Små jenter spiller data - men ikke krig

Nesten 90 prosent av barn mellom ni og elleve år spiller dataspill. Det viser en undersøkelse forsker Berit Skog gjennomførte på årets Forskningstorg.

Saken oppdateres.

Hele 649 barn og unge deltok i undersøkelsen. Berit Skog er imponert over hvor kjappe de unge var til å fylle ut spørreskjemaet om data- og mobilvaner på pc-ene.



Det er kanskje ikke så rart. For de første resultatene av undersøkelsene viser at hele 84 prosent av guttene spiller dataspill, og 65 prosent av jentene. Ivrigst er barna mellom ni og elleve år.



- I denne gruppen er kjønnsforskjellen utvisket. 87 prosent av guttene spiller, og 88 prosent av jentene. Det viser at de yngste jentene henger med i teknologien, sier Berit Skog.



Men kjønnsforskjeller finnes det likevel - i valg av spill.



De mest populære spillene - særlig blant jentene - er de som ligger på nettet og gjerne er gratis. Blant kjøpespillene er Sims et typisk jentespill. Der skaper man sin egen verden, nærmest som et virtuelt dukkehus. Bare 22 prosent av guttene spiller Sims, mot 85 prosent av jentene. Jentene velger i svært liten grad spill som World of Warcraft, Counter-strike eller Warhammer Online.



En time daglig

Selv om undersøkelsen ikke er representativ, gir den et godt bilde av de yngstes spillvaner. Den største gruppen (67 prosent) var i alderen ni til 13 år. Nesten 40 prosent spiller mer enn en time daglig. - Samtidig er det ikke så mange storforbrukere av dataspill. Bare to prosent spiller mer enn fem timer daglig, sier Skog. Guttene bruker jevnt over litt mer tid på dataspill, men forskjellen er ikke veldig stor. Og når de unge blir spurt om foreldrene blir irritert over spillingen, er det bare 13 prosent som svarer klart bekreftende. Få ungdommer (fem prosent) mener dataspill har gått utover skolen, og enda færre (to prosent) sier de har avlyst avtaler på grunn av spillingen.





«Alle» bruker You Tube



Derimot scorer de positive utsagnene om dataspill høyt blant de unge. 66 prosent sier at de lærer å mestre utfordringer gjennom spillingen. 64 prosent sier dataspill er underholdende og 18 prosent mener de lærer å samarbeide.



Berit Skog undersøkte også ungdommens mobilvaner og deltakelsen i nettsamfunn. Disse dataene er ennå ikke ferdiganalysert.



- Noen trender har likevel avtegnet seg. Nytt er det at så mange unge bruker mobilen til å høre på musikk. I forhold til i fjor er det flere på Facebook. 84 prosent bruker You Tube og 57 prosent bruker Nettby. Mange lager sine egne hjemmesider. Det avtegner seg en generasjon som er svært aktiv på mange digitale fronter, sier forsker og førsteamanuensis Berit Skog ved NTNUs institutt for sosiologi og statsvitenskap.

(Foto: GEIR MOGEN)

Foto: GEIR MOGEN

(Foto: AGNETHE WEISSER)

Foto: AGNETHE WEISSER

Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?