Årets mest Oscar-nominerte film er slett ikke den beste. Den har kvaliteter nok til at den kan stikke av med noen av de gjeveste, selv om det kan framstå som noe i nærheten av en svindel om den snyter «12 Years A Slave» eller «Gravity» for Oscar for beste film. Som underholdende hvem-lurer-hvem-drama til kostyme- og frisyrefest fra slutten på 70-tallet har «American Hustle» en god del for seg.

Løs basert på en sann historie er filmen en historie om en utrolig blanding av politi og røver, av politikere og mafia, med en fiktiv oljesjeik i bakgrunnen. Christian Bale spiller en svindler som lar seg presse av en politimann spilt av Bradley Cooper til å rigge et opplegg som skal avsløre korrupte politikere.

I miljø og tidsbilde ligger filmen opp mot Martin Scorseses «The Wolf Of Wall Street». I bruk av musikk og typetegning kan David O. Russell minne om en yngreScorsese. Filmen viser at Russell er i ferd med å bli ledende på solid amerikansk mainstreamfilm. Hans Oscar-vinner fra i fjor, den originale romantiske komedien «Silver Linings Playbook» stakk hakket dypere. Som der varter han opp med det Martin Scorsese sliter med: Svært gode kvinneroller.

Mye av omtalen av «American Hustle» vil handle om magen og tupeen til Christian Bale og krøllene til Bradley Cooper. Bale er fantastisk, men det er sannelig også Amy Adams og Jennifer Lawrence som henholdsvis hovedpersonens elskerinne og kone. Etter Philip Seymour Hoffmans tragiske bortgang er det ikke mange skuespillere i Hollywood som matcher registeret til Adams. Se rollen hennes her opp mot den i kinoaktuelle «Her» (også er nominert til årets beste film), og det er bare å gi henne pris. Jennifer Lawrence er den raskest voksende filmstjernen for øyeblikket. Rollen som «dum blondine» i maskulin 70-tallshistorie kan virke som en hån mot hennes styrker og talent, men måten hun takler den og forsvarer sin karakter på, understreker en av de fremste kvalitetene til «American Hustle»: Spennet mellom det du tror du ser og hvor du egentlig har personene.

Smarte, lekne hvem-lurer-hvem historier har dessverre hatt synkende status i Hollywood, til tross for at både «The Sting» (1973» og «The Usual Suspects» (1995) scoret hos Oscar . «American Hustle» byr på noen av vår tids beste skuespillere i en skikkelig røverhistorie, lekkert lydsatt fra Duke Ellington og Steely Dan til Elton John. Det gir ikke årets beste film, men en lekent underholdende og ganske god en.