- Living har villedet forbrukerne til å tro at varene er redusert i pris, når de ikke er det, sier forbrukerombud Gry Nergård til Aftenposten.no.

Forbrukerombudet mener møbelkjeden Living gjennom flere salgskampanjer har gitt inntrykk av at varer er nedsatt i pris, uten at de kan dokumentere at «før»-prisen de opererer med, er reell.

- Dette bryter klart med markedsføringsloven, sier Nergård.

Forbrukerombudet har i lengre tid arbeidet med å stanse villedende markedsføring i møbelbransjen, og tidligere har både Skeidar, som eier Living, og Bohus fått forbudsvedtak mot seg for lignende regelbrudd. Nå er det møbelkjeden Living sin tur.

Lovet bedring

Butikkene plikter å oppgi førpris eller avslag i prosent når de har salg. Dette skal sikre at kundene er trygge på at varen virkelig er nedsatt i pris, og hvor mye.

For å sikre at prisen varen sammenlignes med er reell, kreves det at butikken skal ha solgt et visst antall av varen til originalpris i løpet av de siste seks ukene.

Ifølge Forbrukerombudet har Living i salgskampanjer de siste årene gjentatte ganger brukt førpriser som viste seg ikke å være reelle, og oppgitt villedende kampanjeperioder. Samtidig har kjeden ved flere tilfeller bekreftet skriftlig overfor ombudet at den kjenner til at dette er lovstridig, og lovet at praksisen skulle stoppes.

Gjentatte feil, fortsatt ingen bot

Til tross for dette gjentok Living samme feil under to salgskampanjer i sommer. Konkurrenten Bohus klaget kjeden inn for Forbrukerombudet.

- Living har innrømmet brudd på bestemmelsene gjentatte ganger. Hvorfor kommer dere med vedtak først nå?

- Ifølge markedsføringsloven skal Forbrukerombudet først søke å få til en frivilling ordning gjennom diskusjon. Når vi mener at de ikke vil eller klarer å overholde dette, fatter vi vedtak. Og da sier loven at dersom de bryter dette, utløser det tvangsmulkt, forklarer fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

- Hvorfor er det så vanskelig for Living å overholde disse reglene?

- Dette har vært et problem i det siste i hele møbelbransjen. De har så hyppige og så lange kampanjer at det ofte kan bli vanskelig å finne en reell førpris. Men da får de heller droppe kampanjene, sier Gjedrem.

«Menneskelig svikt»

Living, hvor tidligere fotballproff Martin Andresen er medeier og daglig leder, erkjente i et brev til Forbrukerombudet i september at selskapet i løpet av sommersalget igjen hadde oppgitt villedende kampanjeperioder.

- Dette skyldes menneskelig svikt og er intet forsøk på å villede forbrukeren, skriver Living i brevet, og understreker at selskapet har skjerpet sine rutiner.

Nye overtramp vil fra nå av koste kjeden dyrt; da må selskapet betale tvangsmulkt på én million kroner. Living har fått tre ukers frist på å anke vedtaket.

Innkjøpsdirektør Bodil Myhrvold i Skeidar Living Group bekrefter at kjeden vil bruke tiden frem til fristen til å gjennomgå saken.

- Skeidar og Living slo seg sammen i slutten av 2011 og brevet som nå er mottatt, viser også til en sak fra før sammenslåingen av selskapene som vi ikke kjenner til. Før vi kan kommentere dette, må vi først gjennomgå saken i sin helhet, sier hun til Aftenposten.no.