SAS-flyet fra Stavanger kl 21.30 søndag kveld, mellomlandet  i Bergen før flyet landet på Værnes. Ifølge Adresseavisens kilder var det rolige forhold og fint vær under hele flyturen. Om bord i flyet satt blant andre spillerne i Ranheim fotball, som ironisk nok måtte «reise hjem med tap i bagasjen» - som ble borte på veien. Bagasjen altså.

Dårlig kommunisert

- Jeg tok samme fly som resten av laget, og ventet ved bagasjebåndet som vi alltid gjør. Der sto også dugnadsklubben, som sørger for at utstyr og kampdrakter blir fraktet til klubbhus og stadioen etter bortekamper, forteller Christian Lauritsen, mediesjef i Ranheim fotball.

Les også: Nå kan du fly via Gardermoen uten å hente ut bagasjen din

Etter å ha ventet på bagasjen i 15-20 minutter ble Lauritsen oppmerksom på store mengder bagasje som sto pakket på rullebåndet ved siden av. Der sto det også en mann og delte ut skjema.

- Jeg tok kontakt med ham og fikk utdelt et skjema for å registere savnet bagasje. For å være ærlig ble dette kommunisert svært dårlig, sier Lauritsen.

Manglet nøkler og medisiner

Ifølge mediesjefen for Ranheim fotball virket det som om ansatte på Værnes var klar over at bagasjen manglet.

- Jeg mangler fortsatt bagasjen min, sier Lauritsen når klokka er 21.00 mandag kveld. Samtidig som han antyder at andre er i verre situasjon enn ham selv.

Les også: Fly fra Bergen på vei til Værnes kolliderte med fugl

- Flere hadde husnøkkel og bilnøkkel i bagasjen, og noen manglet medisiner. Jeg fikk beskjed i dag klokken 12.45 om at bagasjen var lokalisert og kommet fram til Værnes. Men jeg har altså ikke sett noe til den ennå.

Kunne ikke ha tungtlastet fly

I løpet av dagen har Lauritsen forsøkt å finne ut hva som var årsak til at bagasjen aldri kom fram.

- På Værnes sa de at bagasjen ble satt på bakken på grunn av værproblemer. I Stavanger forklarte de hendelsen med at ombygging av rullebanen på Værnes gjør at de ikke kan la tunglastede fly lande. Jeg synes begge forklaringer høres merkelig ut, sier Lauritsen.

Les også: Stjal koffert fra bagasjebåndet og ble bortvist

- Informasjon under flyturen

SAS bekrefter at en del av bagasjen ikke ble med til Trondheim på grunn av hensyn til flyets vekt.

- På grunn av kortere rullebane har det vært tilfeller der fly ikke er fylt opp med passasjerer, eller som i dette tilfellet der en del av bagasjen måtte stå igjen. Flyene må være lettere på grunn av kortere rullebane. Dette er beklagelig, men noe vi må forholde oss til så lenge arbeidene pågår. Bagasjen ankom Værnes mandag formiddag, og ble sendt ut til eller hentet av passasjerene, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten JOhansen, mener det passasjerene fikk god informasjon om at noe av bagasjen ikke ble med til Værnes søndag kveld. Foto: Christine Schefte (arkiv

Han mener det ble informert godt nok om dette.

- At noe av bagasjen ikke ble med til Trondheim ble opplyst over høyttaleren på flyet, og våre folk gikk også rundt på flyet og snakket med dem det gjaldt, sier Johansen.

Reparasjon av rullebanen

Operativ sjef på Trondheim Lufthavn, Thomas Wintervold, kan ikke svare for SAS angående bagasjen, men bekrefter på generelt grunnlag at kortere flystripe kan medføre at enkelte fly må gå ned på totalvekten.

Arbeidene på Værnes skal være avsluttet i slutten av juli, opplyser Operativ sjef på Trondheim Lufthavn, Thomas Wintervold. Foto: Håvard Jensen (arkiv

- Store fly som jumbojet kan ikke lande på Værnes i den tremånedersperioden vi skal bruke på å reparere betongdekket i den østre enden av rullebanen. Nå er det sjelden vi har fly av den størrelsen som er innom Værnes, og de flyene som normalt trafikkerer Trondheim Lufthavn Værnes går som vanlig. Så er det slik at kortere rullebane påvirker hvor tunge fly som skal lande kan være, men hvorvidt det påvirket flyet det er snakk om her, vet jeg ikke, sier Wintervold.

Les også: Må stenge deler av rullebanen på Værnes

Rullebanen på flyplassen er i anleggsperioden kortet ned fra 2700 meter, som er det normale, til 2200 meter. Arbeidene på Værnes skal være avsluttet i slutten av juli.