Finanstilsynet har registrert at det stadig dukker opp flere såkalte «teaser»-annonser for boliger uten at meglerne har lovpålagte opplysninger om boligen klare.

- Annonser av typen «kommer for salg» øker, og Finanstilsynet har funnet det nødvendig å innskjerpe overfor hele bransjen at lovpålagte opplysninger om boligen må være på plass for at megleren kan henvende seg til markedet, sier Wilhelm Mohn Grøstad, seksjonssjef i Finanstilsynet.

Rett før jul sendte Finanstilsynet brev til eiendomsmeglerforetakene og minte om plikten meglerne har til å sørge for at kjøper får salgsoppgave - før boligen selges.

- Inneholder kritiske opplysninger

Fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet mener meglerforetakene for lengst burde ryddet opp i forholdene. Han har også stadig registrert at boliger som er lagt ut for salg på nettet heller ikke har salgsoppgave til nedlasting i annonsen. Salgsoppgaven har blitt tilgjengelig i knapp tid før visning.

- Vi konstaterer at Finanstilsynet har sett behovet for å gripe inn. Salgsoppgaven inneholder ofte mange kritiske opplysninger for kjøperen når boligen skal vurderes. Det kan være skader på boligen, fukt på badet eller råte som ikke kommer fram fordi salgsoppgaven ikke er klar når kjøperen går i gang med sine vurderinger. Kjøper får for dårlig tid til å sette seg inn i boligens tilstand, sier Bartholdsen.

Hvis det inngås en avtale mellom selger og kjøper før salgsoppgaven er formidlet står også selgeren i en risikoposisjon, fordi selgeren ikke har kommet med nødvendige opplysninger.

- Selger har da økt risiko for å tape et eventuelt søksmål fordi viktige ting ikke hadde blitt opplyst til kjøper før handelen var kommet i stand. Med en god salgsoppgave reduserer man konfliktnivået rundt en bolighandel, sier Bartholdsen.

- Oppfordringen fra meglerhold om å undersøke boligen grundig blir umulig å forholde seg til uten salgsoppgave.  Samtidig står boligkjøperen i en tvangssituasjon – hvis man er interessert i boligen må man være med i kappløpet når den selges. Det er synd vi har et system som aksepterer at forbrukernes bolighandel med millionbeløp skal skje uten angrefrist på så utrolig kort tid, sier Bartholdsen som tror at også selgere går glipp av budgivere på denne måten.

- Også informasjon om svakheter

Bartholdsen mener sent mottatte salgsoppgaver setter boligkjøper i en fryktelig vanskelig situasjon. En god salgsoppgave skal inneholde all informasjon som kjøperen kan regne med å få, og som har relevans for handelen.

- Det betyr at man kan ikke markedsføre en bolig bare ved å summere opp de positive sidene, det skal også opplyses om svakheter man er kjent med. Det er lov til å selge et oppussingsobjekt, men da må kjøperen få informasjon om svakhetene slik at hun og han kan regne med å legge inn store beløp til utbedring, sier Bartholdsen.

- Må ta seg selv i nakken

Tormod Boldvik, leder av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), er usikker på hvorfor enkelte meglere er sene med å skaffe salgsoppgave, men tror det kan gå på rutiner.

- Når boligen ligger til salgs på internett skal salgsoppgaven være klar, og jeg vet at mange meglerfirmaer har det som forutsetning for at boligen skal ligge ute. Informasjonen skal være klar og kontrollert. Man må selv ta seg i nakken og sørge for det, sier Boldvik.

Han er enig i at det er god praksis å ha lovpålagte opplysninger klar for «kommer til salg»-annonser, men påpeker at slike annonser likevel kan publiseres før alle opplysninger, bilder og plantegninger er klare.

- Samtidig må man være tydelig dersom informasjonen ikke er komplett. Eiendomshandel skal ikke komme i stand før all lovpålagt informasjon er gjort tilgjengelig for kjøper, og loven krever en skriftlig oppgave over sentrale opplysninger.

- Det kan være at noen har mistet tydeligheten av forbehold rundt boliger som «kommer for salg». Vi har en opplysningsplikt vi skal være nøye på å oppfylle, før avtalen sluttes. Så lenge vi gjør det må det være mulig å gi markedet innsyn i at en bolig kommer for salg uten at man har all informasjon tilgjengelig i et ferdig prospekt, sier Boldvik.

Laster ikke ned oppgaven

– Hvis kjøper oppdager at det ikke er tilstrekkelig med informasjon bør kjøper gi tilbakemelding om at de først tar en beslutning når informasjonen er på plass. Jeg synes det er en gal markedsatferd hvis ikke kjøper passer på det. Min oppfatning er at salgsoppgaven bør være klar i god tid før visning, da er det lettere å vite hva man skal være observant på i forkant, sier Boldvik.

I tillegg til å være leder av NEF, er Boldvik megler i Krogsveen. Han opplever at alt for mange ikke har lastet ned og satt seg inn i salgsoppgaven før visning.