- Vi har fått fliser som er totalt forskjellige fra de vi bestilte, forteller Hilde. Hun og mannen kjøpte fliser fra Flisekompaniet før ferien, og mener de fikk langt fra det de bestilte. Foto: Privat

- Håndverkerne monterte intetanende feil fliser på veggen. Dagen etter montering kom vi hjem fra ferie og oppdaget skandalen, sier Hilde.Hun vil ikke stille opp med fullt navn og bilde.

Før sommerferien bestilte Hilde og mannen fliser fra Flisekompaniet etter en tur innom selskapets showroom på Skøyen. Håndverkerne skulle hente flisene og ferdigstille badet mens paret var på ferie.

- Vi har fått fliser som er totalt forskjellige fra de vi bestilte. De vi mottok har et grusomt blodårelignende vinrødt mønster som brer seg over flisene, mens de vi bestilte var sandfargede, sier Hilde.

Paret har fått nye fliser, men krever i tillegg at Flisekompaniet skal dekke riving og montering av de nye flisene for omtrent 50.000 kroner. Det vil ikke selskapet.

Flisekompaniet svarer

Raymond Lund, administrerende direktør i Flisekompaniet, sier de har holdt seg til kravet i forhold til forbrukerkjøpsloven.

- Så fort vi fikk vite om reklamasjonen, gjorde vi alt vi kunne for å levere nok fliser. Stridens kjerne er hvorvidt man skal erstatte riving og ny montering, og hvilken kontrollplikt hun har, sier Lund.

I en mail fra Lund til Hilde avviser han at de skal betale for riving og ny montering, men sier samtidig til oss at Flisekompaniet ikke har fått et konkret krav.

- Saken hadde stilt seg annerledes hvis hun hadde montert produkter med feil som ikke hadde blitt oppdaget før de er montert, sier Lund.

- Utgangspunktet vårt når det gjelder denne typer reklamasjoner, er at vi leverer et produkt, ikke et ferdig bad. Det ligger en plikt til å kontrollere varene før man monterer dem. Man skal blande fliser fra flere pakker for å få et naturlig mønster. Marmor er en stein som kommer fra fjellet. Det er ikke maskinelt produsert, men partiet har større variasjon enn akseptabelt, sier Lund.

Lund legger til at Hilde fikk med seg vareprøver som håndverkerne kunne kontrollert mot det leverte partiet.

«Feilvare, ikke variasjon»

Veggflisene paret kjøpte er naturflis av marmor, det betyr at flisene kan variere i farge og «mønster». Det advarer Flisekompaniet om på disken i butikken og på pakkene med fliser. De skriver også på kvitteringen at alle varer må kontrolleres. Hilde mener flisene varierer for mye, at det er snakk om feilvare – ikke variasjon.

- Jeg konfronterte dem med at ikke en så horribel flis var montert opp på deres showroom, sier Hilde.

- Naturlige variasjoner

Vi har spurt Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet og Ola Fæhn i Forbrukeradvokatene om Hilde bør få dekket riving og montering. De er ikke enige.

Ann Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet, uttaler seg generelt om saken.

- Ved kjøp av et naturprodukt vil det være naturlige variasjoner, og så lenge forbruker er informert om dette, må forbruker selv kontrollere for slike variasjoner før legging. Forbruker vil derfor normalt ikke ha et erstatningskrav mot selger for riving og legging av nye fliser, sier Skogly.

- Forbruker må i så fall avtale med håndverkeren at det skal foretas sortering før legging.

Skogly vil ikke kommentere saken ytterligere uten å få høre begge sider av saken.

- Har en god sak

Advokat Ola Fæhn i Forbrukeradvokatene heller i sterkere grad til at Hilde burde få dekket kostnader.

- For at forbrukeren skal ha rett, må man først slå fast at leveringen er mangelfull. Forbrukeren har sett disse flisene utstilt. Gir utstillingen et helt annet bilde eller inntrykk enn det de gir når hun henger dem opp hjemme, så skal det mer til enn at selgeren sier det kan være variasjoner i flisene, sier Fæhn.

- Har de plukket opp noe veldig pent og hengt dem opp i butikken, så holder ikke det.

Hvis man har slått fast at leveringen er mangelfull, har hun rett til å få dekket kostnader til riving og montering, mener Fæhn.

Han anbefaler at Hilde klager til Forbrukerrådet, som kan megle i saken. Blir ikke saken løst, eller en av partene ikke blir fornøyd med utfallet, kan den sendes videre til Forbrukertvistutvalget.

- Jeg tror hun har en god sak, samtidig vil hun få spørsmål om tapsbegrensningsplikt. Hun skulle jo ha stoppet flisleggingen, men hun var ikke tilstede. Det vil bli snakk om hvor mye av kostnadene til riving og montering som eventuelt skal dekkes, sier Fæhn.

- Visse ting man ikke kan kontrollere

Arne Nesje, sekretariatsleder i Byggkeramikkforeningen, mener man må akseptere større variasjon fra naturfliser enn keramiske fliser.

- Moder jord gir variasjoner. Jobber du med naturstein, er det visse ting du ikke kan kontrollere. Man har også mindre å stille opp med i forbindelse med reklamasjon, sier Nesje.

- Det er forskjell på at leverandøren tilbyr nye fliser og å tilby kostnadene ved å dekke arbeidet med å montere disse. Arbeidskostnadene er høyere enn materialene. Vi får ofte lignende saker for vurdering. Hva visste flisebutikken? Hva visste håndverkeren? Hva visste huseier om risikoen? Ingen har gjort noe dramatisk galt. Naturstein kan ha fargeavvik eller striper, sier Nesje.

Han mener moralen er at man enten må akseptere fargeavvik, eller være tilstede selv for å kontrollere flisene.

- Eller du kan informere håndverkeren om hvordan flisene skal se ut, eventuelt be vedkommende sende deg bilder, sier Nesje.