Tyin tegnestue i Trondheim er det eneste arkitektkontoret i Skandinavia som er funnet verdig til å være med på hovedutstillingen under Arkitekturbiennalen i Venezia.

Da det prisbelønte, lille kontoret kom gjennom det trange nåløyet, tenkte de raskt at Rissa videregående skole måtte være med på laget. Nå er over femti elever i god gang med å bygge en tolv og en halv meter lang installasjon. Den får en svært iøynefallende plassering når biennalen åpner i slutten av mai.

Tyin tegnestue vant en prestisjefylt arkitekturpris allerede memns de var studenter på NTNU.

Installasjonen som nå tar form i Rissa, blir plassert rett innenfor hovedinngangen på biennalen og blir noe av det første publikum får øye på.

Over 200 000 publikummere

Langt over 200 000 gjester pleier å besøke arkitekturbiennalen. Den er både en stor turistattraksjon og et sted der arkitekter fra hele verden henter faglig påfyll. 88 arkitektkontor fra hele verden er valgt ut til å delta i hovedutstillingen.

Tyin tegnestue skaper oppmerksomhet om ung, norsk arkitektur.

- Dette er veldig artig, veldig interessant og svært lærerikt. Vi må være så ekstremt nøyaktige at det er snakk om brøkdeler av millimeter, sier Ronja Mælan, en av de entusiastiske elevene som står bøyd over boremaskiner og kappsager i Rissa når Yashar Hanstad og Andreas G. Gjertsen i Tyin tegnestue kommer på besøk.

De er glade for å få god og kyndig hjelp.

Blant mange andre prosjekter har Tyin tegnestue gitt en 60-tallsbolig på Byåsen et høyst uvanlig tilbygg.

Arkitektene lærer av elevene

- Vi har hatt kontakt med Rissa videregående skole tidligere, og siden vi er opptatt av koblingen mellom arkitektur og håndverk, henvendte vi oss til dem for å få hjelp. Vi lærer minst like mye av elevene som de lærer av oss, sier duoen.

Tyin tegnestues bidrag til Venezia-biennalen er samtidig en smakebit på et stort arbeid som de forbereder på Senja. Som en del av Statens vegvesens prosjekt Nasjonale turistveier skal en 250 meter lang molo på Senja bli en turistattraksjon. Tyin tegnestue har fått oppdraget med å omskape hele moloen; bygge benker, utsiktspunkter, venterom og toalett.

Tidspress og strenge krav

- Utstillingen i Venezia passer oss perfekt. Der får vi anledning til å teste ut en bit av Senja-prosjektet i formatet én til én. Det vi holder på med sammen med Rissa-elevene, blir dermed et ekte prosjekt, både for dem og oss, sier Hanstad og Gjertsen. Siden installasjonen som skal til Venezia er så nært knyttet til prosjektet på Senja, har den fått navnet «Molofunksjonell».

Rissa videregående setter også stor pris på samarbeidet, og de håper noen av elevene kan være til stede under utstillingsåpningen i Venezia i mai.

- For oss er det topp å være med på et prosjekt som er helt realistisk. Samarbeidet med Tyin tegnestue betyr at elevene får oppleve tidspresset og kravene til nøyaktighet som de vil møte i yrkeslivet. De får en forsmak på virkeligheten, sier Erik Jacobsen, fagleder for yrkesfag.

Treverk, metall og led-lys

En forsmak på virkeligheten har elevene ingenting imot. Noen av dem arbeider med metall, sveiser og borer hull i metallplater som skal brukes til å koble sammen treverk. Andre kapper tømmer, mens elevene på elektrofag gjør klart led-lysene som skal pryde installasjonen.

- Nå vi jobber med hver våre oppgaver på denne måten, må alle være like nøyaktige, slik at de ulike delene passer sammen til slutt, sier Ronja Mælan.

Medelevene Aleksander Haugen og Arild Aune, som står ved en annen maskin, er like entusiastiske.

- Dette er kjempeartig. Men oppdraget kommer litt på feil tid. Det er snart påske, og vi skal ut i praksis, tilføyer Erlend.

Tett kontakt med håndverkere

Men han vet at slik kan det bli i arbeidslivet også. Oppdragene kommer ikke alltid på de tidspunktene som passer best. Både Erlend, Aleksander og Ronja går i andre klasse på Rissa videregående.

Henrik Solem, som arbeider med treverket til installasjonen, går i første. Han har allerede kappet materialer som skal bli skilt, rekkverk og lyktestolpe. Når Hanstad og Gjertsen kommer innom for å se hvordan arbeidet går, havner de raskt i en diskusjon om materialets beskaffenhet med Henrik og lærer Erik Hvalryg.

Da virker det som om arkitektene og håndverkerne holder på med samme fag. Tyin tegnestue vil gjerne ha det slik.

Bygger mye selv

Ved siden av å drive sitt eget arkitektkontor, underviser de også arkitekturstudenter på NTNU. Også der legger de vekt på den nære forbindelsen mellom dem som tegner bygninger og dem som bygger dem.

- Mange har opplevd at håndverkere av ulikt slag rister på hodet av håpløse arkitekter?

- Ja. Og de har ofte et poeng. Mange arkitekter insisterer på at «slik skal det være», men vi arkitekter må forstå at vi er helt avhengige av håndverkerne. Avstanden mellom de to yrkesgruppene er for stor. På NTNU har man likevel tenkt annerledes i mange år. Vi er et resultat av at undervisningen der legger vekt på håndverkets betydning, og vi har selv bygd flere av prosjektene våre. Nå får vi også med elevene på Rissa videregående på den samme måten å tenke på. Når de gjør denne jobben, blir de samtidig representanter for skandinavisk håndverk på biennalen, sier Yashar Hanstad og Andreas G. Gjertsen.

Til Senja: Yashar Hanstad (t. v.) og Andreas G. Gjertsen i Tyin tegnestue er det eneste arkitektkontoret i Skandinavia som er valgt ut til hovedutstillingen i Venezia.
Lærerikt: - Vi må være ekstremt nøyaktige, sier Ronja Mælan. Hun setter stor pris på å arbeide med et prosjekt som vil bli sett av over 200 000 publikummere.