Småbarnsforeldre kan puste lettet ut. TV-spill påvirker ikke barns oppførsel i negativ retning. Det har forskere ved Universitetet i Glasgow konkludert etter å ha studert data fra hele 13.000 britiske familier.

Studien «Do television and electronic games predict children’s psychosocial adjustment»  konkluderer med at TV-spilling ikke påvirket barn negativt. Derimot kan man notere seg en viss negativt utvikling hos 5-åringer som ser på TV minst tre timer om dagen, skriver Aftonbladet.

De første dataene ble innsamlet da barna var ni måneder gamle, med oppfølgingsundersøkelser ved tre, fem og syv år. Oppdraget var å kartlegge potensielle skadevirkninger ved spilling og tv-titting.

Forskerne innrømmer at en av svakhetene ved studien er at de har måttet stole på at foreldrene melder inn presise tall for barnas tid foran TV-en og spillmaskinen.

Likevel anser de studien for å være solid, og den første av sitt slag både i omfang og hvordan den analyserer både videospill og TV-titting side ved side.

- Verdifull studie

- Med noen forbehold, disse funnene er svært interessante, sier Rune Johan Krumsvik, professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen.

- Siden dette området har vært mer meningsstyrt enn kunnskapsstyrt, er det liten tvil om at denne studien er verdifull for vår forståelse av sammenhengen mellom TV og videospill, tidsbruk og barns utvikling, legger han til.

Krumsvik er leder for forskningsgruppen Digitale Læringsfelleskap ved Universitetet i Bergen som forsker på teknologibruk i barnehage, skole og høyere utdanning.

Krumsvik vil likevel peke på mulige svakheter, tross at studien er omfattende.

- TV-/spill-innhold, teknologien og  barns bruksmønster har forandret seg siden 2000 da denne studien begynte. Man må derfor lese disse interessante funnene i rapporten i lys av dette, da man i dag vet at skjermtidsbruken blant barn er annerledes, mer kompleks og høyere enn for 13 år siden, sier han.

Familiesituasjon

Ifølge undersøkelsen finnes det en rekke potensielle forklaringer på samsvaret mellom TV-tid og psykososiale tilpasning. Forskerne finner at familieforhold kan underbygge barnas skjermtid og tilpasningsvansker.

Barn fra belastede områder, etniske minoriteter, Wales, Skottland og Nord-Irland ble særlig vektlagt i studien.

Krumsvik synes dette er viktig lærdom.

- Det at sosial bakgrunn, foreldrenes og barnas livsstil ser ut til å bety mer enn både tidsfaktoren og hvilken skjermtype/plattform barna bruker, er viktig lærdom. I våre egne teknologistudier blant ungdom her til lands har man sett lignende tendenser ved at sosial bakgrunn ofte har en sterkere forklaringskraft for teknologibruk, skjermtid og digital livsstil enn det man tidligere har antatt, sier han.

- Det er heller ikke sett spesifikt på typiske voldsspill i denne studien, men på tidsbruk alene, og det er viktig at man i tiden fremover får frem mer forskningsbasert kunnskap om hvordan dette relaterer seg til de nevnte funnene i studien, legger han til.