Adresseavisen har i flere artikler fortalt at skolebarn fra Sjetne skole blir fraktet til midlertidige skolelokaler på Brøset i busser uten setebelter. Transporten foregår blant annet på E6 der fartsgrensen er 80 kilometer i timen.
Ifølge en forskrift som trådte i kraft i 2013 har skolebarn rett til setebelter når de fraktes til og fra skolen, men AtB valgte å benytte seg av et unntak fra denne regelen da de lyste ut anbudskonkurransen for skoleskyss til og fra Sjetne skole i 2016.
AtB vil fortsette å kjøre skolebarn uten setebelter i Okstadbakken
- I strid med intensjonen
På spørsmål fra leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg, Karin Bjørkhaug (Krf), har nå Fylkesrådmannen vurdert om AtB har tolket forskriften riktig.
I svaret til Bjørkhaug, som ble sendt tirsdag, kommer det frem at Fylkesrådmannen mener AtBs praksis er i strid med intensjonen bak forskriften.
- Forskriftens intensjon er å øke sikkerheten til skolebarn i buss. Det er ingen tvil om at det å kutte ut setebelter ikke er i tråd med denne intensjonen, sier samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, som uttaler seg på vegne av Fylkesrådmannen.
Mener Sjetne-barna kan ha krav på setebelter
Fylkesrådmannen mener det aktuelle unntaket fra setebelteregelen ikke burde ha vært brukt.
- Når det gjelder unntaket fra setebelteregelen tror vi dette er beregnet for skolebarn som tar ordinære rutebusser i byene, og ikke for skolebarn som tar rene skoleruter. Vi mener derfor det blir feil å benytte unntaket i denne sammenhengen, sier Solem.
- Mener dere at barna på Sjetne har krav på setebelter?
- Hvis vårt syn på dette er riktig burde ikke unntaket vært benyttet i dette tilfellet, og følgelig har barna krav på setebelter.
Fylkespolitiker og Trygg trafikk kritisk til skoleskyss uten setebelter
- Økonomisk motivert
Solem understreker at Fylkesrådmannen er enig med AtB når det gjelder tolkningen av selve forskriften. Han mener imidlertid bruken av unntaket er strid med Samferdselsdepartementets veiledning til forskriften.
I svarbrevet til Bjørkhaug skriver Fylkesrådmannen følgende:
«I veiledningen begrunner departementet unntaket med at kollektivtransport i by har behov for hyppige av- og påstigninger, som er vanskelig forenelig med krav om setebelter. Skoleskyss medfører ikke like hyppige av- av påstigninger, ved at alle passasjerene skal være med til endestasjonen en av veiene.
AtBs bruk av unntaket må derfor anses å være økonomisk motivert.»
- Barn har krav på setebelter i skolebussen
- Ikke mandat til å overprøve
Ifølge svarbrevet kan imidlertid ikke Fylkesrådmannen overprøve AtB i denne saken. Atb har nemlig anskaffelser av skoleskyss som del av sitt mandat, og trenger ikke å involvere eller informere Fylkesrådmannen, kommer det frem i brevet.
Det heter:
«Med dagens forståelse av mandatet til AtB, vil det måtte være opp til AtB å foreta vurderingen på fylkeskommunens vegne.
Fylkesrådmannen har ikke mandat til å overprøve AtB innenfor deres mandat.
Et ønske om å pålegge AtB å endre praksis forutsetter derfor et fylkestingsvedtak.»
Fylkesrådmannen har nå bedt Samferdselsdepartementet om en vurdering av saken.
Ordføreren ber om setebelter i alle skolebusser
- Mener å ha løst skoleskyssen innenfor regelverket
Avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, Harald Storrønning, kommenterer påstanden om at dagens praksis er i strid med intensjonen bak forskriften, slik:
- Vi mener å ha løst skoleskyssen innenfor regelverket og avventer samferdselsdepartementets tilbakemelding til fylkeskommunen.
- Hva er din kommentar til at Fylkesrådmannen mener unntaket ikke burde ha vært brukt i denne sammenhengen?
- Vi tar samferdselsdirektørens tilbakemelding til etterretning, men avventer departementets tilbakemelding.
- Hva er din kommentar til påstanden om at AtBs bruk av unntaket må anses å være økonomisk motivert?
- AtB må finne helhetlige, trygge løsninger innenfor de økonomiske rammene som vi disponerer. Dersom det stilles spesielle krav til setebelter anbefales det bruk av klasse 2 busser hvor dette er standard. Dette vil gi en merkostnad som det må finnes dekning for. I denne konkrete saken er det også utredet alternative løsninger og ingen av dem er valgt bort på grunn av økonomi, sier Storrønning.
Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim
- Ikke akseptabelt
Leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg, Karin Bjørkhaug (KrF), er svært kritisk til AtBs tolkning av forskriften.
- Det er ikke akseptabelt at AtB tolker forskriften på en slik måte at man tydelig havner utenfor intensjonen bak forskriften, sier Bjørkhaug.
Hun vil nå ha saken til politisk behandling på fylkestinget.
- Målet må være å få på plass setebelter i bussene til og fra Sjetne skole så fort som mulig. Dette må fylkestinget få anledning til å ta stilling til. For framtidige saker må AtB få tydelig signal om hvordan vi forventer at sikring av skolebarn skal håndteres, sier Bjørkhaug.