Crosscart er en slags gocart med større hjul, fjæring og veltebur. Foto: OLE MARTIN WOLD

Les Bil & Trafikk her ( pdf)

Stadig flere blir frelst av motorsport. Henrik Gjervan har motorolje i blodet og håper kompisene blir med og konkurrerer i crosskart, men foreløpig er han alene.

Henrik er litt nervøs før han skal alene ut på banen foran de i overkant av 100 tilskuerne, men får en liten peptalk av pappa Magne og hjelp med hjelmen av stemor Hilde Romundset. – Den er nesten som en bil og går i 80 kilometer i timen. Det er ganske raskt, sier 11-åringen når han skal beskrive crosscarten.

Etter å ha gitt full spiker rundt mesteparten av banen i tre runder, er det en stolt racersjåfør som kommer kjørende til depotet på oversiden av klubbhuset.

– Hva tenker du på før og under løpet?

– Jeg må konsentrere meg og se langt frem. Hvis jeg blir altfor rå, krasjer jeg. Jeg må ikke tøffe meg. Da kan det gå galt.

Henrik bedyrer at han aldri har krasjet. Det er pappa Magne som har lært ham å kjøre.

– Hva er det som er så morsomt med å kjøre crosskart?

– Det er å sleive litt og kjøre fort

– Når blir du bedre enn pappa?

– Om et par år, kanskje.

Les magasinet Bil & Trafikk her.

Misunnelig kompis

Pappa Magne og bestefar Anders gleder seg over ungguttens ambisjoner og humrer i bakgrunn. Bestefaren satt for øvrig bak rattet som 11-åring selv, riktig nok ikke i billøp, men da trafikken var noe mer spredt enn i dag.

Henriks kompis Marius Fjærli-Tørøk har store øyne når han går rundt crosscarten. Han svarer med å kaste hodet opp og ned når vi spør om han ønsker seg en slik selv.

– Får han det, da?

– Det er ikke umulig, sier pappa Bård Tørøk.

Magne Gjervan har selv en rallybil som han kjører bakkeløp med. Bestefar Anders la opp for noen få år siden, men kjørte både rallycross og bakkeløp i en årrekke.

Det var ikke så vanskelig å overbevise Henrik til å starte med dette han også, sier Magne og ler.

Ikke spesielt dyrt

Magne Gjervan hevder det ikke er dyrere å drive med crosskart enn for eksempel alpint. Sønnen kjører en 85-kubikker med seks gir og cirka 30 hestekrefter. Toppfarten ligger rundt 80 kilometer i timen. Tidligere kjørte han motocross (crossmoped).

Crosscarten har fire hjul og veltebur. Jeg føler at dette er tryggere enn motocross, sier far Gjervan.

Det er artigere også, skyter sønnen inn.

Når 11-åringen blir 13 kan motoren byttes ut med en på 125 kubikk. Pedalene på bilen han kjører i dag kan flyttes og dermed blir ikke oppgraderingen så kostbar som om han måtte han kjøpt en ny «cart».

Klubbløpet Henrik deltar i arrangeres av NMK (Norsk motorklubb) Melhus, NMK Hell og NMK Steinkjer og NMK Verdal/Levanger. Cirka 90 biler fra de fire klubbene stiller til start.

På æren løs

Klubbløpet handler ganske enkelt om å kåre klubbens beste sjåfør.

– Det er egentlig årets tøffeste bilcrossløp. Det går på æren løs, sier leder i NMK Melhus, Jens Ove Borten (bildet).

– Hva slags folk er det som driver med motorsport?

– Det er folk som meg og deg og alle andre, men fellesnevneren er stor interesse for bil. Dette er noe som fenger ungdommen og vi har stor rekruttering for tida.

For å kjøre bilcrossløp må du ha førerkort klasse B, medlemskap i en klubb, lisens, nødvendig sikkerhetsutstyr og ikke minst en bil.

– Det koster litt å investere, men jeg tror ikke det er dyrere enn for eksempel langrenn. Rekrutteringen er veldig på vei opp. Vi har mange juniorer, og det kommer stadig nye. Det har vært en nedtur de siste årene, men nå er miljøet i stor vekst, sier Borten.

– Må du kunne skru bil?

Vel, det er en fordel. I løpet av en dag kjører du kanskje 6–7 minutter. Det går med mye tid i garasjen per minutt med kjøring, men du kan være heldig og ha en problemfri bil også, sier han.

Sommerfugler i magen

Selv om kompisene gjerne skulle ha vært med, er Henrik alene i sin klasse under klubbstevnet på Bollandsmoen. Han er faktisk den eneste som kjører crosskart. De aller fleste kjører bilcross, mens to biler stiller i rallycrossklassen.

Etter tre nye runder alene rundt banen med en toppfart på rundt 70 km/t, kommer 11-åringen kjørende med et bredt smil under hjelmen.

De første minuttene klarer ikke yngstemann å trekke smilet lenger ned enn å si at «det gikk bra».

– Jeg hadde litt sommerfugler i magen før start, men da tenkte jeg på å konsentrere meg og å gi full gass. Jeg bremser ned litt før grusen, men ellers er det bare å gi på, sier han etter hvert.

– Hvor god skal du bli?

– Europamester i crosskart, svarer han kontant.

Men først må han bli bedre enn sitt store forbilde: Pappa Magne.

Fakta:

Crosscart er en slags gocart med større hjul, fjæring og veltebur.

Kjøres på rallycrossbaner.

0-100 går på 3 sekunder i den største klassen.

I tillegg til løp på rallycrossbaner kjøres det også sprintrace og bakkeløp

Sporten har NM-status.

De forskjellige klassene er 6-11 år, 9-13 år, 12-16 år, 15 år og 16 år og oppover.

Motorsport i Norge:

Første offisielle billøp i Norge var i 1912 på isen på Bunnefjorden utenfor Oslo

Fra 1930 ble landeveisløp vanlig

Etter andre verdenskrig ble baneløp på travbaner en stor publikumssport

Den første permanente asfaltbanen i Norge ble åpnet i 1975 i Mo i Rana. Nå er Rudskogen landets fremste bane. Det er også baner i Stjørdal og Våler.

Det største høydepunktet for norsk bilsport regnes som da Petter Solberg ble verdensmester i rally i 2003.

Kilde: Store norske leksikon/Norges bilsportforbund