Det var en stolt gudmor Bente Meek, mangeårig ansatt i Boa Offshore, som kunne dynke reetablerte Nordenfjeldske Dampskibsselskap AS (NFDS) sitt første supplyskip, «Boa Bison», i champagne ved cruisekaia i Trondheim i ettermiddag.

- Dette er en stor dag fos oss, det har vært en lang vei å gå. Vi har foreløpig ikke noe oppdrag for båten, men det skal vi ordne, sier Ole T. Bjørnevik, eier i både Boa og NFDS.

6000 tonn

Ankerhåndteringsfartøyet er 91 meter langt og 22 meter bredt, veier 6000 dødvekttonn og har en prislapp på nærmere 700 millioner kroner.

Utrustningen av «Boa Bison» er fullført ved nyetablerte Noryards Fosen i Rissa. Verftet skal også stå for bygging av søsterskipet «Boa Jarl», byggenummer 84 som først kommer til Fosen i høst fra skrogverftet i Kina. Dette skal leveres mai 2015.

Verdens kraftigste vinsj

- Det er et meget avansert skip vi har bygd. Det er ingen skip i verden i denne klassen som har en så kraftig vinsj, sier verftssjef Anders Straumsheim ved Noryards Fosen

Verftet i Rissa er nå helt avhengig av byggeoppdragene fra Nordenfjeldske i en etableringsfase med ny utenlandsk eier. Den ukrainske oligarken Kostjantin Zjevago vil trolig i løpet av kort tid overta aksjemajoriteten i verftet på Kvithyll gjennom selskapet Calexco fra Bergen Group.

Som Adresseavisen skrev tidligere i vår vil det bli et opphold i virksomheten ved NorYards frem til høsten i påvente av at det andre Boa-skroget kommer til Rissa. Ledelsen signaliserte også at det ville bli en nedbemmaning av staben. I forrige uke ble dette tallfestet til 54 ansatte må gå og 170 asantte blir permittert.

Foto: Dan Ågren