Da Hilde Bjertnes skulle ta bussen fra Tiller for noen dager siden, merket hun at prisen for en honnørbillett hadde steget fra 15,40 kroner til 19,30 kroner da hun skulle betale reisen med t-kort. Bjertnes forteller at hun ringte AtB-kontoret uten å få en god grunn på hva som har skjedd.

- Jeg synes det var en voldsom endring uten å gi beskjed til kundene. De eldre er ikke på nett, og det burde vært informert om i Adresseavisen og inne i bussen, sier Bjertnes.

Administrerende direktør Janne Sollie i AtB forteller at endringene ble annonsert på nettsidene til selskapet. AtB har også lovet å oppdatere prisoversikten på bussholdeplassene.

«Rabatt på rabatt»

Sollie forklarer at prisene har steget for barn og honnør fordi en ekstra rabatt er blitt fjernet.

- Vanligvis er honnør- og barnebillett halvparten av prisen for en voksenbillett. I lang tid har det vært en 20 prosent ekstra rabatt for dem som betaler digitalt. Dermed er det blitt rabatt på rabatt på disse billettene, sier Sollie.

Ekstrarabatten ble opprinnelig lagt inn for at flere skulle benytte seg av digital betaling, via t-kort, mobilapp eller SMS. Da billettstrukturen skulle endres, valgte selskapet å fjerne denne ekstra rabatten for billetter som allerede er rabattert.

- Vi regner med at noen er misfornøyde, det skulle bare mangle når prisene går opp. Men vi mener likevel at vi har rimelige billettakster i Trondheim, sammenlignet med andre storbyer. Vi ser jevnt over at vi ligger lavt i pris, sier Sollie.

Nye perioder

Tidligere kunne man selv velge antall dager når man kjøpte en periodebillett hos AtB. 1. august ble det innført faste periodelengder for alle billettyper.

Stig Haugan benytter bussen for å reise til og fra jobb, fra Tiller til Solsiden. Han mener endringene er et stort skritt tilbake for busselskapet.

- I vår dataalder synes jeg det har vært en veldig god service å kunne velge antall dager. Dette synes jeg er et stort tilbakeskritt, og ikke til fordel for kunden, sier Haugan.

Han understreker at han generelt er fornøyd med selskapet, men mener de burde vært ærlige og økt billettaksten om de trenger mer penger.

Hanna Gulbrandsen reagerte også da periodene ble låst. I et innlegg på ATBs Facebook-gruppe ber hun om en forklaring fra AtB.

- Jeg synes det er innmari kjipt, og klarer ikke forstå argumenterte de bruker. Dette skal være et tiltak som skal gjøre systemene enklere, men det fremstår som en måte å trekke ut enda litt mer penger. Det kommer veldig uheldig ut, spesielt for dem som spinker og sparer, sier Gulbrandsen.

«Mistet inntjening»

- Endringene i billettstrukturen er gjennomført for å gjøre det enklere og mer oversiktlig for kundene, og tilpasse oss nasjonale føringer slik at vi får mest mulig lik billettstruktur i de ulike fylkene, sier Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef i AtB til adressa.no i en e-post.

Direktør Sollie understreker at månedskort i sonen Stor-Trondheim fortsatt er billigst sammenlignet med storbyer ellers i landet.

- Vi har funnet ut at vi ikke kan ha sånne ekstra goder fordi vi mistet inntjening på det. Vi er også opptatt av å ha en stor passasjervekst, og kan ikke sette prisene for høyt, sier Sollie.

Hun forteller at kundene også kan regne med flere endringer i billettstrukturen etter hvert.

Janne Sollie, administrerende direktør i AtB, forklarer at en ekstra rabatt er fjernet for honnør- og barnebilletter som betales digitalt eller med t-kort. Foto: AtB
Her viser Hilde Bjertnes at de gamle prisene fortsatt er oppgitt på holdeplassen Moltmyra på Tiller. Foto: Ole Martin Wold
Stig Haugan mener det er et skritt tilbake at man ikke lengre kan bestemme periode selv. Foto: Privat