Porselenet og stentøyet som støver ned i skapet kan være svært verdifullt for samlerne. Nylig ble et kaffeservice fra Figgjo, Marie grønn, solgt for 11.000 kroner, ifølge Samler.no. Et dukkeservise fra mellom 1915 og 1920 ble solgt på auksjon for 18.500 kroner i november, og en eggeoppsats for 2600 kroner. Begge fra Porsgrund Porselænsfabrik.

Se listen over verdifullt porselen nederst i saken.

- Her om dagen gikk en smykkeskål i porselen med sol i midten for 14 000 kroner, det var to potensielle kjøpere som ikke ga seg. En platte formet som et skjold med bilde av Fridtjof Nansen og deltakerne til en ekspedisjon gikk for 19 000 kroner, sier Kjell Egil Larsen.

Larsen er porselensekspert, og har tidligere jobbet på Porsgrund Porselænsfabrik i 30 år. Sammen med Josef Halvorsen har han skrevet boken «Gammelt Porsgrund Klenodier verd å eie».

- Folk har mye verdifullt porselen

- Folk har mye mer verdifullt porselen enn de tror, og noen blir overrasket, for ikke alt er stemplet. Fra Porsgrund finnes det for eksempel mye verdifullt, ustemplet porselen fra begynnelsen av 1900-tallet. En danske jeg hjalp med vurdering hadde kjøpt en kjenge for en hundrelapp en gang, en dyp skål med et nordisk hode på hver side av skålen. Kjengen er verdt 3000-4000 kroner nå, dansken ble kjempeglad da han oppdaget verdien, sier Larsen.

De eldste Porsgrund-gjenstandene går fremdeles høyt. Har du et helt, gammelt barneservise kan det gå for skyhøye priser, DetRiflede fra Tias Eckhoff og Spire fra Konrad Galaaen er også verdifullt.

Utgåtte serviser fra Porsgrund, som Maud og Polergull, øker i pris siden folk supplerer det de ikke får tak i lenger.

Kaffekanner pleide å gå høyt i pris, men har sunket noe i verdi de siste årene.

- Årsaken er at svenskene også har funnet ut av verdien, og sendt mye til Norge. Man er helt avhengig av hva samlerne vil ha. Plutselig kan en gammel, nydelig kopp med skål selges for flere tusen kroner, sier Larsen.

- «Nordisk» går kjempehøyt

- Fra serien Nordisk fra 1905 og oppover til omtrent 1920 finnes det mange verdifulle gjenstander, som stammer fra da Norge ble selvstendig. Drikkekar, krus og mugger med nordisk mønster går kjempehøyt, sier Larsen.

Han anbefaler folk å vurdere affeksjonsverdien før de selger unna. Selv ville han beholdt arvestykker fra beste- og oldeforeldre, men solgt porselen man ikke har noe forhold til.

- Det er også veldig viktig at objektene er hele og fine, for prisen påvirkes voldsomt av slitasje. Er det skår eller hakk i porselenet faller prisen, sier Larsen.

Populære serviser fra Figgjo

Bjørn Fr. Anderssen driver «Antikvitet og Auksjonsforretning» i Trondheim. Han forteller at trendene skifter fort, og at folk nå ønsker seg fajanse fra 60- og 70-tallet.

- Kaffekoppene og kaffekannenes storhetstid er over. Folk vil ha deler til servisene de har fra før. Stavangerflint, Figgjo og Egersund Fayancefabrik er populært hos den yngre garden, og vi strekker oss langt for å få tak i dem, sier Anderssen.

- Clupea fra Figgjo går høyest nå, men for noen år siden var det Bambus fra Figgjo som gjaldt, sier Anderssen.

Han opplever at hele serviser fra 20-40-tallet går for en slikk og ingenting, selv om det er eksklusive saker som Rosenthal. Noen gamle middagsserviser er vanskelige å selge fordi middagstallerkenene er mindre enn folk ønsker seg i dag.

Kaffeservisene er enklere å selge, erfarer Anderssen.

- Her om dagen var jeg på et loft og fant et gammelt, fint teservise fra 1820. Det bare stod der. Det kommer til å selges for et par tusen kroner, sier Anderssen.

Se etter navn og merking

Blomqvist Kunsthandel selger en del porselen på kommisjon. Senior antikvitetsekspert Trond Schøning i Blomqvist forteller at det er noen ytterst få designere som peker seg ut.

- I Norge er Porsgrund viktigst, i tillegg til Figgjo og Stavangerflint, og Egersund fajanse.

- Jeg ser at alderen på gjenstandene er viktig, men kvaliteten og at det er riktig fabrikk betyr kanskje mest. Gjenstandene trenger ikke være fra de største fabrikkene, noen av de mest verdifulle er fra små, tyske fabrikker. For eksempel kan en sjelden figur fra tyske Meissen koste flere hundre tusen kroner, sier Schøning.

Tror du at du eier verdifullt porselen? Se nøye på navn og merking. Noen navn og fabrikker er spesielt betydningsfulle.

Det mest ettertraktede porselenet og stentøyet

Her er listen over det mest verdifulle porselenet:

Porsgrund Porsælensfabrik:

- Folk samler systematisk på Nordisk, spesielt delene fra mellom 1905 og 1914. Porselenet var kostbart og delvis håndmalt, i en ganske voldsom rosemalt stil. Ivrige samlere har betalt opptil 8000-10.000 for en fyrstikkeskeholder, mens en stor mugge ikke trenger å koste mye. Sjeldenheten betyr alt.

