Noen tanker om sykling og spørsmål til ansvarlige fra en som bor på Byåsen.

Sykler daglig fra Byåsen til midtbyen sommer som vinter og blir mer og mer forundret over prioriteringer som er gjort. Det er brukt ca 500 mill NOK på sykkelveier i Trondheim, bla fra Tiller der veivalg ble kritisert av syklister da denne ligger et stykke unna der folk bor og Ranheim med egen «motorvei» inn til byen med noen bruer som ender i intet (Lade).

Så langt har jeg ikke observert en eneste sammenhengende sykkelvei fra Byåsen til byen, kun litt klatting her og der. Er ikke Byåsen bydelen der det bor flest mennesker i Trondheim? Alternativene for oss, Byåsveien, sier seg selv at det er ubehagelig med busser som stopper i veien og biltrafikk, tilsvarende Roald Amundsens vei. Via Bøckmannsveien, smalt fortau med sprekk i asfalt hele veien (langsgående og farlig!). Man skal kanskje vokte seg for å klage i disse tider da det er gjort mye positivt for syklister, men lurer på om det er noen planer for utbygging av en rimelig trygg sykkelvei fra Byåsen (snakker ikke om «sjarmøretappene» bla fra Ila)? Har syklet i 20 år fra Byåsen og en kost/nytte-tankegang hadde muligens vært å prioritere risiko? Om det skal brukes mer ressurser på sykkelveier, eksisterer det noen planer om fremtidig utbygging fra Byåsen eller vil for eksempel parallellvei til Bøckmannsveien (Skjermveien, et tryggere alternativ for noen) bli vedlikeholdt da sprekker og hull i asfalten øker i omfang der? Håper på en positiv tilbakemelding.

Sykkelanlegg. Ett av de viktigste tiltakene for økt sykkelbruk i Trondheim de neste årene er nye anlegg som skiller syklende og gående og gjør det tryggere å sykle. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Sykkelkultur. - Vi må bygge de gode holdningene til sykkel både blant barn, unge og voksne, sier Beate Gamst Sjåland og Richard Sanders. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen