Apples skylagringstjeneste Icloud kan avslutte kontoen din helt uten grunn og uten varsel. Det avslørte en stor gjennomgang Forbrukerrådet gjorde i vinter av en rekke Internettbaserte lagringstjenester.

Forbrukerrådet mener Icloud-vilkårene er ensidige og bryter med norsk og europeisk lov, og klager nå gigantselskapet inn for Forbrukerombudet for brudd på flere punkter i markedsføringsloven.

- Apple gir seg selv friheten til når som helst å endre vilkårene for bruk av skylagringstjeneste Icloud og etterlater med et brukerne tilnærmet rettsløse, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Dette er ikke første gang Forbrukerrådet klager inn Apple. I 2009, etter tre års kamp, fjernet Apple og Steve Jobs den omstridte kopisperren på Itunes-nedlastede musikkfiler. En seier som ble lagt merke til internasjonalt.

- Det legger litt ekstra press på oss og Forbrukerombudet, men vi er klare, forsikrer Myrstad, som ikke ser bort fra at EU-kommisjonen vil ta saken videre i det europeiske rettssystemet hvis ikke Apple endrer vilkårene.

Forbrukerrådet peker på at ensidig endring av vilkår og urimelige avtalevilkår er regulert i markedsføringsloven, nettopp fordi myndigheter og politikere har erkjent at forbrukere ofte er den svake part i kontraktsforhold med store bedrifter med mye ressurser og kompetanse.

Fagdirektøren frykter vilkårene vil gjøre tjenesten mindre personvernvennlig.

- Dersom denne endringen skjer over natten og uten varsel, har ikke forbrukeren sjans til å klage eller flytte dataene sine til en annen tjeneste før vilkårene trer i kraft. Det må være et absolutt minimum at vi får beskjed om vilkårene endres. At dette kan gjøres uten å orientere brukerne er ikke holdbart, sier Myrstad.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

- Vanskelig å forstå

Forbrukerrådet er også kritisk til at Icloud-vilkårene består av over 8600 ord, og mener at innholdet i tillegg er uoversiktlig presentert og svært vanskelig å forstå.

- Skal veksten i bruk av skylagring fortsette er brukernes tillitt vesentlig. Dette innbyr ikke dagens avtaler til. Vi er overbevist om at alle parter vil være tjent med mer brukervennlige vilkår, sier Finn Myrstad, som mener det har utviklet seg et parallelt avtaleunivers på nett, der elementære prinsipper blir omgått, overkjørt og vridd på.

Han peker på at denne typen tjenester gjerne er internasjonale, og at stort sett alle nordmenn som har en Iphone benytter Icloud.

- Apple har dessuten en europeisk tilstedeværelse, og det er mydnighetenes oppgave å sørge for at tjenestene holder seg etteretlige og ansvarlige.

Økt bevissthet

Nestleder i Forbrukerombudet, Bente Øverli, er glad for at Forbrukerrådet har satt fokus på skytjenester og problemstillinger rundt vilkårene. Hun tror det vil bidra de til økt bevissthet hos forbrukerne rundt dette.

- Vi har imidlertid ikke mottatt klagen enda, og kan derfor ikke kommentere ytterligere rundt denne. Men vi vil lese Forbrukerrådets klage med stor interesse når vi mottar den, sier Øverli.

Hun vil ikke si noe om når klagen vil bli behandlet, og viser til at man vil vi ta stilling til det når Forbrukerombudet har mottatt og fått satt seg inn i klagen.

- EU følger saken nøye

I en kommentar fra EU-kommisjonens justisdepartement, heter det at man er positive til at det norske Forbrukerrådet prøver saken, og at man vil følge saken nøye.

- Hvis klagen blir tatt til følge av Forbrukerombudet og konkluderer med at vilkårene er i strid med loven, må det konkluderes med at vilkårene ikke er bindende, opplyses det.

Det presiseres at EU har satt ned en egen ekspertgruppe som skal se nærmere på og sikre trygge og rettferdige brukervilkår i nettskyen, deriblant klausuler av den typen Apple har lagt inn om å endre brukervilkår uten å måtte varsle brukerne i forkant.

Apple har valgt å ikke kommentere saken.

Finn Myrstad i Forbrukerrådet.