I det totale nybilsalget i Norge havnet Leaf på en tredjeplass i 2014, bare slått av VW Golf og Toyota Auris.

I Nord-Trøndelag plasserte japaneren seg på en anstendig fjerdeplass, viser tall fra Bil & Trafikk-magasinet i Adresseavisen.

– 2014 ble et gjennombrudd for elbilsalget i Norge. Markedsandelen på 12,5 prosent er historisk høyt. I år tror jeg salget av elbiler vil utgjøre 15–18 prosent av det totale personbilsalget i Norge, sier Geir Holum daglig leder ved Nissan-forhandleren Witro Bil i Trondheim.

Han har all grunn til å være fornøyd; i løpet av tre år har firmaet solgt og levert mer enn 1400 biler av Nissan Leaf. Ingen annen bilforhandler i Midt-Norge er i nærheten av et slikt salgsvolum på elektriske biler.

– Det hadde du ikke trodd da du fikk levert de første bilene høsten 2011?

– Tanken var uvirkelig. Ingen kunne forestille seg at en elbil skulle danke ut bensinbiler og dieselbiler eller hybridbiler for den saks skyld. Men Nissan Leaf var den første elbilen som bød på komfort, kjøreegenskaper, plass til passasjerer og bagasje som en vanlig bil. Elbiler har en rekke insentiver ved kjøp og bruk, som gir flere konkurransefortrinn.

Konkurransen skjerpes

Flere bilprodusenter lanserer nå den ene elbilen etter den andre. De hardeste utfordrerne til Nissan Leaf er Tesla Model S, VW e-Golf, VW e-Up, BMW i3 og Kia Soul. Tesla opererer riktig nok i et annet prissegment, men var i mars i fjor landets mest solgte personbilmodell, uansett motorutrustning.

– E-utgaven til Golf kan bli en arg konkurrent?

– Konkurransen er blitt tøffere, men vi frykter ingen. Flere aktører bare øker interessen og skaper mer kunnskap om elbiler. Sånn sett kan du si at kaken som skal fordeles er blitt større, til glede for alle elbilforhandlerne.

Geir Holum tror på ytterligere vekst for elbil-salget i 2015. Men det forutsetter at insentivene eller fordelene ved å kjøpe og bruke elbil videreføres.

Det tverrpolitiske klimaforliket på Stortinget går ut på at alle insentivene skal beholdes ut 2017 eller til det er registrert 50 000 elbiler. Nå ser det ut til at man allerede til sankthans vil ha 50 000 elbiler på norske skilter.

Bilbransjen er bedt om å ta sin del av miljøutfordringene. Men 50 000 elbiler utgjør bare 1,5 prosent av den totale bilparken. Holum tror derfor at politikerne ikke vil gjøre det mindre attraktivt å kjøre biler som ikke forurenser.

Bare elbiler har nullutslipp

– Det er bare biler som går på strøm fra batteri som ikke forurenser. Hydrogenbiler er også forurensingsfrie, men det vil nok gå noen år før de blir kommersielt interessante, mener Holum.

Det er ellers ventet at avgiftslettelsene for ladbare hybridbiler vil føre til økt salg. Flere ladbare hybrider får null i engangsavgift, og vil derfor være et prismessig godt alternativ til vanlig fossilt drevne biler.

Flere ville nok ha kjøpt elbil om de hadde større rekkevidde. Under gunstige forhold klarer de fleste elbiler en distanse på om lag 15 mil, og i beste fall 20 mil. I dag er det kun Tesla Model S med den best utstyrte batteripakken som kan tilbakelegge en distanse på om lag 50 mil.

– Rekkeviddeangsten er klart mindre i dag enn for tre år siden. Folk har fått et mer realistiske forhold til at en elbil må lades jevnlig, og har lært seg hvordan de skal optimalisere bruken. Vi ser at flere bruker elbil som familiens bil nummer én. Den fossildrevne bilen brukes til langturer.

Holum legger til at det utvikles stadig bedre batterier som kan øke rekkevidden, men inntil videre er dette et spørsmål om pris. Batteripakken på en elbil utgjør rundt halve prisen på bilen.

Elbilsalget økte 130 pst

Antall nye elbiler i 2014 ble 18 090, en økning på 130 prosent fra 2013. I Europa ble det registrert over 56 000 elbiler. Statistikken viser at rundt én av tre havnet i Norge. Norge er det land i verden med høyest elbilandel. Og nå begynner flere land å kikke på Norge, og vurderer å innføre lignende insentiver. EU har klare mål om at CO2-utslippene fra bilparken skal ned.

I alt ble det registrert 144 202 nye personbiler i 2014, en økning på 1,4 prosent fra året før. Det gjør det til det fjerde høyeste personbilåret gjennom tidene. Andelen dieselbiler ligger nå på 48,8 prosent, en reduksjon på 6,3 prosent fra 2013. Andelen hybridbiler økte med 18 prosent, og utgjorde 8,0 prosent av personbilsalget.

Nok en gang ble Volkswagen det mest solgte personbilmerket, med 5659 flere biler enn Toyota. Volvo ble en klar treer med BMW på fjerde. Ford en henvist til sjetteplassen, bak Nissan på femte.

Bruktimporten gikk ned med 18,3 prosent. Modellstatistikken for bruktimport toppes av Nissan Leaf, foran BMW 5-serie, Mercedes-Benz E-klasse og VW Golf.

Til værs: Elbilsalget når stadig nye høyder. Daglig leder ved Witro Bil, Geir Holum, forteller om at eventyrlig salg av Nissan Leaf. I januar i år utgjorde elbilsalget 18 prosent av det totale personbilsalget på landsbasis. Foto: Morten Antonsen