Omdømmebygging i sosiale medier kan være en vanskelig øvelse. Det har politiet i New York, NYPD, smertelig fått erfare etter at Twitter-kampanjen deres hvor man gikk ut å ba Twitter-brukere sende inn bilder av seg selv og politimenn på Twitter-hashtaggen #myNYPD, tok en uventet vending tirsdag, skriver New York Post.

Istedenfor bilder av smilende politioffiserer sammen med fornøyde bysbarn, begynte det å ramle inn bilder fra mindre politivennlige medlemmer av Occupy Wall Street-bevegelsen.

De har brukt hashtaggen for hva den er verdt til å poste bilder av polititjenestemenn i basketak med demonstranter, og det tok ikke lang tid før kidnappingen av politiets hashtag fikk viral spredningsvind i seilene.

«Here the #NYPD engages with its community members, changing hearts and minds one baton at a time,» skriver et Occupy-medlem under et bilde av politimenn i en batalje med demonstranter.

- Vanskelig balansegang

Her hjemme har Oslo-politiet hatt langt større suksess med sin bruk av Twitter. Ikke minst er de kjent for å være morsomme. De morsomste Twitter-meldingene er sågar samlet og utgitt i en egen bok.

Leder for operasjonssenteret ved Politihuset i Oslo, Martin Strand, har spilt en sentral rolle i Oslo politidistrikts Twitter-satsning.

Han ønsker ikke å kommentere New York politiets Twitter-håndtering i denne saken spesielt, men er på generelt grunnlag klar på at det er en fryktelig vanskelig balansegang.

- På den ene siden må politiet sørge for å ivareta både omdømmet vårt som en seriøs samfunnsaktør og hensynet til personvernet. Samtidig er det viktig for politiet å kunne fremstå som folkelige å bruke noe av den sjargongen som gjelder i sosiale medier.

Mindre morsomme

Strand forteller at veien på Twitter i stor grad har blitt til underveis, og at man har gjort justeringer.

-At vi opplevdes morsomme på Twitter var i utgangspunktet ikke tilsiktet, og etter hvert så vi oss nødt til å nedtone bruken av humor. Det er det tross alt mange andre som driver med på sosiale medier. Operasjonssentralens Twitter-konto skal i første rekke være en krisekommunikasjonskanal som har allmenn interesse, sier Strand.

Han mener amerikansk politi skiller seg fra det norske ved å ha flere kampanjer rettet mot publikum, og at det eksempelvis vil være helt uaktuelt for operasjonssentralen å ta i bruk Instagram.

- Vi ønsker å henge med i den rivende og spennende utviklingen av sosiale medier, og må fortløpende vurdere hva som fungerer best for oss og vår kunderelasjon som skiller seg fra mange andres, sier Strand.

Antisosial? Denne appen skal hjelpe deg å unngå vennene dine

Her et eksempel på en av bildene som er postet på politiets haschtag. Foto: Skjermdump Twitter