- Velger man en elektrisk Peugeot Partner varebil i stedet for en dieseldrevet, vil man i løpet av fem år ha spart miljøet for 9,9 tonn CO og 10,1 kg NO sier Tom Jensen i Sparebank1 Bilplan.

- Ut fra dagens avgiftssystem vil den dieseldrevne varebilen for den samme perioden ha driftsutgifter på 406000 kroner, mens elutgaven vil ha tilsvarende utgifter på 334000 kroner. Med andre ord sparer bedriften 72000 kroner.

Bilplan er et biladministrasjonsselskap med hovedkontor i Trondheim. Selskapet administrerer over 3000 biler. Kundene er fra den lokale håndverkeren med noen få biler til konsern med flere hundre biler.

Miljøvennlige biler

- Vår oppgave er ikke å si at man må kjøpe den eller den bilen. Vi kan gi råd om hvilke biler som er miljøvennlige. For noen kan elbil være et god alternativ, understreker Jensen.

Han legger til at det synes å være bred enighet om at utslippet fra bilparken må reduseres vesentlig. En elbil slipper både moms og engangsavgift. Fordi det produseres så få elbiler, er elbil likevel dyrere i anskaffelse.

Bak tallene

Ifølge Bilplans oversikt koster det over en femårsperiode 2851 kroner i måneden å leie en Peugeot Partner diesel, mens det for en tilsvarende elutgave koster 3884 kroner før moms.

- Men så begynte vi å bore dypere i hva bilholdet egentlig koster, og da ble resultatet et annet, sier Jensen.

Hva kan den enkelte bedrift gjøre for å redusere utslippene fra bilparken? Bedriftene beholder tradisjonelt varebiler lengre enn personbiler før de byttes ut, og eldre biler forurenser mer enn nye. Gjennom miljørapportene Bilplan utarbeider for kundene ser man at det reelle CO-utslippet vanligvis er høyere enn bilprodusentenes egne tall.

Fordelene beholdes

Ved å bytte ut en eller flere av firmaets kjøretøy med elkjøretøy, sparer man miljøet. Mens en dieselbil forurenser, har en elbil ingen utslipp av skadelige miljøgasser.

- Gjennom klimaforliket på Stortinget er elbiler sikret dagens fordeler ut 2017 eller inntil 50000 registrerte elbiler. Det innebærer gratis parkering på offentlig sted, gratis kjøring i bomringen og adgang til kollektivfelt. Bedriften sparer både tid og penger. Vel å merke hvis man ikke er avhengig av å kunne kjøre lange strekninger uten å måtte lade eller om man er avhengig av firehjulstrekk.

Tom Jensen viser til at elbiler har lavere utgifter til strøm enn dieselbiler har til drivstoffutgifter. Elbiler har lavere forsikring, lavere årsavgift samt mindre utgifter til service og vedlikehold.

Lavere firmabilskatt

- I anbudskonkurransen stiller du sterkt når du kan vise til at bedriften har et godt miljøregnskap.

Jensen understreker også at grunnlaget for firmabilskatten er 50 prosent lavere for elbiler. Det kan åpne for at bedriftene og den ansatte kan vurdere å benytte elbil på fritiden, som for eksempel å hente barn i barnehagen.