Det skriver butikkjeden på sine hjemmesider. Det betyr at Rema 1000 har klart å nå målsettingen sin om palmeoljefrie matvarer i 2014.

Rema 1000 skriver blant annet. at «De globale klimaendringene er et felles ansvar, der vi alle må bidra. REMA 1000 kan ikke redde regnskogene på egen hånd, men vi vil gjøre alt vi kan for å bidra til bærekraftige løsninger.»

Bare matvarer

Butikkjeden har jobbet med å fjerne palmeoljen fra matproduktene i tre år. De presiserer at dette gjelder kun matvarene, men at de vil fortsette å redusere det i de resterende produktene.

«Vi har også ambisjoner om å fjerne palmeolje i absolutt alle egne varer, ikke bare matvarene. Dessuten forsøker vi å påvirke våre leverandører til å redusere forbruket av palmeolje, og har blant annet takket nei til en rekke nyheter fordi de har inneholdt palmeolje.»

Regnskogfondet jubler

En rekke norske selskap har blitt kritisert for bruken av palmeolje i produktene sine av miljøorganisasjoner, som de mener er en av årsakene til ødeleggelsene av regnskogene i Malaysia og Indonesia. Orkla-konsernet ble blant annet kåret til «Årets miljøversting» for 2013 av Fremtiden i våre hender, men dagligvareprodusenten har også varslet at de vil fjerne palmeoljen i produktene sine innen 2017.

Nyheten blir tatt godt i mot hos Regnskogfondet, som siden 2012 har drevet en aktiv kampanje mot fjerning av palmeolje.

- Vi gratulerer REMA 1000 med den store jobben de har gjort for å fjerne palmeoljen fra alle sine egne matvarer, og vi ønsker velkommen det videre arbeidet med å fjerne palmeoljen fra også andre produkter. Dette mener Regnskogfondet vil føre til færre nye oljepalmeplantasjer og mindre rasert regnskog, sier kampanjeansvarlig i Regnskogfondet, Ane Schjolden, som en kommentar på Regnskogfondets hjemmesider.