Kiloprisen på yoghurtbegrene til Tine skiller seg fra nesten alle andre produkter i norske matbutikker.

Mens en firepakning med vaniljeyoghurt koster 24 kroner per kilo på Rema og 25 kroner på Rimi, koster den største pakken med akkurat samme yoghurt 35 kroner per kilo i de to lavprisbutikkene.

Aftenposten har sjekket yoghurtprisene i flere kjeder, og trenden er den samme: Kiloprisen for boksen som inneholder 850 gram, er i enkelte butikker drøyt 40 prosent høyere enn for de små porsjonspakningene på 4x150 gram.

Også når man sammenligner prisen på 850 gram med 420 gram, viser det seg at de store begrene er dyrere enn de mindre.

FAKTA:

Aftenposten har sjekket prisene i fire ulike dagligvarekjeder, Rimi, Meny, Kiwi og Rema 1000.

Produktene er helt like.

Vi har kun brukt produkter som var representert i alle butikkhyllene.

Priseksempelet er basert på gjennomsnittet av prisen i de fire kjedene.

37 prosent

Forskjellen på prisen mellom porsjonsbegerne og 420 grams begeret som er avbildet i denne saken, er 37 prosent. Da er det Meny som har den laveste prisforskjellen på bare 8 kroner pr. kilo.

- Som hovedregel legger vi i Tine til rette for at det skal lønne seg for forbruker å kjøpe stort, og det viser også prisen fra Tine på porsjonspakningen 180g-, 420g- og 850g-begeret, sier PR-rådgiver Veronika Skagestad i Tine til Aftenposten.

Når det gjelder flerpakningene, trekker hun frem at den høye etterspørselen gjennom mange år har gitt store volumer og dermed en kostnadseffektiv produksjon som kommer forbrukeren til gode.

- Prisen til forbrukeren vil naturligvis variere fra kjede til kjede og over tid, og det er kjedene selv som til slutt setter prisen forbrukeren møter i butikken, sier hun.

Kunstig lav pris

Kjedene peker også på at det tidligere var en mer logisk prisforskjell på yoghurt, der de små var dyrere enn de store. Også de peker på konkurransen mellom kjedene som årsaken til den store prisforskjellen.

- Det er et stort prispress på de minste begrene. Det har altså medført at prisen på produktet har falt, til glede for ikke minst barnefamilier, sier direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen.

Det samme sier Rema.

- Enkelte varer som er ekstra konkurranseutsatt, kan derfor få en kunstig lav pris, noe som er tilfelle for de små forpakningene med yoghurt du viser til her, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema.

Kjedene peker også på produktet har vært på tilbud i flere omganger. Dermed har det over tid etablert seg et nytt prisnivå for disse porsjonspakningene.

- Yoghurt i firepakning er blant annet et veldig viktig produkt for barnefamilier, så det er mange som setter pris på at vi kan holde prisen nede på disse varene, sier Simen Løvberg Sund i informasjonsavdelingen i Ica Norge, som eier Rimi.

Flere kritiske brudd

- Normalt sett er det slik at bigpack er billigere pr. liter eller kilo enn singlepack, sier fungerende avdelingsdirektør Erlend Smedsdal i Konkurransetilsynet.

Tilsynet ser jevnlig på Tines prissetting i forbindelse med overvåkingen av meierisektoren, men presiserer at de ikke kan kommentere akkurat de priseksemplene Aftenposten trekker frem.

En av problemstillingene han jevnlig vurderer, er hvorvidt Tine overholder konkurranselovens paragraf 11 om misbruk av dominerende stilling gjennom å foreta marginskvis. Hvert halvår ser de på hvilke marginer Tine tar på ulike produkter. Den siste rapporten som tok for seg siste halvår fra 2012, viste kritiske brudd for fire av 54 undersøkte produkter.

- Et brudd på kritisk verdi for ett enkelt produkt gir bare en første indikasjon på en mulig marginskvis, da det kan foreligge andre årsaker til bruddet enn konkurranseskadelig marginskvis, sier Smedsdal.

- Hva har dere gjort med de bruddene Tine har i sin rapport?

- Det kan jeg ikke kommentere.

- Hvilke produkter er det snakk om?

- Det kan jeg heller ikke komme inn på, sier Smedsdal.