Stadig flere av oss våger oss til å prøve både mer og heftigere fargebruk på veggene i hjemmet.

Synne Skjulstad, som eier leiligheten i denne reportasjen, er en av dem.

Fargeplanen for leiligheten hennes begynner og slutter med gangen. Den er malt i en dyp auberginefarge og går gjennom hele leiligheten, og trekkes inn i de andre rommene i form av malte dørkarmer og dører.

- Vi besøkte naboene våre i bygården, Heidi Pettersvold og Andreas Joyce Nygaard. De jobber begge i arkitektkontoret Snøhetta, og har en fantastisk fargebruk i sin egen leilighet. De foreslo et helhetlig fargekonsept også for leiligheten vår, sier Synne til Bonytt.

- De foreslo også en overordnet plan for å organisere fargene: nemlig at fargen i gangen blir med inn i tilgrensende rom.

- De anbefalte også at hele rommet inkludert tak, listverk og dører har samme farge. Heidi satte paletten med innspill, utprøving og justering i samarbeid med oss, så det var en kreativ samarbeidsprosess, sier Synne.

Å få fargene til å gå opp, var også en tidkrevende prosess. Det var ikke sånn at de gikk ut fra naboene med et sett fargekoder i hånden, og ferdig med det.

- Vi har testet utrolig mange fargenyanser, og har fått et ganske respektløst forhold til å male ulike farger rett på veggen. Stua og soverommet er blitt malt to ganger, sier Synne.

- I noen tilfeller feiget vi ut på nyansene Heidi anbefalte, og malte lysere. Men da ble det liksom ikke noe igjen av fargene, og vi måtte gjøre det på nytt. Og når vi ser på resultatet av denne prosessen, var det verdt tiden det tok.

Slik utnyttet interiørarkitekten plassen maksimalt

Trendfargen påvirker deg mer enn du tror

Den vanskeligste fargen å innrede med

Venstre: Leiligheten er fargesatt slik at du i alle rom kan se flere av fargene på en gang. På barnerommet er rødfargen fra gangen trukket inn på den veggen som vender ut mot gangen. I bakgrunnen skimtes kjøkkenet, med knallgule underskap. Høyre: En signalrød farge er lettest å bo med i rom som du ikke oppholder deg lenge i av gangen, som for eksempel i entreen. Fotografiet med hesten er av Knut Bry. Styling: Tone Kroken. Foto: Yvonne Wilhelmsen
GULT OG KULT: De nå gule underskapene var en gammel kjøpmannsbenk som Synne fant på Finn. Den ble demontert og satt sammen igjen, deretter malt og satt på sokkel, slik at høyden skulle passe Synne og mannen. Benkeplaten i eik er fra Thaugland. Det italienske bordet, MagisTavolo XZ3, ble kjøpt for flere år siden og har fått ny, lakket overflate. Glasskapet sto i leiligheten, det er strippet ned og pusset opp igjen. Taklampen med håndblåste kupler og ramme i messing, er kjøpt på Empire Antikk. Designstolene er kjøpt ulike steder, Medea-stoler i finer av Vittorio Nobili for Tagliabue, de svarte av Jean Prouve fra Vitra, og den røde er SE68 av Egon Eiermann for Wilde + Spieth. Foto: Yvonne Wilhelmsen