2. januar tok AtB over hurtigbåtferdselen i Sør-Trøndelag og tok også i bruk en splitter ny hurtigbåtterminal.

Den nye hurtigbåtterminalen har en prislapp på 80 millioner kroner. Bygningen rommer 550 kvadratmeter og har en fri takhøyde innvendig på 3,6 til fire meter.

Adressa.no har spurt hurtigbåtpassasjerene hva de mener om den nye terminalen. Gjengangeren er at bygget er fint å se på, men at det er en del som mangler innvendig.

- Hva skal vi gjøre?

Karin Baldersheim fra Vallersund pendler hyppig med hurtigbåten. Hun er ikke imponert over fasilitetene i den nye terminalen.

- Den er jo kjempefin å se til, men hva skal vi som bruker den gjøre? Vi sitter på trebenkene her uten bord, men bord har de ikke bruk for siden de ikke har servering, sier Baldersheim.

Baldersheim mener at det kan være en belastning for syke mennesker å sitte i den nye terminalen over lengre tid.

- Det er veldig mange pasienter som reiser med hurtigbåten. Mange er veldig syke og dårlig til beins. De er ikke frisk nok til å sitte her i mange, mange timer. Kanskje de mister båten som går halv fem, da må man vente på båten som går klokken halv ni. Hva gjør man da? spør Baldersheim.

- Det er helt for jævlig å sitte på slike benker i så lang tid. De kan prøve det dem som vil, det har jeg gjort, legger Baldersheim til.

Hun trekker også frem at ruteopplysningene i terminalen for dårlig.

- Det har kommet nye hurtigbåtruter, men det står ikke noe informasjon om her, sier Baldersheim oppgitt.

- Jeg savner den gamle terminalen, sier Baldersheim avslutningsvis.

- Har tro på konseptet

Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen ved Sør-Trøndelag fylkeskommune, forteller at det ikke blir mulig å kjøpe seg pølse mens man venter på båten med det første.

- Vi må se sammenhengen med det logistikknutepunktet vi har i Trondheim nå. «Sjøgangen» knytter hurtigbåtterminalen, busstasjonen og togstasjonen tett sammen, og vi vil ikke bygge en kiosk på hurtigbåtterminalen for å drive konkurranse med de andre spisestedene i nærheten, forklarer Mjøen.

- I tillegg har vi vurdert det sånn at det ikke er kommersielt drivende å ha en kafé i et terminalbygg, som for det meste står tomt, legger Mjøen til.

Trebenkene blir heller ikke byttet ut med det første.

- Jeg har ingen kommentar til trebenkene, det er en subjektiv oppfatning, sier Mjøen.

Nå skal fylkeskommunen ta en egen spørrerunde med brukerne av terminalen for å høre deres synspunkter.

- Jeg er fryktelig lei meg for at terminalen har fått en slik åpning, men jeg har tro på konseptet. Jeg mener vi har bygd en effektiv og moderne hurtigbåtterminal. Vi har planlagt å ta en evaluering med brukerne for å høre hva de synes er bra eller dårlig med bygget i nærmeste fremtid, sier Mjøen avslutningsvis.