Stavanger Aftenblad har undersøkt pengebruken hos 102 utvalgte aktører, organer, foretak og selskaper som utgjør store deler av den norske stat og den sentrale forvaltning. Regnestykket starter i 2009. Nå viser kassalappen 439.056.299 kroner.

Det koster å påvirke - og sende e-post til olje- og energiminister Tord Liens (Frp) rådgiver på vegne av et teknologiselskap. Rådgiveren i et PR-byrå ønsket tilbakemelding på om vedlagt materiale var interessant. Eventuelt om "du eller andre i politisk ledelse kunne tenke dere å møte bedriften for en nærmere presentasjon om potensialet. Hvis det er mulig å få Tord til å se på dette, så ville det være fint", skrev rådgiveren.

Det er ikke gratis å åpne dører. Skape omdømme. Kjøpe råd. Håndtere og øve på kriser. Medietrening. Selge varer og budskap til deg og politikerne. Reklamere. Få journalister til å bite på, gjerne med utstrakt kjendisbruk i regi av et departement.

Jens og Erna

Heller ikke fikse ideer trenger å være gratis:

«Det bør være et mål å få statsminister Jens Stoltenberg til å fronte kampanjen, gjerne hånd i hånd med Erna Solberg, selv midt i et valgår».

Slik solgte Burson-Marsteller (BM) 2. november 2012 seg inn for Helsedirektoratet, én av BMs om lag 15 kunder fra offentlig sektor. Byrået har de siste årene hentet 30-50 prosent av omsetningen fra denne sektoren. Direktoratet, med 24 årsverk i egen kommunikasjonsavdeling, hadde avtaler med fem selskaper fra 2011 til 2013.

Kostnad? 45,6 millioner til PR-tjenester, reklame og "kommunikasjonsstøtte".

Over 1000 årsverk jobber i hovedsak jobber med mediekontakt og kommunikasjon blant aktørene i undersøkelsen. Likevel er behovet for innkjøpt PR- og kommunikasjonstjenester betydelig.

Bransjeorganisasjonen KOMM legger normalt til grunn at om lag hver femte krone kommer fra offentlig sektor. Andelen har vært stabil mellom 15 og 20 prosent. Medlemsbyråene omsatte for 618 millioner i fjor. Av dette tallfester KOMM offentlige innkjøp til drøye 100 millioner kroner.

Oljefondets interesser

Bransjen har slått rot i Staten.

En bransje der også Oljefondet har interesser. Burson-Marsteller eies av et selskap hos WPP Group, hvor Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) ved årsskiftet hadde investert 2,8 milliarder kroner. Forbindelsen har Burson-Marsteller selv nevnt i kampen om offentlige oppdrag. Byråsjef Morten Pettersen sier eierforbindelsen ikke er en markedsføringssak, men rene faktaopplysninger.

Pengebruken er variert: 22. juli-kommisjonen brukte 1,64 millioner på mediehåndtering og strategiske kommunikasjonsråd fra Zynk.

Statnett har brukt om lag 35 millioner kroner siden 2009. Cirka 16,3 millioner pluss moms alene til Burson-Marsteller. Over 10 millioner til å formidle og håndtere flere prosjekter. Blant andre Lyse-Støleheia, kraftstrekningen som skal gi Rogaland økt forsyningssikkerhet.

Det statlige eiendomsselskapet Entra vil ikke oppgi avtalesummer. Her er de på linje med PR-byråene. Men i anbudsrunder skriver PR-byrået Gambit Hill + Knowlton at de har fått 5,5 millioner kroner i perioden 2011-2013 blant annet på utleie av en direktør som skulle ta seg av kommunikasjon og samfunnskontakt.

Diskré om opplysninger er også det statlige selskapet som ivaretar Norges forretningsinteresser for petroleum på norsk sokkel. Petoro har kjøpt blant annet medietrening, reklame og ONS-tjenester for konfidensielle summer.

Den statlige gassleverandøren Gassco har avtaler med to selskaper, men oppgir ikke kostnader. Det gjør heller ikke de delstatlig eide konsernene Cermaq (havbruk), Kongsberg Gruppen (teknologi) og Statoil (olje, gass og energi).

Alle disse kjøper PR- og kommunikasjonstjenester. Tre departementer samt Statsministerens kontor har ikke gjort det. Men det har 12 andre av dagens departementer gjort siden 2009. Kostnad? 97,2 millioner kroner.

Staten mot Staten

Det koster også når Staten vil påvirke Staten. Eksempelvis når Forsvarsbygg vil tilnærme seg sin største kunde, Forsvaret.

Da Forsvarsbygg i år skulle inngå en avtale verdt 4,8 millioner pluss moms, fikk de napp hos Zynk, Arve Paulsen kommunikasjon, First House, WergelandApenes, Gambit, Brandenberger+More, Geelmuyden.Kiese og BM.

