Hun er nå eneste trønderrepresentant i Stortingets transportkomité etter at Linda Cathrine Hofstad Helleland (H) ble kulturminister.
Mandag kommer fagetatene med sine innspill til ny Nasjonal Transportplan (NTP). Den nye NTP skal legges frem for Stortinget våren 2017 og gjelder for 2018–2029. Et grunnlagsdokument blir sendt ut på høring nå i mars. Tung sier hun har store forventninger og stiller fem hovedkrav til hva planen bør inneholde for Midt-Norges del.
- Bygg ut innfartsveiene til Trondheim
Nye E6 sør for Trondheim er Midt-Norges største veiprosjekt til en kostnad på om lag 16 milliarder kroner. Veien bygges med høyeste krav til sikkerhet og vil redusere reisetiden med 25 minutter. Tung trekker frem at veien har stor betydning, ikke bare for transportsektoren, men for alle skal ferdes på hovedfartsåren mellom Sør-Norge og Nord-Norge.
Bygg ny E39
Stortingsrepresentanten vil også prioritere byggingen av E39 mellom Betna i Sør-Trøndelag og Stormyra i Møre og Romsdal. – Veien er av stor betydning, også for oss i Trøndelag. Her er man i fred med å bli forsinket i henhold til planene, sier hun.
Skal bygge hurtigladere mellom Trondheim og Storlien
Stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) vil prioritere innfartsveiene til Trondheim. De som betaler mest i bompenger må oppleve å få noe igjen, uttalte hun nylig. Aarbergsbotten viste til Adresseavisens sak om at det er bilister i nabokommunene til Trondheim som betaler mest i bompenger. Trondhjemmerne ligger på en fjerdeplass.
Karianne Tung håper NTP inneholder elektrifisering og utbygging av Trønderbanen og Meråkerbanen. – En satsing på Dovrebanen for å få mer gods over fra vei til bane må følges opp av en ny helhetlig utbygd godsterminal sør for Trondheim, slik regjeringen har lovet.
Dårlig fylkesveistandard
Ifølge Tung finner man det største etterslepet på vedlikehold på fylkesveinettet. Derfor trengs et nasjonalt løft for å sikre en bedre fylkesveistandard der folk bor.
- Send E18-pengene til Trøndelag
Hun forventer også et løft for kollektivtrafikken i Stor-Trondheim, både til investering og drift. Det mener hun er helt avgjørende for å oppfylle Stortingets klimaforlik om at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektivtilbud, sykkel eller gåing.
Tung hevder at fylkeskommunene med reduserte bevilgninger fra regjeringen ikke vil være i stand til å klare disse oppgavene alene. Endelig peker hun på at det trengs moderne bredbåndsforbindelser som grunnleggende infrastruktur i hele landet, som kan bidra til vekst og sysselsetting, også der det ikke er kommersielt lønnsomt.
Myndigheter på ville veier med godstransporten
En bibel for samferdselen
- For alle som er opptatt av samferdsel er NTP en slags bibel for hvor det skal satses i landet, hvilke veier som skal bygges og hvilke jernbanestrekninger som skal oppgraderes de kommende årene, sier Tung.
Hun mener Arbeiderpartiet og den rødgrønne regjeringen startet tidenes samferdselsløft i 2005. Siden da har det vært systematisk økning av investering, drift og vedlikehold i de nasjonale transportplanene.
Alle har tatt feil om muligheten for å flytte millioner av tonn fra vei til jernbaneAlle har tatt feil om muligheten for å flytte millioner av tonn fra vei til jernbane
- Nå er det regjeringen som har ansvaret for å løfte ambisjonene og sørge for en NTP som vil fortsette å binde landet vårt sammen på en effektiv måte, sier Karianne Tung. Hun viser til den forrige regjeringens siste plan for en fornying av transportsektoren, med en vekst på 65 prosent og en ramme på 508 milliarder kroner.