Utfallet av dagens finansdebatt i Stortinget er gitt: Budsjettenigheten lørdag kveld mellom de borgerlige partiene sikrer flertall for Regjeringens opplegg.

Men misnøyen i Venstre og KrF er stor. Begge partiene sier de vil evaluere det videre samarbeidet i lys av forhandlingene.

KrFs finanspolitiske talsmann, Hans Olav Syversen, sa seg glad for budsjettenighet da han innedet finansdebatten mandag formidag, men var ogspå klar da han henvendte seg til Høyre  og Frp:

– Enhver regjering som kommer til Stortinget med ultimative krav, velger seg selv en utfordrende fremgangsmåte. Når en mindretallsregjering gjør det, er det i tillegg en parlamentarisk svært lite klok opptreden, sa Syversen da han åpnet finansdebatten.

Bekymret for 2017

Det borgerlige samarbeidsprosjektet skal testes i valg om ett år. Til tross for lettelsen over budsjettenighet, uttrykker nå både Venstre og KrF åpen bekymring for fortsettelsen.

- Det gjør noe mellom folk at det blir så tøft. Og at Venstre faktisk brøt forhandlingene. Det er ikke vår stil, og det har aldri skjedd tidligere. Vi vi en diskusjon i partiet om fortsettelsen. Mange av våre har vært opptatt av at Venstre må finne en enighet. Men ikke til enhver pris, sier Trine Skei Grande til Adresseavisen.

Venstre har alltid avgitt såkalt subsidiær stemme til statsbudsjettet. Også i kveld vil Venstre først stemme på sitt eget budsjett for å vise avstand.

Sandberg: Frp ville gått ut av regjering hvis bilpakken ble rørt

- Krevende

KrF-lederen Knut Arild Hareide går ikke så langt som Grande i å si hva slags spor bråket setter.

– Det er for tidlig å dra konsekvenser. Forhandlingene har ikke vært spill – det har vært krevende. Prosessen har både preget oss og Venstre. Vi har valgt å ta ansvar, men vi har også tatt med oss noen erfaringer, sa Hareide til avisen Vårt Land lørdag kveld.

KrF pleier ikke å stemme subsidiært på budsjetter. Men også de vil i kveld ta runden om sitt eget budsjettforslag for å vise misnøye med regjeringens forhandlingsopplegg.

Les mer: ... og her skal de ta pengene fra.

Bilendring løsnet knuten

Frp i hele høst, og spesielt den siste uken, vært kategoriske på at bilpakken ikke skulle røres.

Men da partiet aksepterte å øke engangsavgiften for bilene i bytte mot mer vrakpant, løsnet det i forhandlingene mellom de borgerlge.

Tilbudet fra regjeringspartiene om litt mer grønn skatteutveksling i bilsektoren likevel og enighet om 20 prosent biodrivstoff i 2020 ble lagt på bordet fredag morgen - to dager etter at KrF fulgte i Venstre og sa «nok er nok».

- Selv om de brøt, trodde jeg det skulle være mulig å finne en løsning. Det gjelder å pense alle inn i løsningsrommet og ikke være i rommet der det ikke er løsninger, sier statsminister Erna Solberg til Adresseavisen om innspurten.

Enda ikke satt seg inn i budsjettkameratenes enighet? Les våre åtte nokså viktige - og lynraske - punkter her.

- Blytungt

Med fredagens tilbud om å endre engangsavgiften for bil som et sentralt element, var det mulig å forhandle på flere fronter samtidig.

Mens KrF så på de hemmelige møtene fredag som et gjennombrudd for enighet, var man ikke like sikre i Venstre.

- Det har vært blytungt. For to timer siden var jeg ikke så sikker på at jeg skulle stå her, sa Trine Skei Grande lørdag kveld.

Les mer: ... og her skal de ta pengene fra.

Fornøyd

Statsminister Erna Solberg avviser kategorisk at budsjettforhandlingene har påført de borgerlige banesår før 2017-valget.

- Jeg mener vi har vist at vi kan løse problemer sammen. Selv om det tok lang tid denne gangen, har vi vist at vi klarer å få det til. Alle strakte seg, sier Solberg.

KrF og Venstre sier endringene i engangsavgiften for biler faktisk sikrer et slags grønt skifte i bilistens verden, slik de krevde.

Styrke

Men grønn utveksling i «bilpakkeområdet» er ikke det samme som å låse opp Bilpakken, bedyrer Frp-leder og finansminister Siv Jensen.

- Selve bilpakken er ikke rørt, selv om vi har skrudd på engangsavgiften for bil. Våre velgere vil se at vi har stått på og sikret en viktig sak for oss. Men det dro seg til denne gangen. Det ble særs vanskelig og løsning på overtid. Men vi ble enige til slutt. Det viser styrke, mener Jensen.

Cicero i tvil

Samarbeidspartiene har summert klimakutten i 2017 med 662 500 tonn. Ifølge de fire partiene innebærer grønne pakken innebære et kutt som tilsvarte 400.000 tonn CO₂ til neste år.

Det er et tall klimaekspertene i Cicero stiller seg svært tvilende til. De finner bare omtrent halve utslippskuttet som de fire partiene har regnet seg fram til. Cicerio mener de økte drivstoffavgifter bare redusere utslippene med 50.000 tonn.

Klikk her for å lese flere saker om statsbudsjettet.

Følg Adresseavisen på Facebook , Instagram og Twitter.