Billedkunstneren runder 86 år i fredag 9. januar og er i full vigør med nye arbeider og utstillinger. Men onsdag måtte han legge ned penselen da nyheten om det brutale terrorangrepet kom fra Paris.

– Jeg gråt av fortvilelse da jeg så det. Det er en merkedag, dette er Europas 11. september. Det var et angrep på et helt tilsiktet mål. Det er helt forferdelig. Det er den arabiske våren som har kommet til Europa, og det er litt av en vår det skal bli, sukker kunstneren.

Sjokkert over Selbekk-behandling

Bleken tenker tilbake på danske Jyllands-Posten og karikaturtegningene av Muhammed fra 2005 som førte til stor debatt og sterke fronter langt inn i 2006.

– Jeg husker hvor passive de norske politikerne var da. De tenkte at hvis vi bare var stille og føyelige, så ville det gå over. Men det gjør det ikke, sier Bleken som ble sjokkert da han så onsdagens NRK-intervju med redaktør Vebjørn Selbekk som publiserte Mohammed-tegningene i avisa Magazinet for ni år siden.

– Jeg visste at han hadde blitt dårlig behandlet, med dette overgikk mine fantasier, det må jeg si. Det var til og med norske toppolitikere som anklaget han for å være delansvarlig for ambassadebrannen i Damaskus senere den vinteren. Det er uhørt.

– Tror du mange kunstnere lar seg påvirke av truslene?

– Jeg tror dessverre at det er mange som sensurerer seg selv i en eller annen grad. Det må man absolutt unngå, for da har disse terroristene nådd sitt mål. Til en viss grad skjer det nok med meg selv også, selv om jeg aldri har laget karikaturer. Men jeg vet at Finn Graff sa at han var redd, at han ikke våget å gå inn i det. Han er en strålende kunstner. Tenk om sånne folk skal slutte å tegne på sånne saker. Det er ille, sier Bleken.

Må kunne provosere

Han mener politisk korrekthet preger det norske samfunnet i altfor stor grad.

– Det er så mange passive. De er så dannet at de tør ikke si noe som helst. Du må ha de riktige meninger hele tida, og det skal være Arbeiderpartiets meninger. Da kan du komme langt i verden, mener Bleken.

I går fortalte styrelederen i Det muslimske samfunnet i Trondheim at han tar avstand fra terroren, men også fra slike tegninger. Og spurte: «Hvorfor skal man alltid helle bensin på bålet».

– Jeg er helt uenig. Når folk kommer til Norge fordi de har hatt det jævlig i det landet de kommer fra, er det minste de kan gjøre å innrette seg etter vanlige regler her. Det er ytringsfrihet her, også for tegninger. Jeg mener heller, som Lars Saabye Christensen har sagt, at vi er nødt til å provosere. Vi har et kristent samfunn, og hvilken hån og ironi har vel ikke kristendommen gjennomgått? Men vi driver ikke å dreper folk for det.

Han er også uenig i at styrelederens råd om å bli enige om noen felles etiske og moralske verdier slik at ingen føler seg fornærmet i samfunnet.

– Man må tåle å bli fornærmet og krenket, sier Bleken og forteller at han vet om barnehager hvor det på foreldremøter er blitt enighet om å ikke bruke nisseluer og Lucia-feiring i førjulstiden, på grunn av at det var innvandrere i barnehagen som ville føle seg krenket.

– Det er så hysterisk. Da får de heller la være å gå.

Samarbeider med Koren Bjertnæs

Bleken åpner en ny utstilling i Galleri Brandstrups avdeling i Stavanger neste uke og arbeider for øyeblikket med en fellesutstilling med Sverre Koren Bjertnæs. Den åpner hos Blomqvist i Oslo 12. februar. Duoen viser åtte-ti fellesarbeider, blant annet en triptykon på tre meter, og fire-fem enkeltarbeider hver.

– Silketrykk er en helt ny teknikk for meg, og det er veldig morsomt og arbeidet med det, fastslår han.

Han har ingen planer for feiring av dagen.

–Jeg er motstander av bursdagsfeiring. Det måtte være hvis man blir 100, da kunne jeg kanskje tenkt meg å feire, sier Bleken som uansett har en avtale om å gå i kveldens nyttårskonsert i Olavshallen.