I fjor høst skrev vi om Hilde Lassen fra Kolbotn som må abonnere på TV selv om hun kun ønsker å kjøpe bredbånd av Canal Digital Kabel.

- Det er provoserende at jeg som forbruker ikke selv kan velge hvilke tjenester jeg ønsker å kjøpe, uttalte Lassen.

Og hun er ikke alene. Flere opplever denne typen koblingssalg som urimelig. Særlig det å måtte kjøpe en TV-pakke for å få Internett. Tilgang til Internett er i ferd med å bli like viktig som strøm og vann.

Samtidig ser stadig flere TV over Internett, og har følgelig ikke det samme ønske og behovet for å abonnere på tradisjonelle TV-tjenester.

Vi betaler rekordmye for å se TV

Ingenting har skjedd

Trekvart år senere har ingen ting skjedd, og Lassen må fortsatt betale for TV-pakken hun ikke ønsker, for å få bredbåndet hun trenger.

- At Canal Digital ikke har endret praksisen sin syns jeg ikke er bra. Det virker arrogant og viser at de ikke lytter til hva vi som forbrukere ønsker. Jeg vet om mange som ønsker å kunne velge hvem de vil ha som leverandør av TV og bredbånd. Kanskje de rett og slett er redde for å miste en del av markedet hvis de gjør om på praksisen?, spør Lassen.

- Lytter til kundene

- Vi lytter selvsagt til kundene våre, og vi har en bred sammensatt kundegruppe. Slik vår TV-løsning er i dag så må vi levere TV-signaler til alle våre kunder, alternativet er at vi må kutte alle analoge TV signaler, sier informasjonssjef i Canal Digital, Catharina Kokkim.

Hun forteller at Canal Digital Kabel i dag har ca. 100-200.000 TV-apparater som er knyttet til signalene som er ukodede, og at mange kunder ønsker denne muligheten for å kunne se TV uten dekoder.

- Realiteten er at hvis noen kunder skal ha bare bredbånd, så må vi kutte det analoge TV-tilbudet, og kunden må ha dekodere eller digitalt kort i alle rom. Vi har derfor gjort denne vurderingen på tvers av kundebasen vår.

- Men det er de som mener at det enkelt og rimelig lar seg gjøre å blokkere analoge TV-signaler?

- Den løsningen som i dag finnes for å blokkere signalene er kostbar og fungerer svært dårlig. Dersom noen andre har en løsning som fungerer godt er vi selvsagt interessert i å høre fra dem, sier Kokkim

- Forbrukerombudet bryr seg ikke

Hilde Lassen mener at myndigheten bør gripe inn og forby denne typen koblingssalg når TV- og bredbåndsleverandørene ikke vil endre praksis frivillig.

- Det er flere som har presset på for å få oppløst koblingssalg som dessuten gjør det vanskeligere for andre tilbydere å komme inn på markedet. At ingenting har skjedd viser at Forbrukerombudet ikke bryr seg om hva allmennheten mener om saken, mener Lassen.

Forstår frustrasjonen

- Jeg forstår frustrasjonen hennes. Vårt syn på ulempene med koblingshandel er helt sammenfallende. Det er en vanskelig problemstilling og vi gjør nå en grundig jobb for å vurdere om et slikt vilkår kan forbys etter markedsføringsloven, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.

Hun viser til at Forbrukerombudet har hatt møter med en rekke ulike aktører for å få belyst alle sider av problemstillingen, og i flere år har etterlyst muligheten for at forbrukeren kan velge den tjenesten han eller hun vil ha.

- Overfor bransjen har vi vist til at markedet er i rask endring og at valgfrihet i dag er enda viktigere enn daSønneland-utvalgets rapport om mangfold og valgfrihet i TV-markedet og vår egen rapport om forbrukerutfordringer ved «triple play» kom i 2011.

- Tiden er moden

- Vi har imidlertid blitt møtt med motbør fra aktørene selv, og ikke fått dem til frivillig å fjerne tvungent koblingssalg. Dette gjør det nødvendig å vurdere den rettslige siden svært grundig, sier Øverli.

Forbrukerombudet er klar på at mange yngre forbrukere heller ønsker strømme-TV via Internett enn de tradisjonelle TV-avtalene.

- Dette er selvsagt også en av grunnene til at vi mener tiden er moden for at tilbyderne bør gi kundene frihet til å velge bort tilbud og ikke måtte betale for en tjeneste de ikke vil ha eller trenger.

Etterlyser handlekraft

- Allerede i 2011 konkluderte dere med at sjansen er stor for at man taper hvis man prøver denne typen koblingssalg innfor Markedsføringsloven da listen for hva som anses «urimelig» i lovens forstand ligger temmelig høyt, og Forbrukerombud Gry Nergård gikk ut og etterlyste politisk vilje til en lovregulering av hvilke koblinger som kan gjøres. Hvorfor har det ikke skjedd noe?

- Vi prøvde den politiske veien tidligere gjennom vårt arbeid med rapporten om «triple play» og vår deltagelse i Sønneland-utvalget, og vi etterlyste en nærmere utredning av spørsmålet om tvungent koblingssalg, men dette ble ikke fulgt opp av Regjeringen. Siden mye har skjedd innen dette markedet siden 2011, særlig det siste året, kan det tenkes den nye regjeringen vil vurdere problemstillingen annerledes, sier Øverli.

Forbrukerrådet er kritisk til brebåndsmarkedet

- Manglende vilje

- Og hva med kabel-TV-tilbydernes argument om at man må tilby TV i bunn til alle da man ikke klarer å sperre for analoge TV-signaler til kunder som kun vil ha bredbånd?

- Det er en teknisk hindring, men denne kan løses på andre måter enn filter. Etter vår mening er det viljen hos selskapet til å tenke alternativt som er den største hindringen.

Fakta: Triple play

Viser til flere tjenester over den samme bredbåndslinjen, opprinelig Internett, IP-telefoni og TV. Av nye tjenester som tilbys over bredbånd er bolig- og brannalarm.

Følg på Twitter: Få mer stoff om bredbånd og teknologi fra@GeirAmundsen

Hevder bredbåndsselgerne overselger