måte, skriver han.

– Det er viktig å understreke at hver vare som sendes av Temu allerede er solgt, i motsetning til tradisjonell detaljhandel. Dette reduserer mengden avfall kraftig, og er også en viktig del av forklaringen på at Temu kan holde så lave priser, fortsetter han.