Mye av fokuset rundt skolestart handler om hvorvidt barnet kan bokstavene og lese. Men det er ikke det viktigste. Vi gir deg en kjapp oversikt over punkter du bør ha tenkt gjennom før barnets første skoledag.

Språk

Å snakke godt norsk er en god start på skolehverdagen. Vanlige fraser for å hilse og ta farvel forventes at barnet kan. Barnet bør også kunne delta i en samtale om enkelt innhold. En viktig forutsetning for en god skolehverdag er at barnet også kan gi uttrykk for egne behov.

Kle av og på seg selv

Ved skoleårets begynnelse bør barnet klare å ta av og på seg yttertøy. Husk at barnet bør ha sko med borrelås eller annen enkel lukkemekanisme hvis det ikke kan knytte skoene selv.

For flink for skolestart?Har barnet konsentrasjonsvansker?- Ikke stress med tall og bokstaver

Do-trening

Det viker kanskje banalt, men lærere i barneskolen sier at det faktisk ikke er alle barn som har lært å gå på do alene når de begynner på skolen. Det sier seg selv at læreren ikke kan gå fra hele klassen for å følge enkeltelever på toalettet, så denne ferdigheten bør trenes på i god tid før skolestart.

Sitte stille

Aldri før har noen forventet at barnet skal sitte i ro over så lang tid som når det begynner på skolen. Klarer baret å sitte i ro i 20 minutter er det et veldig godt utgangspunkt ved skolestart.

Vente på tur

Dette er en viktig ferdighet som krever trening. I skolehverdagen skal barnet gjerne stille i kø for å gå inn i klasserommet, rekke opp hånden og vente på tur til å svare eller snakke, vente på tur til å vaske hendene og så videre. Dette er vanskelig for mange, og det kan være lurt å bruke god tid på å øve.

Dele meg seg

At noe så enkelt som å dele kan oppleves så vanskelig for mange barn kan være vanskelig for voksne å forstå. Men husk at barnet lærer gjennom erfaring.

Konsentrere seg

Det å sitte stille og det å konsentrere seg er to sentrale, men også vanskelige biter som må falle på plass tidlig for at barnet skal finne seg til rette på skolen, trives og lære. Bruk god tid på aktiviteter barnet liker å gjøre. Da vil det også lære å konsentrere seg.

Slik blir du lærerens yndlingSlik får du en god SFO / AKS-start

Fysiske ferdigheter

Hinke, hoppe, kaste og motta ball, holde blyanten riktig, bruke saks, betjene cd- og dvd-spiller og enkel bruk av pc lister flere skoler opp som ønsker til hva barnet skal kunne ved skolestart i sine brev til førsteklassingene.

Empati

Forståelse og respekt for andres følelser er viktig i sosial omgang med andre barn.  Det gjør det også mye enklere for barnet å få venner.

Bokstaver og tall

Ved skolestart kan noen barn lese, men de fleste skoler ønsker at barn i det minste kjenner til bokstaver, kan navnet på noen av dem og vet hva de brukes til. Det er en stor fordel om barnet kan skrive sitt eget navn. Det forventes at barnet kan telle minst til ti, og at det også skjønner hva tallene innebærer av mengde og antall.

Former og farger

Barn som kan tegne enkle figurer som for eksempel firkant, trekant og sirkel har gode forutsetninger ved skolestart. Det er også bra om barnet kan tegne et menneske. Barnet bør kjenne de vanligste fargene og bruke riktig navn på dem.

Historier

Barnet bør vite hvordan man leser i en bok, selv om det ikke mestrer ferdigheten selv ennå. Det er fint om barnet kan gjenfortelle en historie det har lyttet til, og gjerne også selv fortelle en kort historie. Barnets evne til å lytte til høytlesning er også viktig. Mye av læringen i skolen skjer ved å lytte.

Sanger, rim og regler

En felles referanse til norske barnesanger, rim og regler er godt å ha med seg ved skolestart. Ofte møter barn igjen sanger og vers det kjenner hjemmefra eller fra barnehagen. Det gir både en følelse av fellesskap, mestring og fellesskap.

Tidsbegrep

Forståelse av tid er komplekst og abstrakt og vanskelig for barn å forstå. Gjør det så enkelt du kan. Hva spiste vi til middag i går? Hvem skal vi besøke i helgen? Ved å snakke om ting i fortid og fremtid lærer barnet både tidsbegreper, forståelse av tid og ulik bøying av språket.

Forstå og følge instrukser

Skolehverdagen består av mange beskjeder og instrukser, særlig når en aktivitet skal avsluttes og en ny påbegynnes. Det samme gjelder når felles oppgaver presenteres eller barna får beskjeder i fellesskap. Hvis barnet forstår slike instruksjoner og beskjeder har det et godt grunnlag.

Dette gjør du i innspurten til skoleåret

  • Få inn daglige rutiner, søvnrutiner. Gjør også til en fast regel at sekken pakkes klar om kvelden.

  • La barna bli med og handle ting til skolestart.

  • Besøk skolen: Et besøk til skolens område kan være med på å gjøre barnet kjent med miljøet det skal gå i. Da blir ikke alt nytt den første dagen, og barnet vil føle seg tryggere. Mange barn får denne tilvenningen gjennom SFO eller AKS.

Artikkelen er skrevet av Babyverden.no

Kuleramme kan hjelpe når regning skal læres.