Har du noen gang blitt frastjålet bankkortet? Da kan det lønne seg å lese videre.

Det er snart ferie og tap av bankkort vil alltids legge en demper på feriehumøret. Er du uansvarlig, kan du ende opp med å dekke alt.

– Mange forbrukere blir overrasket når de oppdager at banken kan holde dem ansvarlig for hele eller deler av misbruket. For å unngå en slik overraskelse er det viktig at man er sitt eget ansvar bevisst og tar nødvendige forholdsregler, sier forbrukerombud Gry Nergård

Har du du handlet uaktsomt kan du måtte punge ute med en egenandel på 1 200 kroner. Har du vært grovt uaktsom kan regningen ende på 12 000 kroner.

Heldigvis finnes det gode råd for å redusere risikoen og begrense skaden hvis du skulle være ute for uhellet. Blir kontoen tømt av uvedkommende, er det avgjørende om du har tatt vare på kort og kode på en god måte.

Noen typiske tilfeller der kunden selv må bære en større del av tapet:

  • Koden er skrevet ned og oppbevart sammen med kortet.

  • Kunden kontrollerer ikke beløpet før man taster koden eller signerer.

  • Man melder ikke fra til banken i tide for å sperre et mistet/stjålet kort.

Slik unngår du å bli lurt:

  • Ikke skriv ned koden.

  • Skjul koden når du skal taste den i minibank eller betalingsterminal.

  • Sørg for å ha nummeret til bankens sperretjeneste tilgjengelig.

  • Ikke slipp kortet av syne på restauranter eller andre brukersteder.

  • Sjekk saldo jevnlig og i hvert fall når du kommer hjem.

  • Meld umiddelbart fra til banken dersom du registrerer mistenkelige transaksjoner på kontoen.

  • Kontakt banken omgående for sperring av kort/konto dersom kortet ditt blir stjålet, eller på en annen måte blir borte.

Kilde: Forbrukerombudet