I en koselig bakgård rett inn fra travle Hegdehaugsveien i Oslo sitter innehaveren av Marthes lekestue på trappen.

Hun er omgitt av eksklusive leker som komplett fort kommer opp i en samlet sum av 40 000 kroner.

Et engelsk dukkehus , en ærverdig, håndlaget Käthe Kruse-dukke, et eksemplar av gode, gamle Steiff's teddybjørn – begge fra Tyskland - og nylig flybåren fra Paris: En karusell i vintagestil som spiller «Hark! The Herald angels sing».

Innehaver Marthe Lunde anslår at hun selger rundt ti dukkehus i prisklassen 3000 til 10 000 kroner oppunder jul.

- Vil man ha standard, enkelt møblement i alle rom, opplegg for lys og lamper, nærmer vi oss 12-13.000 kroner til, forteller hun.

Dukken koster 10 000, teddybjørnen 4000 og karusellen 3000 kroner.

- Hvem kjøper dette til jul? Noen er veldig opptatt av tradisjon, andre har samlemani mens andre igjen bare har veldig mye penger, legger hun til.

Nær 3000 kroner fra foreldre og besteforeldre

En ny undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB viser at norske barn kan forvente å få julegaver for svimlende 11, 5 milliarder i år.

I snitt får barn (under 18 år) gaver for tilsammen nær 3000 kroner fra foreldre og besteforeldre, henholdsvis 1888 kroner og 1068 kroner.

Fedre bruker noe mer penger på egne barn enn mødre, bestemødre noe mer enn bestefedre på barnebarn.

Siden 2006 har gavebeløpet fra foreldre økt med 44 prosent.

Høyest sum brukes på eldre barn (over 18 år) som ikke lenger bor i husstanden, snittet ligger på 1988 kroner.

Samtidig synes hele 64 prosent at kjøpepresset i forbindelse med julen er stort, andelen er noe høyere blant dem over 40 år.

45 prosent sier seg enig eller delvis enig i at de synes barna i familien og omgangskretsen får for mange julegaver.

  • Har du barn? Da vil vi gjerne ha din hjelp. Svar på BTs førjulsundersøkelse her.

- Voksne mer opptatt av beløpet enn barna

- Voksne er mer opptatt av beløpet enn barna selv. Vi har en lei tendens til å prøve å komme innenfor et satt gavebeløp som gjerne er høyt, derfor lapper vi gjerne på med flere gaver. Gavehaugen under juletreet blir enormt stor. Det burde holde med én fin gave. Små barn særlig vil ikke bli noe mindre glad for en gave til 200 kroner sammenlignet med en gave til 1000.

Det sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl. Når beløpene blir så høye hos særlig foreldre og  besteforeldre, mener hun det kan handle om et ønske om å være den som gir den fineste gaven til barnet.

- Disse som kjøper veldig dyre gaver som i eksemplene her, hmm, hvordan skal jeg formulere meg:

Kanskje handler det litt om å sette prislapp på populariteten, spør hun.

- Man ønsker så sterkt å være populær hos barn eller barnebarn, eller man ønsker å se den gleden hos barna når de får noe de har ønsket seg, legger hun til.

- Hvorfor er det et sånt misforhold, halvparten av oss nikker gjenkjennende til kjøpepress, men vi fortsetter i samme leia?

- Vi kommer inn i en ond spiral og vi bruker andre som unnskyldning. De andre gir så og så mye, så vi fortsetter og bygger opp under eget kjøpepress. Men barn forstår mer enn vi tror, julen er en gyllen anledning til snakke med dem om verdien av penger. For større barn gjelder det å bygge ned forventningene. En Ipad koster mye, forklar barnet at den kommer flere i familien til å spleise på, eller gi penger og så må de spare resten selv, råder Sandmæl.

Har du tips til temaer vi bør skrive om? Ta kontakt her

Kjøper leker som kan arves

Sprells filial litt lenger opp i gaten spesialiserer seg på treleker. De merker også nå før jul at foreldre-, og  særlig besteforeldregenerasjonen, liker å plukke ut gode kvalitetsleker som barna kan ha lenge, men som også fint kan arves.

- Dukkehusene fra Le Toy Van er blant de dyreste lekene hos oss. Inkludert møbelpakker kommer kan raskt opp i noen tusenlapper. De nostalgiske og tidløse tråbilene befinner seg også i vår øvre prisklasse. Begge disse selger vi mye av nå fremover, forteller daglig leder Tove Rødland.

-  Det måtte være noe veldig fint

Marthes lekestue, som byr på alt fra det helt enkle og rimelige til eksklusive leker, tiltrekker seg en del turister, forretningsreisende og ambassadepersonell.

- I formiddag kom en far inn, han hadde dårlig tid og ville ha noe til døtrene sine i hjemlandet, det måtte være noe veldig fint. Jeg endte opp med å lage to goodybager, hver til et par tusen kroner, forteller hun.

Den typiske kjøperen er nostagikeren - og ikke minst besteforeldregenerasjonen.

- Steiff's teddybjørn for eksempel er fra rundt 1903. Mange husker den fra sin egen barndom og har som tradisjon å gi en til hver av barnebarna.

- Hva tenker om kunder som kjøper veldig dyre gaver til barna sine?

- Jeg synes det er hyggelig når folk tenker litt tradisjon og nostalgi til jul, heller enn plastikk. Men enkelte ser kun på høy pris, det er litt crazy. Det har hendt, når jeg har hørt hvor gammelt barnet er som skal få gaven, at jeg har anbefalt noe rimeligere.Jeg syns at gaver til små barn bør være noe som det kan gå an å miste i bakken, sier Lunde.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egenFacebookgruppe og Twitterprofil forFamilie og oppvekst

Les også:

- Førjulstiden er blitt til en 24 dagers gavebonanza

Dette er årets advenstkalender-sparetips

Et dukkehus fullspekket med miniatyrmøbler og detaljer. Prisen er langt fra miniatyrisk, én lampe koster 200 kroner. Foto: KRISTINE GRUE LANGSET
Marthes lekestue tiltrekker seg utenlandske turister, forretningsreisende og ikke minst besteforeldre. Foto: KRISTINE GRUE LANGSET
Dukkehus med møbelpakker fra Le Toy Van koster flere tusen kroner hos Sprell, men selges som bare det nå før jul. Foto: KRISTINE GRUE LANGSET