Sistnevnte tilbød eksempelvis heldags medietrening for én person til 18.700 kroner. Journalist til 900 kroner timen og strategisk kommunikasjonsrådgiver (senior) til 1700 kroner timen. BM-sjef Morten Pettersen har selv jobbet med "flere større prosjekter der forsvarspolitiske og forsvarsfaglige vurderinger og beslutningsprosesser har vært sentralt."

Han var samferdselsministerens høyre hånd da milliardplanen om transport skulle lages. Intet visste Geir Pollestad (Sp) om rådene NSB kjøpte fra First House.

Forsvarsbygg ble også tilbudt kompetansen til BMs Tord Dale. Fram til stortingsvalget i 2013 var han politisk Ap-rådgiver i Stoltenberg-regjeringen. Han har, ifølge tilbudet, "vært betrodd rådgiver" for statsrådene Anniken Huitfeldt (Ap), Lisbeth Berg-Hansen (Ap) og tidligere forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap), dog i hennes periode som helse- og omsorgsminister.

Dale har "i flere år hatt ansvar for utviklingen av stortingsmeldinger, regjeringsstrategier og budsjettprosesser som politisk rådgiver for tre ulike statsråder." Byrået beskriver at Dale har "svært stor politisk innsikt og årelang erfaring som politisk kommunikator".

Rådgiver Bjarne Dæhli har kystjegerbakgrunn. Hans Frode Kielland Asmyhr har deler av utdanningen fra Forsvarets Høgskole. Merete Romestrand kom til BM i år fra Forsvarets etterretningshøgskole.

Byrået nevner selv kritikk fra nåværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H) og at "kontinuerlig kritikk fra Forsvarets organisasjon og andre aktører kan bidra til slitasje blant de ansatte" i Forsvarsbygg (FB). I BM-planene er Forsvaret, ledelsen der, opinion og mediene målgrupper av høy prioritet.

- Burson-Marsteller deltar i en rekke konkurranser om oppdrag. I disse konkurransene beskriver vi det vi mener er relevant kompetanse hos våre medarbeidere, kommenterer Pettersen i BM til Stavanger Aftenblad.

Generalslakt

For konkurrentene var innsatsen noe mer forgjeves. Eksempelvis samtalen med en general som Gambit refererer til fra research-fasen. Hva sa generalen? Jo, at Forsvarsbygg er «et kostnadssluk uten like» og at «ingen taler varmt om FB ute i organisasjonen».

Ifølge Gambit framhevet generalen at flotte fargebrosjyrer fra FB får 100 prosent motsatt effekt. «Når Forsvarets Forum skriver om «nedslitt» omdømme, mener vi snarere at FB aldri har hatt noe godt omdømme ute i Forsvarets organisasjon, selv om man på ett overordnet nivå ser de positive effektene».

Forsvarsbygg svarer at PR-byråenes formuleringer for stå for deres regning.

- For oss er det viktigste å bli god på vår kundekommunikasjon overfor Forsvaret, sier kommunikasjonsdirektør Rina Brunsell Harsvik.

Utformer politikk?

Øyvind Ihlen er professor ved institutt for meder og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han synes det ville vært interessant å kartlegge hvordan og i hvilken grad byråene utformer politikk.

- Byråene kan være med på å spisse argumenter og legge strategier, uten at dette er så betenkelig. Det er når byråene tar en selvstendig rolle og har en overordnet politisk målsetting at spørsmålet blir ordentlig brennbart, sier Ihlen til Stavanger Aftenblad.

- Brorparten av byråene vil mene at de skal ha æren for at prosesser og beslutninger har gått i kundens favør. Rådgivning om når i budsjettprosessen en må inn og drive lobbyvirksomhet, er et slikt eksempel. I andre tilfeller tar de kanskje for mye av æren.

NB! Langt fra alle summer er inkludert i regnestykket. Dermed har den halve milliarden for lengst blitt passert.

Burson-Marsteller-sjef Morten Pettersen sier at referansen i anbud om eierskapsforbindelsen til Oljefondet ikke brukes i markedsføringsøyemed. Foto: \Jon Ingemundsen/Stavanger Aftenblad
Medie- og kommunikasjonsprofessor Øyvind Ihlen ved Universitetet i Oslo mener et viktig spørsmål er hvorvidt PR-byråene utformer politikk eller ei. Foto: Jon Ingemundsen/Stavanger Aftenblad
Jan Ottesen fra Stavanger er leder for samfunnskommunikasjon i PR-byrået Gambit Hill + Knowlton i Oslo. Selskapet er også etablert i Stavanger. Foto: Jon Ingemundsen/Stavanger Aftenblad