NTE har ansvaret for elektrisk arbeid på den nattestengterullebanen på Værnes, som er under utvidelse.

- Arbeidet med kabling og lys er kritisk for at vi skal bligodkjent som lufthavn, sier lufthavnsjef Lasse Bardal til adressa.no.

- Uaktuelt å utvide

Rullebanen har vært stengt i tidsrommet 24-06 siden 15.august, og skal etter planen åpnes igjen ved utgangen av oktober.

- Å utvide stengeperioden er uaktuelt. Vi forholder oss tilen varslingstid på to år når vi stenger rullebanen på denne måten. Dette slikat flyselskapene får mulighet til å programmere flyvningene sine deretter, sierBardal.

Han vil derfor se etter alternative løsninger, som foreksempel å leie inn et annet selskap til å fullfører NTEs arbeid. «Ikkestreikebryteri», mener Bardal.

- Ikke streikebryteri

- Dette har vi tidligere avklart med arbeidstaker og-giverorganisasjoner, sist i forbindelse med vekterstreiken. Når det ikke ersnakk om våre egne ansatte, men leier inn tjenester, er ikke dette å betraktesom streikebryteri, sier lufthavnsjefen.

- Vil det være aktuelt å kreve kompensasjon fra NTE?

- Det har vi ikke tatt stilling til ennå,svarer Bardal.

Streiken ble annonsert i 3-tiden natt til torsdag.

455 NTE-ansatte er tatt ut. Bakteppet for arbeidskonfliktener brudd forhandlingene mellom arbeidsgiverorganisasjonen KS Bedrift ogfagforeningene EL & IT Forbundet og Fagforbundet.

Uenigheten går blant annet på kompensasjon for ubekvemarbeidstid, mer spesifikt taksten for nattarbeid.

De ansatte er også misfornøyd medminstelønnstilbudet og reisevilkår. De mener at rammen i tilbudet fra KSBedrift i realiteten er 0,4 prosent, og ikke 5,3 prosent, slik arbeidsgiverorganisasjonenselv hevder.