I fremtiden kan du selge boligen på nettauksjon, selge boligen og leie den av investorer eller være aktiv på «datingtjenester» for boligen din.

Megleren kan få en ny rolle eller bli overflødig i fremtidens boligsalg. Det viser en scenariorapport om eiendomsmeglerbransjen Finn, Eiendom Norge og ti av Norges største eiendomsmeglere har utarbeidet.

Konkurransen blant meglerne vil bli sterkere, og nettmeglere kan bli en del av fremtiden. Man tror boligeiere kan være villige til å gjøre mer selv ved salg for økonomisk kompensasjon.

Fire fremtidsscenarioer er skissert ut, basert på forskjellige endringsfaktorer ved kjøp og salg.

- De som ikke er våkne og som ikke følger med når utviklingen kommer, vil stå igjen på perrongen når toget går. Meglernes rolle kommer til å endre karakter. Vi er ikke redde, men vi er redd for at vi ikke tar fremtidens utfordringer seriøst nok, sier Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge.

Vi møter Dreyer og Johan Fredrik Høvås, salgsdirektør i Finn, i forbindelse med Eiendom Norge-konferansen på Lysebu i Oslo. At bransjen er i endring er det ingen tvil om, mener Høvås og peker tilbake 15 år. Da fulgte du med i avisen og plukket opp prospekter hos megleren.

Eiendomsmeglerbransjens Über

- Nye konsepter når først yngre forbrukere i urbane strøk, men de nyeste digitale konseptene vil man først se etter hvert. Det mediene vil konkurrere på er ikke hvem som treffer flest, men mest presist. Annonsene vil komme til deg, mer enn at du må søke deg frem, sier Høvås.

Det kan komme eiendomsmeglertjenester tilsvarende taxibransjens konkurrent Über, men Høvås og Dreyer synes det er for tidlig å si noe om hvordan en slik tjeneste vil fungere.

De tror kjøpere og selgere i fremtiden i større grad kan finne hverandre i sosiale medier, men ikke i de eksisterende kanalene.

- Det blir viktigere å definere målgruppene. I dag er toroms og eneboliger på samme side i avisen. Kunnskap om brukerne på internett gir en bedre mulighet for skreddersøm-markedsføring. De som kommer inn i boligmarkedet de neste ti årene har et helt annet perspektiv, man har vært sosial en kveld man har sittet hjemme på sosiale medier, sier Dreyer.

Den viktigste grunnen til å bruke megler i dag er ifølge rapporten at man får en følelse av trygghet og at man tror megler kan forhandle frem en bedre pris.

I fremtiden blir det enklere å gjøre en del av salget selv, men Høvås og Dreyer er usikre på hvor mye av salgsprosessen forbrukerne vil ta på seg.

- Forbrukerne ønsker mer for mindre. Vi er mer vant til digitale verktøy, men vi vil ha komfort, sier Høvås.

Scenario 1, Banking-modellen (mest sannsynlig scenario):

Forskjellige boliger – forskjellig salgsprosess. Man selger ikke lenger en enebolig i Moss, et rekkehus i Bergen og en 2-roms i Stavanger på samme måte. Det skal koste mindre å selge en lettsolgt bolig enn for tyngre solgte boliger i områder med lav omsetningshastighet.

Meglerne er blitt mer effektive som følge av digitale tjenester som tar seg av finansiering, forsikring og eiendomsmegling.

Brukeren betaler for at salget av boligen går mer sømløst og at de slipper unna flere komplekse og tidkrevende jobber i forbindelse med salget. Selgeren forsikrer seg for å få en minstesum for boligen. Når boligen markedsføres har avisen en mindre rolle som annonseringsmedium.

Scenario 2, Norwegian-modellen (nest størst sannsynlig scenario):

Boligsalg à la carte. Boligsalget blir enklere og raskere for kunden, og man kan tilbys en rimelig webmegler. Kunden må da gjøre mer selv, men det blir også billigere.

Takstmannen utarbeider alt det tekniske, inkludert befaring og tilstandsvurdering. Tjenestene boligselger trenger kan han kjøpe av forskjellige aktører.

Selger bruker Finn.no for å annonsere boligen, men også sosiale medier. Noen kommer til å markedsføre boligen i sosiale medier selv og så bruke megler til oppgjøret.

Scenario 3, Internett-modellen (minst sannsynlig scenario):

Kan sammenlignes med tjenester som Über i taxibransjen og Airbnb i hotellbransjen. En slags matchingtjeneste for kjøper og selger etablerer seg i Norge.

Alle potensielle kjøpere, aktivt på jakt etter bolig eller ikke, blir eksponert for boliger som er til salgs, og algoritmer vil gjøre at verdivurderinger er mer presise enn verdivurderinger utført av et menneske.

Man får råd om salget via chat eller Skype underveis hvis man trenger det. Boligen selges ved direkte forhandlinger mellom selger og kjøper, eller via nettauksjon hvis det er flere interessenter om beinet. Det amerikanske selskapet Zillow driver på denne måten i dag.

Alle opplysninger du som selger trenger om boligen er tilgjengelige og offentlige. Selger man bolig på denne måten har man fremdeles bruk for takstmann for boligtilstandsrapport, men meglerne og Finn.no spiller en svært liten rolle i et slikt scenario. Meglerne vil mest sannsynlig bare selge boliger som er vanskeligere å selge.

Scenario 4, Investor-modellen (tredje mest sannsynlig):

Man ser for seg at eksisterende OpenDoor etablerer seg i det norske markedet. Boligen selges raskt ved at kunden får et tilbud og selger i løpet av tre dager.

Hele 9 prosent av kjøpesummen tas som vederlag, men man slipper taksering, styling, fotografering, visning, budrunde og kontraktsmøte.

Lease Back er et annet alternativ. Boligen som selges bør være lett omsettelig, og tjenesten henvender seg til eldre. Man løser inn kapital ved å selge boligen sin til Lease Back for en fastpris og får mulighet til å leie sin egen bolig eller en annen bolig så lenge man ønsker.