Det viser en bransjestudie hvor EPSI, som gjennomfører uavhengige kundetilfredshetsundersøkelser, har spurt norske digital-TV-kunder i hvilken grad de er fornøyde med TV-tilbyderen sin.

Selv om kundetilfredsheten har gått noe frem sammenlignet med fjorårets resultat, er fortsatt hele en av tre kunder misfornøyd med TV-tilbudet de får levert.

Cirka hver tredje kunde oppgir at de enten har klaget eller har hatt grunn til å klage i løpet av det siste året. Majoriteten av klagene går på tekniske feil og stabiliteten i tjenestene.

Altibox på topp

Gjennomsnittlig poengscore på kundetilfredshet for TV-leverandørene er 65.1. I år som de foregående årene undersøkelsen har vært gjennomført, er det Altibox som går til topps. Denne gang med en score på 69.3.

I bunnen av lista finner vi Canal Digital Kabel med en score på 61.8.

- Vi er stolte av at vi har de mest fornøyde kundene. EPSI-undersøkelsen gir oss en bekreftelse på at vi gjør mye riktig, samtidig som den gir hele Altibox-partnerskapet en vitamininnsprøytning til å fortsette med det gode arbeidet, sier styreleder Toril Nag i Altibox i en pressemelding.

Har du noen negative TV-erfaringer du vil dele med oss? Send oss en epost!

Canal Digital Kabel på bunn

Dårligst ut kommer Canal Digital Kabel.

- Det er selvfølgelig ikke bra nok. Samtidig har vi en fremgang både på TV og bredbåndssiden i år, sier informasjonssjef i Canal Digital, Catharina Kokkim til oss.

Hun viser til at Canal Digital Kabel har gjort store endringer de siste årene, og at det er stor forskjell blant ulike kundegrupper.

- Vi vet at kunder med høye bredbåndshastigheter og T-We produkter og tjenester måler høyt. Dette er et kundesegment som vokser, i tillegg til at nye tjenester akkurat nå legges til. Samtidig har utviklingen de siste årene også ført til en del endringer som ikke er like positive for andre kundegrupper, for eksempel reduksjon i analoge kanaler etc. Dette er noe vi kontinuerlig jobber med, og vi forventer at den positive trenden fortsetter.

- For vanskelig å bytte leverandør

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, synes det er bra at folk stort sett er fornøyd med den tjenesten de får levert.

- Samtidig ser vi at antallet klager er stabilt høyt. Vi har høye forventninger til tilbudet fra TV-tilbyderne. Når forventningene ikke innfris, er det bra at forbrukerne sier i fra. Dessverre er terskelen for å bytte TV-leverandør svært høy, sier Myrstad.

Han mener dynamikken i TV-markedet er begrenset

- Det er ofte bindinger mellom TV og internett og mange opplever at det bare er en tilbyder på kabel i området de bor. Å skulle skifte til andre plattformer, sitter også langt inne for de fleste.

Les mer:

Mener kabel-TV-aktørene hindrer konkurranse

Strømming øker

EPSI sin studie viser at mens andelen som benytter seg av filmleietjenesten fra digital-TV-leverandørene holder seg relativt stabil, så har andelen nordmenn som abonnerer på strømmetjenester økt fra hver fjerde til hver tredje husstand siden i fjor.

Brorparten av brukerne av strømmetjenester svarer at de anser tjenesten som et supplement, fremfor en erstatning av det ordinære TV-tilbudet. Analysen til EPSI viser at tilfredsheten med strømmetjenester er på nivå ned digital-TV-bransjen, og at bruk av strømmetjenester er mest utbredt blant barnefamilier.

Dekoderfri TV-høst

Følg oss på Twitter: @RIKSdigital

Dette er Googles nye TV-plattform

NRK og TV2 vil smelte sammen TV og Internett