Forbrukerombudet har mottatt klager og henvendelser fra forbrukere som føler seg lurt fordi operatørene bak markedsføringen ikke opplyste at den suverene 4G-hastigheten kan bli betydelig begrenset av mobilabonnementet du velger.

Dette førte til at Telenor, NetCom og Chess tidligere i år ble bedt om å redegjøre for egen markedsføring av 4G og hastighet.

Innrømmer struping

Etter å ha gjennomgått svarene krever Forbrukerombudet at operatørene opplyser tydeligere om faktisk hastighet og begrensninger på denne i all markedsføring av 4G.

– Forbrukerne har krav på å få vite hva de faktisk får når de bestiller et abonnement med såkalt «4G-fart» eller «lynraske hastigheter». Uten slik informasjon kan de bli villedet til å tro at abonnementet de bestiller gir dem større hastighet enn de får, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: Betaler milliarder for mobilt bredbånd

Må gi tydelig informasjon

I fremtidig markedsføring av mobilt internett må derfor operatørene opplyse om hvilken hastighet kunden faktisk kan oppnå, i tillegg til hvor mye data som er inkludert.

Denne angivelsen må være reell, og ikke hypotetisk. Videre må de opplyse om hvorfor hastigheten vil variere avhengig av for eksempel abonnement, dekning og hva slags mobil du har. Dersom hastigheten på mobilsurfingen for eksempel strupes på 10 megabit pr. sekund, skal dette komme tydelig frem av markedsføringen.

– Med veksten i datatrafikk vil trolig flere forbrukere velge mobiloperatører ut fra hvem som tilbyr høye hastigheter og 4G. Derfor er det viktig at operatørene gir all nødvendig informasjon i markedsføringen slik at kundene har mulighet til å ta stilling til hvilket abonnement som passer dem best, sier Nergård.

Telenor, NetCom og Chess har fått frist til 9. mai med å følge kravene fra Forbrukerombudet. Deretter vil resten av bransjen kontaktes.

Les også: Frykter svakere rettigheter ved mobilbetaling

- Viktig sak for hele bransjen

Kommunikasjonsdirektør i Netcom, Severin Roald, forteller at man nå vil bruke tid på å gjøre seg kjent med innholdet i brevet fra Forbrukerombudet.

- Dette er en viktig sak for hele bransjen og vi ser frem til videre dialog med Forbrukerombudet. All kommunikasjon med våre kunder skal være nøyaktig og etterrettelig, sier Roald.

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, sier i en kommentar til Forbrukerombudets krav, at Telenor alltid har hatt som prinsipp å være forsiktige i kommunikasjon av hastigheter.

- Vi kommuniserer aldri makshastigheter, men hastigheter som det er realistisk at kundene vil oppleve.  På 4G kommuniserer vi derfor opptil 40 Mbps, selv om hastigheten kan komme helt opp til 150 Mbps. Alle våre abonnement er tydelig merket ned hastigheter og ønsker man seg høyere hastighet, er det lett å endre abonnement eller kjøpe den fleksible pakken «Full Fart», sier Korkan.

Vil endre snarest

Hos Chess opplysersalgs- og markedsansvarlig Tibor Alexander Mæhlum at man snarest vil gjøre endringer.

Vi kommer selvfølgelig til å etterkomme Forbrukerombudets krav, og tar sikte på å endre tekstene våre i løpet av et par dager slik at det er de opplevede og ikke de teoretiske hastighetene som oppgis, sier Mæhlum, som understreker at Chess ikke har fartsbegrensninger på sine 4G-abbonement.

Les også:

Telenor får farts-slakt i stor undersøkelse