- Gjenstander tegnet for Porsgrund av Thorolf Holmboe på 10-20-tallet er samleobjekter. Holmboe var en av de første norske designerne i moderne forstand. Han laget blant annet store vaser og bordlamper med underglasurteknikk.

- Hans Flygenring laget mange viktige objekter på 1920-tallet, men står i skyggen av Nora Gulbrandsen.

- Nora Gulbrandsen var kunstnerisk leder ved Porsgrunds Porselænsfabrik 1928-46 og satte sitt umiskjennelige preg på fabrikkens produksjon som dermed representerer noen av de klareste uttrykk for funksjonalismen innen norsk kunstindustri. Hennes gjenstander er i stor grad samleobjekter, spesielt kolleksjonen fra parisutstillingen i 1937. Gulbrandsen designet også en del praktgjenstander for tyskerne under krigen, veggplatter og vaser bestilt av Terboven i 30-talls art deco-stil med ulike tyske symboler – disse er ettertraktede samlerobjekter for flere grupper av samlere, både våpen- og porselenssamlere. Etter krigen sluttet hun å jobbe for Porsgrund.

- Konrad Galaaen og Tias Eckhoff er store navn etter Gulbrandsen. Spesielt kjent er Eckhoffs Det Riflede, og Galaaens Spire. Viktig er også kaffe- og teserviset Regent fra 1961.

Egersund Fayancefabrik:

- Andreas Ollestads vaseproduksjon i jugendstil i brunt, gul, rødt og oransje fra cirka 1900 er samleobjekter.

- Gjenstander fra Theodor Friestad er også samleobjekter. Tingene er i jugendstil, men litt mer hverdagslige og praktiske enn Ollestads.

- Gjenstander formgitt av Thorbjørn Feyling på 30-tallet er også populære for samlere.

Figgjo og Stavangerflint:

- De mest interessante objektene er fra 50-60-tallet. Serviser som Bambus og Culpea kjøpes av unge og relativt unge mennesker fordi de er kule, freshe og retro. Servisene kjøpes for å brukes.

Tyskland:

- Meissen var den første fabrikken i Europa som begynte å lage ekte porselen, på begynnelsen av 1700-tallet. Tyskland er viktig i porselenssammenheng.

England:

- Wedgwood er nok den viktigste engelske. Produksjonen startet på 1700-tallet, og er kanskje mest historiske kjent for det uglasserte porselenet med innfarvet gods – dvs. typer som Basaltware som er sort, og Jasper i lyseblått og hvitt.

Frankrike:

- Sevres er den kongelige, statlige fine fabrikken i Frankrike. Det samles på objekter fra Sevres. De typiske fargene er to spesielle lysere og mørkere blåtoner, som ofte brukes som bunnfarger i dekoren.

Danmark:

- Den kongelige porcelænsfabrik har flere samleobjekter. Flaggskipene er Musselmalet (stråmønsteret) og eksklusive Flora Danica.

- Fra Bing & Grøndahl er spesielt porselensfigurene samleobjekter.

Sverige:

- Gamle gjenstander fra Rörstrand og Gustavsberg kan være verdifulle samleobjekter. Kjente kunstneriske medarbeidere på Rörstrand har vært Edward Hald, Gunnar Nylund, Carl Harry Stålhane, Hertha Bengtson og Marianne Westman.

Russland:

- I Russland er det mange flotte porselensfabrikker, som har produsert helt fantastiske ting. Etter at muren falt steg objektene i verdi, men verdien påvirkes av keiserlig eller adelig tilknytning. Tallerkener eller deler fra enkelte keiserlige serviser kan være verdt flere hundre tusen kroner.

Kina:

- I Kina er det et enormt marked for porselen, det var her alt startet. Mange samler på kinesisk porselen, men dette er en helt annen verden, både kulturhistorisk og markedsmessig, enn det europeiske porselenet. Kvalitet og spesielt alder har veldig mye å si. Kinesisk porselen i samlesegmentet er sjelden bruksgjenstander, som for eksempel Figgjo, men rene samlegjenstander.

Fakta om porselen

«Ekte» porselen er laget med kaolinleire (opprinnelig en feltspat-leire utvunnet i Gaoling, i provinsen Jiangxi i Kina), og vil kunne være gjennomskinnelig i en tynn masse. Ellers finnes det gradvise tekniske forskjeller, fra det rene leirgodset, som vil få et brunt terrakottafarget gods, ofte kalt fajanse, og ulike mellomkvaliteter som flintgods, stengods og så videre.

Forsøk på å fremstille porselen i Europa førte omsider frem i 1709 da J. F. Böttger fant en metode, og i 1710 ledet opprettelsen av den tyske Meissen-fabrikken. Hemmeligheten kunne ikke bevares lenge. En porselensfabrikk ble grunnlagt i Wien 1718, og etter hvert gikk de fikk de fleste fyrstene en porselensfabrikk innenfor sitt område.

Danmark-Norge fikk sin porselensfabrikk så sent som i 1772 – Den Kongelige Porcelainsfabrik i København. Den første norske porselensfabrikken kom i drift i Porsgrunn i 1887.

Kilde: Trond Schøning

Denne kjengen fra Porsgrunds "Nordisk" kostet en kjøper 9000 kroner. Desto sjeldnere, desto høyere går delene fra "Nordisk". Foto: Blomqvist Kunsthandel
"Det riflede" fra cirka 1949 er attraktivt for samlere. Foto: Blomqvist Kunsthandel